/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
NY HARDDISK
Fra : frederikshavn
Vist : 489 gange
29 point
Dato : 22-10-03 14:26

Jeg har købt en ny hd,hvordan opretter man partitioner på den,og hvordan deler man den,jeg har programmer Partition magic 8.0.
Jeg har godt nok ikke så mange poient,at dele ud af,jeg håber der er nogen der vil hjælpe mig alligevel

Accepteret svar
Fra : arlet

Modtaget 39 point
Dato : 22-10-03 15:04

kender ikke til det program, så vi gør det manuelt..

Oprettelse af Partitioner:
Partitionering af WinXP
(hugget fra Eksperten-bruger: 7th den 19. aug. 2003 - spørgsmål http://www.eksperten.dk/spm/389481
Du finder først din XP skive, putter den i computeren og genstarter. Når logoet (hvis du har en dell, så er det dell logoet, eller hvis du f.eks har en compaq, så er det compaq logoet der menes) kommer frem på skærmen så trykker du F12. Afhængig af hvor mange drev du har installeret, vises en liste i forhold til dette antal. Vælg på listen cd-rom drev, da du jo vil boote computeren op fra din XP skive - tryk Enter (hvis du kommer til at vælge et forkert drev sker der ikke noget ved det).

Nu vises en oversigt over de eksisterende partioner på harddisken. Ifølge mine oplysninger (min PC) skulle der gerne være et partitioneret C drev. Du skal slette den nuværende partition for at kunne oprette nye og mindre partitioner, det vil sige du er nødt til at slette C drevet først. Bemærk alle data på C drevet vil gå tabt ved dette. Tryk på L-tasten for at slette partitonen. Du får en advarsel om at du er ved at slette en systempartition, men det er jo det du ønsker - tryk Enter for at fortsætte. Undervejs dukker der nye advarsler op mod at fortsætte. Tryk E-tasten for at understrege at du absolut vil slette partitionen. Når det er sket, står du nu med en upartitioneret disk på så og så mange gb. Nu kan du begynde at opdele din harddisk.

Tryk på O-tasten for at oprette en partition i det ledige område. Derefter skal du så angive størrelsen på partitionen. Hvis din harddisk f.eks er på 20 gb, og du ønsker C-drevet skal være på 10 gb, og X-drevet det samme, indtast da 10000. Tryk Enter for at oprette den nye partition. Nu vises et skærmbillede med den nye partition. Der skulle gerne stå C : uformatteret partition på så og så mange MB (bemærk da der regnes i GB afviger tallet fra de f.eks 10000 mb du indtastede, men det passer som det skal).

Men du har jo stadigvæk noget plads tilbage. Tryk på pil-ned-tasten for at markere den ikke-partitionerede plads og klik på O-tasten for at oprette en ny partition i det ledige område. Der er i forvejen automatisk blevet udfyldt den resterende pladsmængde i feltet. Tryk Enter for at oprette den nye partition.

På næste skærmbillede vil der nu forekomme et yderligere felt udover det reserverede. Dette kan du ikke gøre noget ved, og det skal være der. Foretag samme procedure hvis du ønsker flere partitioner.

Nu skulle du gerne stå med to uformaterede partitioner. De næste skridt er jeg kommet lidt i tvivl om, anyway du skulle nu gerne have mulighed for at formatere og installere. Vælg den partition (typisk drev c) du vil installere XP på og formater det (jeg valgte ntfs). Drev c bliver nu formateret. Når det er overstået vælger du samme drev at installere XP på. Når du så engang har fået installeret XP, så vælg denne computer. Du skulle nu meget gerne have to drev. Afhængig af hvor mange drev der er installeret svinger X-bogstavet. Vælg det drev som du ikke installerede XP på. Dette er dit backup drev, og for at det kan bruges skal det formateres først. Højreklik på drevet og vælg formater. Du har nu mulighed for at angive drev-navn og filsystem. Omkring allokeringsenhed valgte jeg standardlo...et eller andet som allokeringsenhed. Så er det bare med at få trykket start, og tillykke med dit backup drev :)

her finder du alle slags formateringer/repair osv http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm#generelt

Arlet

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 22-10-03 16:19

1) Hvor stor er din nye HD?
2) Hvilket OS (Operationsystem) har du nu?

Kommentar
Fra : frederikshavn

Dato : 22-10-03 17:01

TIL LILLEMIG.

1) Det er en 120gb hd
2) Jeg har xp pro (der er godt nok en kopi)

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 22-10-03 17:50

Efter som du skriver du allerede - HAR - XP pro, må det jo være en ny (ekstra)! HD som XP jo gerne vise at du har, og så skulle du umiddelbart kunne formatere og partitionere den ved at h-klikke på den.
Ved brug af Partition Magic kan du se her: http://www.wintip.dk/guides/pm/pm_guide2.htm
Dette prg. bruges nok mest til at ændre allerede EKSTISERENDE partitioner (uden at data forsvinder), jeg kender det ikke rigtigt, men det kan GARANTERET også dele en ny disk i partitioner, du skal så vælge om det "bare" er data diske eller du planlægger at lave dual boot med andre OS (Operation Systemer)

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-10-03 21:16

Jeg går ud fra at du har partition Magic på den HD1 som indeholder C: (styreprogram)
HD nr 2 skal være slave på samme IDE kabel som HD1
eller
HD2 skal være master på det andet IDE kabel og CD/DVD skal være slave.
Start PM>du har nu en grå stribe på disk2>marker den grå stribe>rul ned til create>
du har nu flere mulighedder primary/logical (er det til filer vil jeg anbefale logical)
indtast størrelse og vælg Fat type ell. ntfs (kan kun læses af ntfs).
Du kan create lige så mange logical partitioner som du vil så længe der er grå områder.
Der sker intet før du trykker på apply. eller du kan bare "undu last"
Emesen.

Kommentar
Fra : bennybrat

Dato : 26-10-03 23:28

hvis du bruger den nye harddisk som slave, skal du når du starter skrive fdisk og vælge disk 2 så kan du dele din disk som du vil.

Godkendelse af svar
Fra : frederikshavn

Dato : 07-01-07 23:38

Tak for svaret arlet.