/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
Bundkort/processor
Fra : kj
Vist : 291 gange
100 point
Dato : 22-10-03 14:22

Hvilket fabrikat bundkort er det mest stabile til grafisk brug?
Hvad forskel er der på en Pentium 4 & Pentium 4 Northwoode?

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 22-10-03 15:02

Hej kj

Generelt er mit indtryk at ASUS og Microstar laver nogle rigtig gode bundkort både med hensyn til performance og stabilitet. Med hensyn til stabiliteten ved grafisk brug afhænger den i langt større grad af dit grafikkort da det er her den virkelige belastning vil være. Igen vil jeg pege på ASUS, som en god leverandør også af grafikkort.

Forskellen på P4 og P4 Northwood : P4 er den gamle processor med 256 kb Level 2 1800MHz
Northwood er den nyere processor med 512KB L2 cache 2400MHz , altså Northwood er den bedste processor.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : Bofh

Dato : 22-10-03 16:33

Hvorfor skriver du, at cachen er på 2400 mhz ?

Det kommer helt an på hvor hurtig processoren er !

/Bofh

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 22-10-03 19:14

Ja selvfølgelig Bofh, det er fordi jeg har klippet teksten fra et andet sted. Jeg fik vist ikke klippet teksten helt til

Jeg prøver igen:
Pentium 4 også kaldet willamette er den oprindelige P4 processor. Den var lavet med 0.18 micron teknologi, hvilket betød at der var plads til 256KB cache og 42 millioner transistorer.

Pentium 4 Northwood er lavet med 0.13 micron teknologi, hvilket betyder at man har fået plads til 55 millioner transistorer. Den øgede plads har medført at man har ændret cachen til 512KB og bla. indført hyperthreading. Det tyndere lag 0.13 micron, betyder i tilgift at denne processor udvikler mindre varme end willamette. Man regner som tommelfingerregel med at Northwood er ca. 10% hurtigere end willamette ved samme clockfrekvens.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : kj

Dato : 22-10-03 19:42

Jeg har med tak modtaget, synes jeg jeg, et godt svar på mit spørgsmål, og ønsker at afslutte, men hvordan!
kj

Accepteret svar
Fra : srhansen

Modtaget 100 point
Dato : 22-10-03 20:27

Hej kj

Øverst til højre over alle kommentarer står der "accepter som svar" eller noget lignende den trykker du på så kommer der en forklaring

mvh srhansen

Godkendelse af svar
Fra : kj

Dato : 22-10-03 21:46

Tak for svaret srhansen.