/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Suppehøne
Fra : oleeliassen
Vist : 5701 gange
50 point
Dato : 22-10-03 12:52

Kan man når man skal lave hønsekødsuppe bruge en frossen suppehøne, og i givet fald hvor lang tid skal den så koge? Og er der evt nogle som har en god opskrift på en sådan suppe? og evt. på høns i asparges...

Ole

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 22-10-03 13:22

http://www.dk-kogebogen.dk/

Her finder Du sikkert en opskrift Du kan bruge. Du er nok nødt til at tø hønen op før Du koger den, da indmaden plejer at ligge indeni hønen i en plasticpose, som Du skal have ud.
mvh

Accepteret svar
Fra : bantam

Modtaget 50 point
Dato : 22-10-03 16:36

Hej

Her er min måde:

1 stor suppehøne fra frost eller frisk
2-3 gode kraftben
1 selleri (hvis det er i perioden, der er top på SÅ tag den endelig med til suppevisken)
5 porrer
5-6 store gulerødder
1 pastinak
1 persillerod
1kg. blandede kød og melboller (frost) Dem fra Danefrost (Brugsen) er de bedste

Peberodsovs:
margarine
mel
Suppe
Eddike
1/4 piskefløde eller fløde13
1 pose revet peberod (el. frisk man selv river)
sukker
salt

Kartofler

Fremgangsmåde:
i en stor gryde (12ltr.) kommes kraftbenene, og ca 5ltr. koldt vand. koges langsomt op ved svag varme.
skyl og rens imens grøntsagerne godt, og bind en "visk" af porretoppene og andre toppe hvis der er. skær porrer og gulerødder i skiver, og det andet i tern. stil i en skål med film over til senere.
Når "benene" koger fjernes det skum (urenheder), der har dannet sig, og hønen lægges i den kogende suppe, koger langsomt op igen, og der skummes endnu engang.
Salt tilsættes 5-7 tsk, kan altid komme mere i tilsidst. suppevisken tilsættes.
Står nu og småkoger 2 -3 timer alt afhængig af kødet men mærk selv efter hvornår det er mørt.
Når det er mørt tages hønen op af suppen

TA nu noget suppe fra til saucen.
Grøntsagerne tilsættes, og koges ved svag varme til de er møre. tilsidst tilsættes kød og melboller, og suppen varmes godt op (må IKKE koge med melboller i)

en klat margarine kommes i gryden, og smeltes
Ca. 1 1/2 spsk mel
Piskes godt sammen, og spæd med suppen, kog op, hvis den er for "fed" spæd med lidt mælk, kog op pisk godt og spæd med mere suppe, og piskefløde til den har den rette tykkelse for dig.
smag til med eddike og sukker, til den er lidt sursød. Smag til med salt.
Tilsæt tilsidst revet peberod, og smag til.
Må ikke koge efter tilsætning af peberod
Server suppen som forret, og derefter kogte asp.kartofler, kød og flødepeberossauce.
Eller det hele på en gang alt efter lyst.

Dette er min måde at lave min vinterlivret på

Hvis du vil have det som høns i asparges laver du sovsen som ovenstående, men undlader eddike,sukker og peberod, og tilsætter istedet lidt apargesvand ( fra dåsen) kommer aspagessnitterne i sammen med hønsekødet skåret i små stk.

mvh
Bantam

Kommentar
Fra : bantam

Dato : 22-10-03 16:42

Hej igen

Glemte lige at sige at man ved hønsekødsuppe kan komme ud for at hønen måske lige er lovlig fed, og så er det en fordel at lave den dagen før, så fedtet har lagt sig som et låg over og kan så nemt fjernes, for ellers kan den godt blive for fed.

Det er især hvis du bruger en rigtig frisk "landhøne", hvis du bruger frossen skal den optøes først langsomt i køleskab, og evt fjerne posen med indmad hvis det er med.

mvh
Bantam

Godkendelse af svar
Fra : oleeliassen

Dato : 22-10-03 16:48

Tak for svaret bantam, det lyder superlækkert.

-Ole