/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Brændeovn?
Fra : Granitperker
Vist : 4456 gange
40 point
Dato : 22-10-03 10:26

Hejsa.
Jeg er en bornholmer der lige faldt over dette indlæg.
Jeg står i samme dilemma, jeg skal købe brændeovn. Men jeg havde nu forestillet mig at prisklassen skulle være omkring 7000-8000 kroner. Er der nogen der har nogle forslag til et godt prioduklt som kan varme omkring 100 kvm op?
Jeg har tænkt på om det kunne svare sig at køre til Sverige for at købe der? Jeg har svært ved at finde en Svensk hjemmeside hvor jeg kan få en oversigt over brændeovne og priser.
Nu kommer det store spørgsmål, er der nogen der kan hjælpe mig med at få svar på disse spørgsmål, hvis dere er så, HJÆÆÆLLPPP..
Håber på svar
Med venlige hilsner til alle, fra Bornholmer Martin.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-10-03 11:42

Smag og behag er forskellige, derfor bliver du selv nødt til at komme op af stolen.

Trælasternes kataloger bugner med brændeovne i forskellige prisklasser og størrelser. Hvad der passer til dig, ved kun du.

Et par gode råd kan være:

Snak med din skorstensfejer mht din skorsten, sådan at du er sikker på den er ok.

Gå på teknisk forvaltning, alternativt biblioteket og få en folder om emnet.

Vælg en brændeovn der er "lille" i ydelse. Det værste du kan gøre, er at få en brændeovn der er for stor, og derefter prøve at knibe den i ydelse (for at det ikke bliver for varmt i stuen). Resultatet kan bliver dårlig forbrænding, løbesod, skorstensbrand, unødig forurening.

Køb noget ordentlig brænde - ikke paller og skrammel.

Vælg en brændeovn med glaslåge. Det er mere hyggeligt og samtidig kan du nemt se om skidtet brænder ordentlig. Fyrer du forkert, soder lågen til.

Vælg en konvektionsbrændeovn, den giver en "blødere" varme. Minimum låge og helst også kammer skal være støbejern. Der bør være sten i ovnen.

Rysterist og askeskuffe er et must.

Prut om prisen - de har altid noget at gøre godt med. Spørg flere steder.

Kommentar
Fra : jko

Dato : 22-10-03 12:17

Prøv at kigge på denne svenske side : www.bauhaus.se - der er en brændeovn til 6995 sv. kr. men om det er billigt ved jeg ikke - kender ikke mærket !!!
Du kan evt. maile dem for at få en liste over deres ovne med priser !

mvh
jko

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-10-03 12:40

Den svenske ovn ville jeg nu holde mig fra. Den er uden konvektion. Prisen ser ellers god ud.

Du kan jo gå på opdagelse på www.silvan.se & www.silvan.dk

og som nævnt www.bauhaus.se & www.bauhaus.dk

Kommentar
Fra : Granitperker

Dato : 22-10-03 16:08

Hej med jer.

Tak for jeres hurtige svar. I mellem tiden har jeg fundet denne:
Brændeovn, Morsø 4542, konvektions, meget velh., 3 år, meget lidt brugt, røgrør medf., opvarmer 90 m², (nypr.10.248)
Den koster 5000 kr. Som sagt skal jeg varme 95 kvadrat meter op, så den passer vel meget godt.. Er der nogen der kendskab til netop denne brændeovn?
Og er det for dyrt?
Jeg mener at det er en ok pris, eller hvad?

Kommentar
Fra : Granitperker

Dato : 22-10-03 16:09

Hej med jer.

Tak for jeres hurtige svar. I mellem tiden har jeg fundet denne:
Brændeovn, Morsø 4542, konvektions, meget velh., 3 år, meget lidt brugt, røgrør medf., opvarmer 90 m², (nypr.10.248)
Den koster 5000 kr. Som sagt skal jeg varme 95 kvadrat meter op, så den passer vel meget godt.. Er der nogen der kendskab til netop denne brændeovn?
Og er det for dyrt?
Jeg mener at det er en ok pris, eller hvad?
Med venlig hilsen Martin

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-10-03 16:47

Det er noget ævl det der med opvarmer xxx m2. Det kommer fuldstændig an på husets varmetab og om varmen kan fordele sig. Effekten på brændeovnen oplyses at være 3 - 6 kW, hvilket må siges at være rigtig godt. Det havde været ønskeligt om den kunne regulerere lidt længere ned, men ellers rigtig fint. Køb ikke noget større.

http://www.handelskontoret.dk/m4542.htm

Men den ser fin ud.

5000,- vil jeg umiddelbart vurdere er for dyrt for en brugt brændeovn, men check lige prisen på ovenstående link.

Du kan få en Wiking eller Vestfire, der ligner ovenstående på en prik på tilbud i Silvan for under 3000,- (når Silvan altså lige har dem på bud). Klart det ikke er Morsø kvali, men de kører altså ok.

Check nu også www.dba.dk der kan være mange rigtig gode køb. Men det er en lidt småskidt årstid at købe brugte brændeovne på.

PS Glem alt om trælastens varmefordelere - det er grænsende til svindel.

Kommentar
Fra : Granitperker

Dato : 22-10-03 18:00

Hej 3773.
Tak endnu en gang for dit hurtige svar.
Bauhaus har en
Wiking Bazic 3 på tilbud.
Effektiv brændeovn, hvor funktionalitet og design er i fokus.
Opvarmer 30 - 130 m², 6kW. Højde 91 cm, bredde 47 cm og dybde 39 cm.
DS-godkendt.
Fås også i grå som bestillingsvare.
Ekskl. skorsten 2495.-
Hvad mener du om det?

Med venlig hilsen Martin

Kommentar
Fra : elise

Dato : 23-10-03 07:23

Hej
Vi har haft en Scan-konvektionsbrændeovn i 6 år - og varmer det meste af huset op med den. Ulempen ved den er, at man ikke kan "køre natten over", som nogle af vore venner kan med en støbejernsovn. Men vi er meget glade for den - med stor glasrude, så man rigtig kan nyde synet af brændet og ilden og der er heller ingen problemer med den.
Kh Elise

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-10-03 08:28

Det var saftsusemig billigt Martin. Men du skal se i øjnene at den er med udmuret pladejernskammer - dvs den biver ikke ligesågammel som en Morsø. Til gengæld koster den jo en fjerdel. Min erfaring med "billig-ovnene" er:

Ligeså nemme at styre.
Giver ligeså meget varme.
Ligeså pæne.
Forventet lidt lavere holdbarhed (forventet kun lidt lavere).

Jeg købte selv en Vestfire i Silvan for vistnok 7 år siden formedelst 2995.- Den har kørt upåklageligt siden, men trænger til en ny lågepakning (det ville en Morsø også komme til).

Den ville jeg ikke være ræd for.

Kommentar
Fra : Frants

Dato : 24-10-03 11:37

Bornholmer Martin.

Jeg har købt en Cubic brændeovn fra www.wiking.dk.
Den kostede vist kun ca 4500 kr eller mindre.
Den er lækker og er befriet for sær formgivning og gesvejsninger.
Helt firkantet med en glasrude. Jeg syntes nemlig de fleste ovne er stærkt grimme.

Den varmer fint mine stuer op. Den kan indbygges i f.eks noget
multiplade, hvis du vil det.
Eller bare hæng den på væggen som et møbel, og kast et isbjørneskind foran.

Frants

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-10-03 11:29

Fik du købt brændeovn Martin?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-10-03 09:27

???

Kommentar
Fra : Granitperker

Dato : 30-10-03 16:05

Hej med jer.
Ja, jeg har investeret....
Jeg har købt en helt ny Morsø 3440 og 8 meter Isodern. Jeg har presset ham ned til at skulle give 10 kilo for det hele. Jeg valgte denne løsning på grund af at hvis der nu blev et eller andet med den, havde jeg forhandleren her på øen. Efter sigende er det vist et ok. køb jeg har gjort mig.

I skal alle sammen have tak for jeres indlæg, og jeg håber at jeg på en eller anden måde kan hjælpe jer på et tidspunkt.
Med venlig hilsen Bornholmer Martin.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-10-03 16:28

Okay, gider du så have ulejlighed med at godkende en af de indsendte kommentarer som svar, så skidtet kan blive lukket.

Accepteret svar
Fra : mis1311

Modtaget 40 point
Dato : 02-11-03 22:22

Jeg vil gætte på at det er fordi, du ikke kan stave til brændeovn på svensk. Hvis du kunne det, ville der højst sandsynligt dukke en side op, der hedder Kelkoo, hvor der står en masse firmaer og selskaber. Kelkoo er en side der bedømmer priser både her i Danmark, men også i Sverige.

Godkendelse af svar
Fra : Granitperker

Dato : 03-11-03 15:02

Tak for svaret mis1311.