/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Hulmursisolering
Fra : olarsen
Vist : 1934 gange
50 point
Dato : 21-10-03 22:29

Hej,
Vi har købt et gammelt hus (1900). Udvendiget er der en 1½ stens mure med ca. 60-70 mm hulrum, er der nogen som ved hvad der er bedst at isolere med. Jeg har hørt at flamingokugler har en højere isolationsværdi end mineraluld, samme person fortalte også at han havde fået indblæst disse små flyvske kugler sammen med lim således at de ikke falder ud hvis man skal bore et hul eller skifte et vindue. Håber der er en klog derude som ved en masse!

mvh ole

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 22-10-03 00:50

Mit råd, det er at spørge om erfaringer på et bygge teknisk institut.

Hvis personen som fortalte jer om flamingo, også er en sælger, så kan jeg oplyse om at "sådan en har jeg selv derhjemme" nærmest er det ultimative slagsargument, men desværre så er det lidt for ofte blot et salgs trick.

Flamingo kugler har flere fordele, men også et par ulemper.

Fordele:
- kan komme ind overalt
- har ikke samme tendens til at synke sammen, som glasuld og rockwool
- er noget af det bedst isolerende materiale som der for tiden sælges til private.

Ulemper:
- Forsegler væggen, så der ikke kan "åndes" igennem væggen
- der bliver stadig ikke isoleret på de nederste 25-50 cm af væggen, da der som regel er fyldt op med mørtel og stenrester fra opførelsen af væggen, samt hvad som helst i form af sand, jord og andet som er blæst ind i hulrummet over 100 år.

...
Min personlige holdning til efterisolering, det er at det bør ske på indersiden af væggene. Så de nye vægge opbygges i gips, med dampspære. Og så der isoleres helt nede fra soklen, og op over loftspladerne.

Nu er det jo en ret stor ombygning, at skulle bygge nye indervægge, men det giver en ca. 20% bedre isolering end blot at hulmursisolere.
Derudover, så mener jeg at gips vægge er sundere end murstensvægge. Men det kan diskuteres, og der er nok ikke nogen officielle undersøgelser som understøtter min påstand.

mvh. Per

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 50 point
Dato : 22-10-03 08:44

Dem jeg kender, der har fået isoleret med flamingo kugler har været tilfredse med resultatet. Men det er korrekt med mørtelrester og andet skrammel i bunden af hulmuren.

Et godt fif vi har anvendt når vil skal skære et hul i en falmingo-isoleret hulmur er:

Bor små huller hvor hullet skal lavet. Pust polyurethanskum ind - lad den hærde. Udbor hullet. Det har vi brugt ve løse kugler, og har derved modvirket at skidtet render ud af væggen.

Men sammenlignet med rockwool eller glasuld er kuglerne bedre. De falder ikke sammen med tiden.

Godkendelse af svar
Fra : olarsen

Dato : 26-10-03 22:15

Tak for svaret 3773.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 26-10-03 22:16

Jeg har trukket lod mellem jer da begge besvarelser ser brugbare ud. Sorry Per!

mvh ole

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-10-03 08:39

Olarsen, få fat i Jyllandsposten fra søndag. Carl Jørgen Buus anbefaler indblæsning af glasuldsgranulat som det bedste.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 27-10-03 10:07

Tak for din oplysning!

mvh ole