/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Install af Win98, hvad gør jeg galt ?
Fra : lyng
Vist : 414 gange
200 point
Dato : 21-10-03 20:34

Hej,

Jeg booter på startdisk. vælger CD-rom understøttelse, finder cd-drevet og smider win98 cd'en i, skriver install, som jeg har gjort 1000 gange før.... men så kommer denne meddelse på engelsk...
"dette program behøver Microsoft Windows" !!!

Hvad sker der ?

Mvh
Lyng

Kommentar
Fra : arlet

Dato : 21-10-03 20:42

Start med at køre en fdisk, så det bliver slettet først.

1. start Fdisk og svar ja til \"store\" diske
2. tryk 3 for at slette
3. start bagerst med at slette udvidet partitioner hvis der er nogen
4. arbejd dig frem til punkt 1 indtil der ikke er flere.
5. tryk derefter ESC for at komme tilbage til menuen.
6. tryk 5 for at skifte disk
gå til punkt 2 igen og fortsæt hvis du får adgang til flere drev
7. tryk 1 for at oprette
8. opret dine partitioner (primære og udvidet)
9. husk at skifte disk efter endt partition af den ene disk
10. afslut Fdisk
11. boot på floppy
12. formater dine harddiske
13 installer påny ;)

dvs boot fra din cd rom

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 21-10-03 20:44

I stedet for at boote fra diskette så boot direkte fra cd-rommen. Hvis du ikke har, men det regner dog med er foretaget, vil din HD blive fotmatteret først

mvh
ellebye.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-10-03 20:52

Øhh.. Hvilken ver. Win98? Prøv at skrive : setup ..istedet.

Nogle obskure versioner understøtter kun dette.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-10-03 21:49

Mangler windows - det er vel ikke en opgraderings CD.
Emesen.

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 21-10-03 22:20

Jeg mener molekyle er inde på det rigtige - der er bare ikke noget obskurt. Der er simpelthen et windows- og et dosprogram til installation på de win-versioner jeg kender.
vh Søren

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-10-03 00:19

Kunne osse være en defekt cd! Hvis du har nero installeret et eller andet sted, så kan du checke Cd'en via Nero toolkit! Nero Cd speed >>extra >> Scandisk

Kommentar
Fra : lyng

Dato : 22-10-03 21:59

Tak for alle jeres gode råd...jeg tror lidt på den med partionerne... så det prøver jeg. Den kan nemlig godt finde indholdet på win cd'en som er win 98se. Men jeg kom til at tænke på, at fdisk måske ikke havde oprettet et C drev, for når jeg vil gå på C drevet efter at have bootet på disk, så kan den ikke finde noget.

Jeg partionerer lige om..

På forhånd tak

Lyng

Kommentar
Fra : lyng

Dato : 23-10-03 16:21

AGHH.. jeg har prøvet at slette partionerne og gjort som beskrevet nedenfor.

Jeg kan kun oprette en primær partion... der er ikke plads til en sekundær, skriver den.
Jeg laver Fdisk og følger anbefalingerne. Når jeg så genstarter og skal formattere C drevet, skriver den ugyldig medieangivelse...

Jeg prøver at installere win98 og den fortæller så, at den har fundet en fil jeg skal checke med komprimeringsprogrammet. Jeg går videre og lige så snart den begynder at installere fryser den... ???

HJÆLP

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-10-03 16:56

Når du laver en primær partition og bruger det foreslåede antal MB, så bruger den hele HD og der er så ikke mere plads.
Med startdiskette:
A:\fdisk /mbr og tryk enter (resetter boot-sektoren)
næste trin
A:\fdisk
tast 4 og enter (viser partitionsoplysningerne)
hvad viser den ????
Emesen.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 23-10-03 17:32

For mig lyder det som en beskadiget HD,jeg har prøve ngoet lignende engang
da jeg ville indstallere et styresystem på en vens PC,da jeg skulle formatere
og indstallere,så det også ud som at den frøs,men lod bare skittet stå og
passe sig selv,pludselig begyndte den at formaterer meget langsomt,det tog
8 timer før den var færdig,problemet var at han selv havde forsøgt at formatere HD'en og så syntes han at det tog for lang tid før den gik igang
og afbrød så formateringen efter den var startet,og derved havde han beskadiet
harddisken,det endte med at jeg måtte finde et undersøgelses/reparations værktøj på hans HD's hjemmeside og køre en test/repare på hans HD os så lykkedes det til sidst,men der er stadig en beskadiget sektor på hans HD
som ikke kunne repareres,så nu bruger han den som lager.
Manse9933

Kommentar
Fra : lyng

Dato : 23-10-03 17:34

Hej Emmesen,

Lige nu er jeg på egen maskine og skal så senere igang med maskinen der ikke vil som jeg.... men jeg er nødt til at tilslutte egen skærm og lign. så jeg kan ikke være på to maskiner på 'en gang.

Men den skriver at den vil foreslå xxxxxx eller lign. til paritionen og HD er på 80G.

Jeg er meget taknemmelig for hjælpen, men kan desværre ikke være på nettet og installere PC på samme tid.

På forhånd Tak

Lyng

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 200 point
Dato : 23-10-03 17:44

Ok - men du kan også prøve at nøjes med en partition på 30GB som primær.
Det er muligt den ikke accepterer alle 80GB som primær.
Husk lige at når du har lavet en primær partition >genstart med startdiskette>
A:\format C:
Emesen.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 23-10-03 20:11

Nu må ingen overfalde mig, men hvis jeg var Lyng, ville jeg blive mere forvirret end orienteret.
Alt er ment i bedste mening, men på den anden side også forvirrende.
Når jeg siger forvirrende er det grundet at mange kaster sig direkte ud i at skrive at dette er årsagen, men hvis ikke dette virker så er dette årsagen osv.

Og som Lyng selv skriver, kan han ikke være to steder på een gang.
Prøv at være pædagogiske og gå lidt langsommere frem, og hvis spørgeren skal have lidt ud af det hele, så forklar mere baggrunden, hvordan og ikke mindst hvorfor.

Vores opgave er vel lige så meget at orientere og gøre os forståelige, som at hjælpe med at løse et problem.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-10-03 20:51

Ellebye - du bliver ikke overfaldet - du har jo ret.
Lyng - tag det helt roligt - brug dit eget tempo.
Emesen.

Kommentar
Fra : lyng

Dato : 23-10-03 22:56

Tak Emesen, dit råd virkede...det kører. Og Ellebye.. du har ret, det går stærkt og man skal ofte selv forstå den videre sammenhæng.

Tak for alle rådene.

Mvh

Lyng

Godkendelse af svar
Fra : lyng

Dato : 23-10-03 22:57

Tak for svaret emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-10-03 10:22

Selv tak - ind i mellem er "vi" nok lidt hurtige, og det kan måske virke som et pres.
Nu burde du kunne oprette to logiske drev på ca. 20 - 25 GB ved hjælp af fdisk - men ellers bare spørg.
Emesen.