/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Bærbar på nettet, hvordan?
Fra : anja5
Vist : 852 gange
120 point
Dato : 21-10-03 18:31

Hejsa

Jeg har fået mig en bærbar som skal kobles på nettet. Det bliver den en af dagene gennem Stofa, da jeg har købt en familiepakke. Det skulle ikke give problemer da Stofa installerer.

Når jeg nu har købt en bærbar (Acer TravelMate 244LC) så er det jo også fordi at jeg skal bruge den "ude i byen" Jeg skal kunne gå på nettet på hoteller, tog, sommerhus osv. Hvordan gør jeg det? Hvad skal jeg købe af ekstraudstyr? Jeg aner intet om hvordan jeg gør. Nu skal jeg også snart til USA i fjorten dage. Jeg skal vist bo på et hotel med internetopkobling. Men hvordan virker det? Skal jeg også have en strømomskifter? De bruger vist lidt andre volt derovre. Jeg er komplet på bar bund. Er der en som kan fortælle lidt om hvad jeg skal, både herhjemme og i USA.

Knuzer
Anja5

Kommentar
Fra : aasevh

Dato : 21-10-03 19:04

Hej !
Jeg er spændt på hvad du får af svar, for jeg har skrevet et spørgsmål, som minder meget om dit !!!! Håber vi kan finde ud af noget. Mener vi skal have et trådløst netkort !!!

Accepteret svar
Fra : hjp1974

Modtaget 130 point
Dato : 21-10-03 19:32

Jeg vil da gerne fortælle lidt om hvad jeg plejer at gøre med min firma laptop

Strømforsyning:
I USA kører de 115V/60Hz hvor vi i Europa kører 240V/50Hz. Dog kan (næsten) alle bærbare i dag klare begge spændinger. Der sidder et lille skilt på strømforsyningen som fortæller hvilket input-område der kan bruges. Det sidder på den eksterne firkantede boks (med mindre din laptop har intern strømforsyning, så sidder den nemlig på selve PC'en)
Du skal dog være opmærksom på at de bruger nogle andre stik i USA (og også i en del europæiske lande). Det nemmeste du kan gøre er at købe en såkaldt rejseadapter, som indeholder de mest anvendte stik og konverterer til et almindelig dansk.

Internet:
Her findes der et hav af muligheder.
Trådløs, WIFI etc. er ved at blive meget udbredt. Jeg har oplevet en del hoteller og lufthavne som har såkaldte "hot spots", hvor man kan købe sig til en opkobling for et bestemt tidsrum. Det eneste du skal bruge er et trådløst netkort (PCMCIA eller USB). Nogle nye laptops har også WIFI indbygget.
En anden mulighed er et almindeligt netkort. Det har du sikkert allerede i PC'en. Det eneste du så skal bruge er et ethernet-kabel (straight).
Så kommer vi til de lidt langsommere løsninger.
Din PC har sikkert også indbygget modem. Det vil du nok også kunne bruge på de fleste hoteller, hvor du blot sætter et kabel i et ledigt telefonstik.
Alternativt kan du jo bruge en mobilos med indbygget modem og eventuelt IR-port eller datakabel. Du skal dog være opmærksom på at der nok skal installeres en driver til mobilen på din PC før det virker.

Hvis du er i tvivl om hvordan du kobler dig op på et specifikt hotel, så plejer der næsten altid at ligge en beskrivelse på værelset.

Håber dette hjælper dig lidt

mvh/HJP

Kommentar
Fra : hjp1974

Dato : 21-10-03 19:34

Jeg glemte lige at sige, at det altid er en god ide at teste din opkobling herhjemme inden du rejser. Det er uhyre træls at sidde alene i langbortistan og have et teknisk problem, som kunne være opdaget derhjemme.

Kommentar
Fra : anja5

Dato : 21-10-03 21:12

hjp1974 jeg synes det var et rigtig godt svar som jeg kan bruge til noget. Rigtig mange tak.

Der er selvfølgelig et netkort i den bærbare, nu ved jeg bare ikke om Stofa sætter et nyt i når de installere stofanet om nogle dage. Du siger så at jeg skal bruge et ethernet-kabel (straight). Ja hvad gør jeg så med det kabel? Det sættes i puteren og i ??

Jo der er et modem i, og så har jeg vel en tlf-ledning med som jeg sætter i hotellets telefonstik er det korrekt. Så skal jeg vel også finde en alm. internetudbyder, for jeg kan jo ikke bruge mit stofanet når jeg sidder på et hotel her i Danmark. Kan jeg vel?

Undskyld mine dummi-spørgsmål!

Anja5

Kommentar
Fra : hjp1974

Dato : 21-10-03 22:34

Når du kører med ethernet, så skal hotellet have et ethernet-stik på værelset. Det er der nogle hoteller der har. Men dem der først er ved at få det bruger trådløs i stedet, da de så er fri for at trække kabler ud til alle værelser.
Stofa burde bare bruge det netkort som allerede sidder i maskinen.

M.h.t. telefonen, så er det korrekt at du skal have et internet abb. til almindelig modem. Det kan stofa ikke levere mig bekendt, men du kan da bare oprette et gratis abb. hos TDC eller lignende. Du skal dog være opmærksom på at hvis du skal kunne bruge det abonnement i udlandet, så skal du have noget specielt, da de almindelige danske abb. kun kan bruges herhjemme. Mit firma kører med abb. hos AT&T. Jeg kan ikke huske hvad det koster, men man betaler almindelig minutpris for at være online, men de har opkaldsnumre overalt i verden, så man altid kan ringe til lokal-takst.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-10-03 00:35

Hmm! There's magic in the air! Bare bær rundt på din bærbare ude i byen så kommer du på nettet! Desværre er det ikke så enkelt!

Kommentar
Fra : anja5

Dato : 22-10-03 07:47

Jeg synes jeg har fået mange gode oplysniger af hjp1974 men lader lige spørgsmålet stå åbent en dag eller to. Det kunne være at flere falder forbi her når jeg lige forhøjer points.
knuzer
anja5

Kommentar
Fra : aasevh

Dato : 22-10-03 10:11

Hej !
Jeg har læst de inlæg der er kommet til dig - men kan se at der ikke er oplyst så meget om trådløse forbindelser - HOT-SPOT - som jeg kan se de kalder det - det tror jeg helst jeg vil bruge, så jeg afventer, at du får flere svar !!!
Hilsen aasevh

Kommentar
Fra : aasevh

Dato : 22-10-03 10:11

Hej !
Jeg har læst de inlæg der er kommet til dig - men kan se at der ikke er oplyst så meget om trådløse forbindelser - HOT-SPOT - som jeg kan se de kalder det - det tror jeg helst jeg vil bruge, så jeg afventer, at du får flere svar !!!
Hilsen aasevh

Kommentar
Fra : aasevh

Dato : 22-10-03 10:11

Hej !
Jeg har læst de inlæg der er kommet til dig - men kan se at der ikke er oplyst så meget om trådløse forbindelser - HOT-SPOT - som jeg kan se de kalder det - det tror jeg helst jeg vil bruge, så jeg afventer, at du får flere svar !!!
Hilsen aasevh

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 22-10-03 12:35

WiFi og Hot-spots, det er noget som man med fordel kan lære noget om via test herhjemme.

Trådløse netværk virker ved at dit trådløse netkort kobler sig op til et Access Point (AP)

Der findes programmer som kan undersøge om der er Access Points i nærheden,
sådan et program er fx. NetStumbler. se: http://www.netstumbler.com

http://www.wi-fiplanet.com/ er også et interessant site, når man ønsker at lære mere om trådløse netværk, og hvordan man bruger dem.

mvh. Per

Godkendelse af svar
Fra : anja5

Dato : 26-10-03 06:24

Tak for svaret hjp1974. Mange nyttige oplysninger.