/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Energikoks - sviner det?
Fra : schleicher
Vist : 2287 gange
40 point
Dato : 20-10-03 23:56

Jeg har overvejet at begynde at fyre med energikoks (afhentet i Tyskland) i min Lotus brændeovn. Jeg har en støbejernsrist og ekstra ildfaste sten, men vi er lidt bekymret for nogle ting, som I derude forhåbentlig kan hjælpe med at afklare.
Sviner energikoks mere i stuen end ved fyring med træ? - både ved påfyldning og specielt når asken tømmes ud!
Er asken sundhedsfarlig? - jeg har hørt at den indeholder mange tungmetaller!
Lugter det så naboerne lettere klager?

Ole

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-10-03 00:20

Der står lidt om det her http://www.fi.dk/test/bolig/braende/rr991224.pdf/
Det kræver en brændeovn specielt til den type for opvarmning.

mvh ans

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-10-03 13:56

Citat
Når du fyrer med træ, kræver det kortere fyringsintervaller end andre brændselsarter. Til gengæld vil du opleve en hurtigere og mere behagelig opvarmning.

Birk & ask pejsebrænde:
ca. 2900 kcal./kg.

Skovmandens dansk løv / bøg:
ca. 4000 kcal./kg.

Skovmandens dansk mix:
ca. 4100 kcal./kg.

Træbriketter er velegnede som supplerende brændsel, hvis man fx. ønsker at fyre natten over. Træbriketter er let antændelige ovenpå et lag af gløder. Træbriketter giver ca. 4500 kcal./kg.

Brunkulsbriketter er velegnede som supplerende brændsel, hvis man fx. ønsker at fyre natten over. Brunkulsbriketter er let antændelige ovenpå et lag af gløder, og giver længere fyringsintervaller. Brunkulsbriketter giver ca. 4700 kcal./kg.

Energikoks og lignende oliebaserede produkter, er velegnede til fyring i støbejernsovne med en speciel støbejernsrist. Energikoks har en meget høj brændværdi, og er velegnet som brændsel, når man ønsker få påfyldninger. Du bør kun fyre med energikoks hvis producenten af din brændeovn angiver at ovnen er egnet til at fyre med energikoks. Energikoks giver ca. 8000 kcal./kg.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : schleicher

Dato : 21-10-03 15:59

Er der nogen der har erfaringer med hvor meget asken fra energikoks støver i forhold til asken fra træ, når man tømme ovnen for aske?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-10-03 16:14

Ikke meget har jeg fået at vide, efter at have forhørt mig hos en Christianit. De brænder længe og 'asker' mindre end træ. Lugten er ikke ubehagelig eller gennemtrængende, men dog heller ikke så behagelig som f.eks birk, bøg, ask eller eg. Iøvrigt giver eg den højeste brændværdi, hvis i fortsat vil bruge brænde.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : nla

Dato : 06-02-04 08:23

se www.bandholm.dk -de sælger brændeovne til energikoks.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-07-04 10:57

Anybody home ? I'm gone ...forever </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : T.J

Dato : 11-08-04 01:37

Det er min forståelse at aske mængden er ca. den sammen for 1 kg energi/petro koks som 1 kg pejsebrænde f.eks. birk! mens energien i 1 kg e/p koks er ca. det dobbelte!

Dertil skal siges, at desto mere konstant din forbrænding er, desto mere ren er den. Altså bliver en højere grad af dit brændsel forbrændt. Med lidt øvelse er en ren forbrænding lettere af opnå med e/p koks end med pejsebrænde, da fyringsintervallerne er større og brændselslegemerne mere korende.