/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
Kan et grafikkort hjælpe???
Fra : klasa
Vist : 334 gange
100 point
Dato : 20-10-03 19:48

Min comp. er gået (næsten) ned. Og så var det så at jeg tænkte om det kunne hjælpe med et grafikkort? Et grafikkort har jo nogle MB DDR RAM så man skulle jo tro at min comp. vil køre stærkere hvis jeg fik et grafikkort med mange RAM i. Passer det???

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 20-10-03 20:07

Nej det er der meget lidt i, grafikkortet er til at opdatere din skærm og med mindre det er til spil skal det være et mega svagt grafikkort hvis det er årsagen. Skulle det være grafikkortet så vil billedet hakke eller flimre.
Årsagen ligger sikkert andre steder, som ram, HD og naturligvis hastighed af CPU.
Prøv med lidt oplysninger om din PC: Hvor meget ram, fri plads på HD og din CPU m.v.

Kommentar
Fra : klasa

Dato : 20-10-03 20:17

Men et grafikkort har RAM i forvejen så hvorfor kan det ikke hjælpe at købe et grafikkort? Og det har også det der hedder CPU så hvorfor virker det ikke at købe et grafikkort?

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 20-10-03 20:36

Prøv at forklare lidt om ,Hvad du mener med "næsten ned"
Mvh Ole

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 20-10-03 21:11

Det er naturligvis altid godt med et godt grafikkort, men altså: Når du skriver din PC er gået næsten ned (altså er langsom) så er det ret sikkert noget andet der "halter"
En CPU er din processor, som er på xxxMhz. altså hvor stærk din PC kører, men så kommer ram (hukommelse) der sidder på mobo, der skal være så din PC kører frit, min. 128MB helst mere. HDen skal helst også køre 7200 omdr. osv. osv.
Du må ikke forveksle de ram der sidder på dit mobo med de ram der er på et grafikkort.
Jeg har længe kørt med 16MB SDram grafikkort (spiller ikke), nu har jeg lige fået et med 128MB DDRram, kan ikke se/mærke nogen som helst forskel. Når jeg skiftede det ud var det fordi det var skide træls at sætte op, når jeg f. eks. ville formatere.

Jeg kunne forestille mig din PC trænger til en formatering, for den er muligvis "søbet" godt til? Måske kan du rense godt ud i TEMP/Temporary-files/papirkurv m.v. men altså, et nyt grafikkort er da OK, forvendt bare ikke du får en hurtigere PC ved det.

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 20-10-03 21:33

Måske lige definere lid om grafikkortet:
Et godt hurtigt grafikkort betyder meget hvid du spiller, idet grafikken bliver hurtigt opdateret så billederne "flyder" fint, kan kortet ikke følge med vil billederne hakke osv.

Men du skriver din PC er gået næsten ned, det læser jeg som den generelt er langsom i mange situationer og der kræves altså meget lidt af et grafikkort i forbindelse med mange af de alm. ting på man laver på en PC, som overførsel af data, internet osv.
Det er derfor jeg ikke mener grafikkortet er problemet.

Kommentar
Fra : klasa

Dato : 20-10-03 21:37

Tak for jeres svar! Jeg har også tænkt mig at få den konverteret. Er der foresten nogle der har en andelse om hvad det vil koste? Min comp. er ellers rimelig ny (dvs. 1800 MHz, 256 MB RAM, 40 GB hardisk). Men der er en ting jeg ikke kan forstå og det er at før jeg holdte en computeraften så virkede min computer perfekt, men nu er den totalt LOST. Vi lavede ikke noget specielt andet at koble vores computere sammen ved hjælp af et Svich og et LAN kabel.

Kommentar
Fra : klasa

Dato : 20-10-03 21:47

NÆSTEN NED: det er bl. a. langsomt internet (det har virket rigtigt godt så det er ikke opkoblingen)(jeg har ADSL så det må være min comp. der er noget i vejen med), så er det spil (faktisk er der ingen af mine spil der køre optimalt), det er små ting som bl. a. at åbne mapper(selv menuen "start" har den problemer med at åbne (altså det tager lang tid)), den er også langsom til at starte og lukke.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-10-03 21:48

"kører" du XP - så kan du prøver en gendannelse, tilbage til før du indstallerede dit netkort/lan forbindelse. Med mindre du arbejder med meget store grafiske programmer eller meget hurtige spil så har du computerkraft nok.
Prøve indstallationer og "halv" slettede programmer kan sænke hastigheden på din comp.
Emesen.

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 20-10-03 22:02

Med de nye oplysninger du giver er det ret klart ikke grafikkortet som er problemet.
Du skriver "konverteret" og hvad det koster?
Nu ved vi stadig ikke hvad for et OS du har, men du kan prøve at gendanne det eller installere på ny (uden at formatere)! Måska hjælper det, men ellers kan du formatere, så skal du bare vide at du mister alle data på det drev dit OS ligger, begge de dele skulle du gerne selv kunne, så det er jo gratis.
Din PC lyder da ellers helt OK og skulle bestemt køre hurtigt.

Kommentar
Fra : klasa

Dato : 20-10-03 22:12

Ok, men da jeg ikke ved hvad at OS er så er det ligesom lidt svært.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-10-03 22:16

Opertiv System = windows 95/98/ME/2000/XP
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-10-03 22:16

Operativ System = windows 95/98/ME/2000/XP
Emesen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-10-03 22:23

Som emesen skriver: gendan tilbage, men ikke tilbage til før du indstallerede dit netkort/lan forbindelse, men tilbage til før i koblede maskinerne sammen. Start /alle programmer/tilbehør/systemværktøjer/systemgendannelse
Hvis det ikke hjælper, kan du igen stille den tilbage til nu. Det hele tager kun 5 minutter, er værd at prøve.
Jeg har lidt mistanke, om at du blev inficeret med virus da i sammenkoblede, og det kan være at det hjælper at tilbagestille.
Hvis det ikke hjælper, skal du (for jeg tror ikke du har en opdateret antivirusprogram?, hvis du har så glem det jeg nu skriver), skal du skanne din computer for virus via nettet, det kan godt tage lang tid (1-2 timer)
Det kan godt være du skal skrive feks. din e-mail adr., før du får lov at skanne, så opgiv en adr. som du har på nettet, det kan også være du skal installere et lille program, det skal du sige ja til.
Brug feks. panda onlinescan, tryk på den bevægende comp. på denne side: http://www.spywarefri.dk/onlinevark.htm
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : klasa

Dato : 20-10-03 22:24

Nåååååh ja selvfølgelig jeg har XP Home. Men jeg kan ikke finde min XP cd så der har jeg desvære et lille problem

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-10-03 22:34

start>hjælp>nu skriver du i feltet gendannelse>søg>så får du en vejledning i hvordan du gendanner din comp. til et tidligere tidspunkt og du kan senere fortryde denne gendannelse. Luk alle dine programmer inden du går i gang.
Emesen.

Kommentar
Fra : klasa

Dato : 20-10-03 22:43

ok....! jeg prøver.....

Kommentar
Fra : klasa

Dato : 20-10-03 22:47

Jeg venter lige et par dage med at accepterer et svar til jeg har afprøvet det hele. Så i skal ikke tro at det hele er fortabt ;)

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 21-10-03 10:17

Når i har kørt netværk, så har i vel også brugt antivirus-program (altid et must)
hvis du/i har er dette måske stillet til høj sikkerhed, dette kan gøre at alt/alle filen,stumper,bare alt.
bliver scannet inden at det starter, og det er inklusiv din menu.
Der findes programmer til oprydning af din pc(komputer).
Da jeg ikke selv bruger XP hved jeg ikke præsist hvad du har brug for.
Men på min Windows ME er jeg glad for 'Ad-aware' som kan fjerne cokies og mystiske småting, der
konstant dukker op og gemmer sig på din pc.
'Regcleaner' er et program der finder, rester og forkerte stumper af gamle instalationer, plus optimering af din pc.
Begge programmer er gratis og kan indstilles til dansk.
De kan hentes her:
http://lavasoft.element5.com/support/download/#free
http://www.macecraft.com/ NB. Regcleaner hedder nu jv16 PowerTools 1.4.1 released
Bemærk at de kun er gratis til privat brug, men det er vel det at det handler om.!
Mvh.
Natmaden

Kommentar
Fra : klasa

Dato : 26-10-03 18:23

Det er nu ikke til meget hjælp når min comp. ikke vil downloade det som du siger jeg skal

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 26-10-03 19:46

Har du ikke prøvet gendan?
Start/alle prg/Ttilbehør/Systenværktøjer/Systemgendannelse...
Så får du dette billede:http://home.gvdnet.dk/~pouls/Vis/gendan.jpg
Og marker punktet næste - der kan du vælge en dato tilbage hvor det kørte som det skulle!

Kommentar
Fra : klasa

Dato : 28-11-03 20:19

Den siger at der ingen gendannelses muligheder er. Men på et tispunkt kørte min comp. faktisk godt,men nu er det næsten som før.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 12-07-04 20:46

Det altid den der spørger, der ikke er der.

Sørgeligt.

Hvis at jeg havde et spørgsmål, ja så ville jeg da kikke om der var et svar.
ellers ville jeg da følge op på mit spørgsmål,
Personligt syntes jeg, at når man ikke gør det,
så er det som at pisse på folk, der prøver at hjælpe!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-07-04 00:51

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede mistet pointene.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen