/ Forside/ Interesser / Rejser / Camping / Spørgsmål
10  ans 800
opvarming af campingvogn
Fra : dread
Vist : 5925 gange
20 point
Dato : 20-10-03 14:16

Jeg er ved at vælge opvarmingstype i min campingvogn.Jeg ved ikke om jeg skal vælge gas, petroleum eller elolieradiator.Jeg skal ikke bo i vognen om vinteren.nogle tips ?

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 20-10-03 14:31

Hej dread
Er det kun til brug under vinteropstaldning ?

Accepteret svar
Fra : ibasa

Modtaget 30 point
Dato : 20-10-03 15:02

Hej dread.
Hvis det er til almindelig højnelse af komfortniveauet året igennem er det absolut anbefalelsesværdigt at få installeret en temostatstyret gasovn, eksempelvis Truma eller lignende. Den skal dog installeres af et autoriseret værksted.
”Løs gasovn” kan ikke anvendes og ej heller gasapparaterne.
El/olieradiator er da ok men radiatoren tager en del plads og ret så dyr i anvendelse.
Hvis din mening er, at opvarme vognen en anelse vinteren igennem, så glem det. Vognen har bedst af at blive lukket af for vinteren, dog efter du har gjort nogle ganske få foranstaltninger. Alt vand og andre vædsker der kan fryse skal fjernes, Akkumulatorer skal være opladet. Hynder stilles på højkant med et par æggebakker til at stå på. Luger og døre stilles på klem. En pose fugtfjerner kan hænges op, hvis ikke alt er tørt. Hvis du hænger sådan en op er du nødt til at tømme den skål vandet drypper ned i, så det er en lidt dårlig løsning. Bedst hvis det ikke er nødvendigt. Tvangsudluftningen renses så der er fri passage. Vognen lukkes og du skal ikke inspicerer den(gå ind i den) men lad den stå i fred indtil du skal bruge den igen.
Sren i Rskilde

Kommentar
Fra : dread

Dato : 20-10-03 15:09

Nej.Det er til brug efter-, forår og sommer når jeg bruger vognen.Måske en enkelt dag eller to om vinteren.Vognen kan ikke flyttes.....

Godkendelse af svar
Fra : dread

Dato : 20-10-03 15:16

Tak for svaret ibasa.

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 20-10-03 15:27

Dread
Jeg bukker og takker og er glad over at du kunne bruge det til noget. Når du et par gange i løbet af vinteren besøger "HUSET" gælder de samme foranstaltninger når du efter besøget tager hjem igen. Gasovn, Du ved dem der giver en strålevarme, og med en 11 kg,s flaske bag i, må du kun bruge i et fortelt og ikke i vognen. Hvert kilo gas du brænder af gir´1 liter vand.
Fortsat god dag.
Sren i Rskilde

Kommentar
Fra : dread

Dato : 20-10-03 16:00

Tak igen. Jo, jeg er godt klar over man ikke må bruge "flaskegasovne" indendørs..Tak alligevel-det er jo vigtigt!
..Kender du noget til de der petroleumsovne? Er de værd at tage i betragtning?
Der er vist iøvrigt sådan en gammel truma(indbygget med aftræk), som du nævnte i dit første svar, i min vogn, men den er gammel mangler forskellige dele og rør.Tror du det kan betale sig at få den fikset og hvem gør sådan noget ?
Og hvorfor er de så meget bedre end de andre løsninger, er det mest økonomien?
1000 tak for din hjælp.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 20-10-03 17:25

abasa har svaret ganske udemærket på dread sp. om opvarmning i campingvogn. Hvis du ikke har "lommesmerter", så er centralvarme nr. et. Har du lidt "lommesmerter", så er Truma den, som næsten alle vogne har installeret. Du skal blot være opmærksom på, at de findes i to størelser 3 Kw indtil 5,5 m vogne og 5 Kw over 5,5 m. De er begge termostatstyret. Hvis ikke der bliver installeret blæsersystem, får du kun punktvarme - det er ikke behageligt. Det er ikke sandsynligt, at det kan svare sig, at få den gamle Truma lavet. En ny Truma 3000 koster - uden installation 3500 til 4000 kr.
Petroleums ovnen, fx Zibro kamin Laser, afgiver ikke vanddampe og er en rigtig god opvarmer, men nok for kraftig i en campingvogn. Vi bruger den i forteltet - netop for, at undgå vanddampen fra flaskegassen.
Vil du være rigtig tilpas, så installer gulvvarme, jeg sir' dig... Det er bare alle tiders, men alt koster jo penge. Jeg så det en dag via en hjemmeside: www.hardys.dk , der henviste til en med gulvvarme. (Vi har gulvarme derfra).
Der er kommet en ny type fugtposefjerner: Dry-Bag fugtbeskyttelse, som optager vand uden at dryppe. Den kan "holde sig" i 60-90 dage, fås hos campingvognsforhandlere. Jeg kan ikke huske prisen.
Vi har camperet i mange år, så vi har en god erfaring med de ting.
Hej fra alka

Kommentar
Fra : dread

Dato : 20-10-03 17:36

Super Alka.tak så meget!!!