/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Etageadskillelse
Fra : fonze
Vist : 536 gange
100 point
Dato : 19-10-03 23:26

Skal 1.sal godkendes? Ja det skal den vel.
Vi har købt en ældre ejendom fra 1877. Den tidligere ejer har lavet 1.sal beboeligt men ikke fået det med på BBR. Det vil vi gerne have at det kommer, men jeg er i tvivl om etageadskillelsen.
1.salen er, vist nok, ok m.h.t. vægge mv.. der er gibsvægge og 250mm isolering, samt de nødvendige nød åbninger/vinduer. Men som sagt er det etageadskillelsen som spøger...
1. salens gulv er 22mm spånplader direkte på de gamle gulv/loftsplanker under dette sidder et 19mm profilloft. Men der er ingen hulrum til isolering, brandsikring eller lyddæmpning. Er dette lovligt (sikkert ikke). Kan der søges dispensation? eller skal jeg have alle spånpladerne op og isolere med 100mm inden jeg har en chance?

MVH
Finn Petersen

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 19-10-03 23:31

Hej.
Jeg mener, at noget sådant skal have byggetilladelse, især når det er beboelse. Det du skriver lyder ikke rigtigt.
Torben

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 20-10-03 07:21

Hej fonze.
1. salen mangler det der hedder lovliggørelse. Der er sikkert en årsag til at den ikke er lovliggjort. Jeg ville starte i teknisk forvaltning i din kommune, for at høre og se hvad der indtil nu er gjort. Hvilke tegninger og beskrivelser der ligger der, og tage udgangspunkt i det. Der kan du også få at vide, hvad der skal til for at notatet i BBR kan slettes. Dispensation kan du altid søge.
Sren i Rskilde

Kommentar
Fra : F.E.Larsen

Dato : 20-10-03 07:48

Du kan inden du inddrager nogen, selv tage ned på teknisk forvaltning hvor du kan se sagsmappen på din ejendom igennem, det kan alle gøre du skal blot oplyse om dit matr.nr. I sagsmappen kan du se alt vedrørende din ejendom og få kopi hvis du ønsker, og hvis der her ikke ligger noget om 1. salen, bør du fremsende tegninger samt byggeandragende til godkendelse, når evt. tilladelse foreligger kan du herefter lovliggøre konstruktionen mellem etagerne. Det brandmæssige er det vigtigste som Kommunen går efter, så er der selvfølgelig også etagehøjde. NB. Din etageadskilelse skal havde 3 mm tråd pr. 30 cm, isolering, tråden holder på isoleringen hvis der opstår brand hvor profilbræddrene brænder væk, herved når flammerne ikke op på 1. salen med et samme.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-10-03 09:24

http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B19986002705-REGL her har du lovteksten.

Jeg menes at kunne huske (har ikke kigget efter), at der er temmelig meget om det FELarsen siger. Etageadskillelsen skal være såkaldt branddrøj konstruktion - BD30 eller BD60.

Men prøv da at snakke med jeres lokale tekniske forvaltning. De plejer at være frygtelig hjælpsomme.

Kommentar
Fra : ruder4

Dato : 20-10-03 10:19

Hej Finn.

Inde på denne side under BR95 kan du læse om krav til etageadskillelser

http://www.rockwool.dk/tekniskservice/bygbib.asp?page=proj

Hilsen Ruder4

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-10-03 10:33

Ruder4 du skal bruge mit link, som er til småhusreglementet BRS98. Det er den der gældende for småhuse.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-10-03 10:42

Ruder4, BRS98 er også i Rockwools bibliotek

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-10-03 16:31

Fonze, fik du det svar du skulle bruge?

Kommentar
Fra : fonze

Dato : 02-11-03 15:58

jeps... takker alle for svar. Så nu er det bare at gå igang.

Accepteret svar
Fra : ibasa

Modtaget 100 point
Dato : 04-11-03 21:44

Hej igen kandu.dk spørger.
Her kommer et ibasa standardindlæg nummer 2.
Indlægget kommer efter gennemgang af mine åbne enkeltstående abonnementer. Dem ønsker jeg at rydde op i med jævne mellemrum for at bevare overblikket i det / de spørgsmål jer er involveret i.
Da du tidlige har tilkendegivet du har fået løst dit problem og at du derfor ville lukke spørgsmålet, vil jeg lige minde dig om at det ikke er gjort endnu.
Til din orientering er det / de points du har sat ind på at få en besvarelse, der kan bruges, under alle omstændigheder tabt for dig, uanset om du synes svaret / svarene er noget ævl. Så venligst, ACCEPTER den kommentar du mener der ligger nærmest ”svaret”.
(over hver kommentarboks, i højre side, er der en ”knast” der hedder accepter som svar. Det er den der skal bruges.)

Venlig hilsen fra ibasa
Sren i Rskilde

Godkendelse af svar
Fra : fonze

Dato : 11-11-03 18:11

Tak for svaret ibasa.

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 11-11-03 18:17

Ok fonze. Bukker og takker