/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Logon kode der er sikker?
Fra : Dinah
Vist : 386 gange
50 point
Dato : 19-10-03 13:40

Jeg er kommet i den situation at jeg har brug for at få låst mine pc'er, så det er umuligt at komme til dem uden kode... Det er både en 98 og XP det drejer sig om?
Hvordan gør man det?

Accepteret svar
Fra : ellebye

Modtaget 60 point
Dato : 19-10-03 14:00

Hej.

Når du starter din pc op trykker du på del-tasten, herved kommer du ind i selve bios-opsætningen, herfra kan du lave et password for at ikke andre kan logge sig ind på din pc.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : Jensen_Danmark

Dato : 19-10-03 14:02

I Windows XP, går du ind i kontrolpanelet, og under brugerkonti angiver du en logon kode. Derefter skal der angives koder for at komme ind i PC'eren.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-10-03 14:07

Begge metoder virker Ellebyes metode til win98, ellers kan du altid komme ind ved at trykke ESC når login skærmen kommer. I winXP er Jensens metode bedst!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-10-03 14:18

Alternativ Win98 : ControlPanel->Password og ControlPanel->Network->Vælg Windows logon under; Primary Windows Logon

..eller : ControlPanel->Users

Kommentar
Fra : technet

Dato : 19-10-03 16:17

jeg mener nu at det er bedst at du gør det i din bios og så slå boot fra drev a: fra fordi det er så nemt som at klø sig bagi at bryde koden eller reset den til windows via en startdisk
-----------------------------
du kan jo selv prøve med denne til win xp
se her http://home.eunet.no/~pnordahl/ntpasswd/

_______________________________________________
og i win 98 starter man f.eks op i ren dos og går ind i mappen windows og så sletter man bare passsword filen som hedder *.pwl

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 19-10-03 17:18

Hej Dinah
Jeg syntes lige at du skal vide at det er ret nemt at resette (slette) adgangskoden til bios.
Så medmindre du låser masinerne inde og tager nøglen med dig, så er det desværre ikke ret svært at starte maskinerne op

MVH.
EXTERMINATOR

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 19-10-03 17:30

Jeg syntes også lige at du skal vide at der findes default koder i BIOS.. så selv om du angiver et eller andet.. kan en bruger der kender Default pass sagtens komme ind..

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-10-03 17:42

..og den (BIOS) kan som regel reset'es via jumpers på motherboard, udskiftning eller andre hardware løsninger osv...

MEN; vigtigst (eftersom ALLE koder kan brydes og ALLE systemer omgås) at vælge et password med både tegn , bogstaver og tal (..behøver jeg at sige; så langt som muligt?)

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : technet

Dato : 19-10-03 18:16

det er nemlig korekt hvad der her bliver skrevet at det er faktisk ligegyldig hvad du gør så kan alle og enhver der har fysisk adgang til din pcér komme ind men du kunne jo kryptere hele din harddisk og så have en nøgle diskette
DVS. at du er nødt til at have en diskette i drevet med en slags nøgle for at starte din harddisk op

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-10-03 18:50

Kan vi ikke lige få at vide hvorfor du vil sikre dine PC? Det er vel relevant for at råde dig til den bedste sikring. Hvis det bare er småbørn du vil forhindre i at tænde for PC'en så er det jo nok at sætte et kodeord i bios!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-10-03 19:27

Den absolutte sikring af dine data eller programmer:
Flyt din harddisk op i en HD-skuffe der hvor også CD-afspiller sidder, hvis der er plads.
Nu kan du tage din HD med dig når du går, og din PC er ganske tom.
Emesen.

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 19-10-03 21:52

Ja tedd.. det er også det eneste en kode i bios dur til... (småbørn)

Kommentar
Fra : Dinah

Dato : 20-10-03 08:18

Jeg har fået kodet begge pc'er.
Det er slags småbørn der ikke kan finde ud af hva man bruger andres pc til (og hva man ikke bruger andres pc til ). Jeg er ret sikker på at koden i bios er nok. Og også koderne på xp'en. Det er ikke en pc nørd vi har med at gøre... bare en der ikke længere skal ha adgang til pc'erne...

Tak for hjælpen...

Godkendelse af svar
Fra : Dinah

Dato : 20-10-03 08:20

Som sagt er problemer løst (i så fald at vedkomne ikke har bedre pc' kendskaber end jeg ved).

Tak for hjælpen allesammen...