/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
sne!
Fra : majagierringe
Vist : 893 gange
150 point
Dato : 19-10-03 13:25

Hej!

Jeg er i gang med at lave en fysik opgave.
Jeg ville blive enormt glad hvis der var nogen der kunne hjælpe!!

Hvorfor knaser sneen når man træder i den?
Altså, du ved nok, hver gang der ligger sne overalt, og det er rigtig højt, så skal man lige ud og hente noget i bilen, og så knaser sneen altid under ens fødder. Men hvor kommer den lyd fra?

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 160 point
Dato : 19-10-03 13:48

Friktionen mellem iskrystallerne ved deformation/kompression danner lyden.

Temperatur og sneens porøsistet spiller også ind for; hvilken styrke og ved hvilken frekvens, lyden afgives.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-10-03 14:00

Iskrystaller : http://www.gfy.ku.dk/~kgs/KGS_iskrystal.html

Sne :

Citat
Spørgsmål: Hvad er sne?

Svar: Set med meteorologens øjne er sne resultatet af en hårfin proces i og under skyerne. Små marginaler skiller nemlig regn og sne og når det så endelig sner - ja, så er sne jo ikke bare sne! Meteorologen har mange fornemmelser for sne: der skelnes mellem slud, tøsne og knirkende frostsne, der fyger. Tillige snakkes der ind imellem også om kornsne, iskorn, isnåle, osv.
Historien om sne begynder i nedbørsskyerne, hvor al nedbør af betydning, bortset fra finregn, fødes i isfasen.Nedbørskyer består typisk af bitte små ispartikler og underafkølet vand. Efterhånden vokser ispartiklerne til iskrystaller, der alt afhængig af temperaturen og fugtigheden i skyen får de mest fantastiske former: sekskantede søjler, stænger og meget flotte snestjerner med forskellige mønstre af arme og udposninger.
Når der er frostgrader ved jorden og hele vejen op i skyerne, falder sneen som frostsne, der knirker og knaser. Frostsneen består af enkelte iskrystaller der har svært ved at hænge sammen, og den virker tør og kan nemt fyge. Hvis temperaturen over jorden er lige over nul, vil iskrystallerne delvis smelte på deres vej ned og snefnuggene har let ved at klistre sammen. Denne sne er god til snebolde og snemænd. Vi taler nu om tøsne, der - hvis det bliver for varmt (over +3 grader) - mere vil falde som slud eller sne blandet med regn. Hvis det bliver varmere, falder nedbøren udelukkende som regn.
Iskorn, kornsne og isnåle kan ikke sammenlignes med almindelig sne, og de er da også dannet på en anden måde. Iskorn er simpelthen frosne regndråber, der ligesom hagl kan tromme mod hustage og vinduer. De indikerer også, at der i et højere niveau forekommer underafkølet regn, der kan danne isslag. Kornsne er faktisk frossen finregn, mens isnåle er en helt speciel vinternedbør, der består af talrige meget små iskrystaller, som langsomt falder i skyfrit og meget koldt vejr (temperaturer under - 20 grader). De kaldes også diamond dust - diamantstøv, hvilket man godt kan forestille sig.

..og svaret står her : http://www.aauni.dk/sjov/index.php

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-10-03 14:02

Vidste du at..

Lyden af knirkende sne opstår, når de smukke iskrystaller ødelægges?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : majagierringe

Dato : 19-10-03 16:06

Tusind tak for svaret...
Det var lige hvad jeg kunne bruge.

Du kunne vel ikke lige sige om det kun er tøsne, eller.... der laver en lyd?

Mange mange tak

Godkendelse af svar
Fra : majagierringe

Dato : 19-10-03 16:08

Tak for svaret molokyle.

Det var utrolig deljligt at du lige gad hjælpe.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-10-03 17:20

Takker... majagierringe -> Alle slags sne giver lyd, både frost- og tøsne. Lyden afhænger af oven nævnte faktorer.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : majagierringe

Dato : 20-10-03 22:13

Okay, det var virkelig fint. Men du må have en fortsat god uge eller noget tak endnu en gang!!!