/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Kunstig koma som smertelindring?
Fra : phoolan
Vist : 5849 gange
150 point
Dato : 18-10-03 23:57

Jeg har hørt om, at man kan finde på at holde folk (i konkrete tilfælde et lille barn på ca. 6 mdr.) i kunstigt koma i 14 dage, fordi de efter en operation har så mange smerter, at det vil være for smertefuldt for dem at være vågne.

Har andre hørt om noget lignende? Det forekommer mig at være en ret drastisk metode, og jeg har ikke hørt om den, andet end fra denne piges mor, hvis identitet jeg ikke kender, da historien stammer fra et internetforum.

Skal jeg tro på historien? Er der nogen, der kan hjælpe mig med at be- eller afkræfte, at man anvender denne metode på danske sygehuse?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 19-10-03 00:20

Jeg har hørt om tilfælde, hvor folk der har fået en hjerneblødning (halvsidig lammelse), er blevet holdt i "koma", i en uge,(lige efter og i tilknytning til blødningen), det er ikke så meget for at undgå smerter, men mere fordi "kroppen" ikke skal bruge så mange resurser, så man mener at en "helning", foregår hurtigere, når man ikke skal bruge kræfter til at bevæge sig. Man kan forestille sig at den energi (vitaminer og andet), ikke bliver forbrugt i muskler mm. At det så har nogle andre uheldige virkninger, at man ikke bevæger sig, er en helt anden historie. Hvis det kun drejede sig om smertelindring, var det ligeså nemt at patienten var vågen, og kunne fortælle hvor ondt det gør.
Men hvis der er nogen der ved mere end jeg, skal jeg da bøje mig.
Mit indlæg er lige så meget for at få nogen erfarne på banen.
PS Jeg er ikke læge
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 19-10-03 00:28

hejsa
Jeg husker min onkel, efter en stor operation blev holdt kunstigt i koma nogle dage ,for netop som pallebhansen skriver at give kroppen ro til en hurtige helning, så det sker altså i nogle tilfælde.
m v h

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 19-10-03 00:38

Jeg har ligeledes haft erfaringer med en slægtning til min kone hvor vedkommendes organer stort set var holdt op med at fungere. Han blev også lagt i form for koma.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : Dr.Mark

Dato : 19-10-03 09:29

Det er relativt almindeligt f.eks. efter store operationer både for børn og voksne. F.eks. er det meget ubehageligt at være i respirator i vågen tilstand så derfor giver man som regel disse patienter noget beroligende enten hele tiden eller noget af tiden. Det kan også være pga smerter. For små børn gælder der det specielle at man jo ikke altid kan forklare dem og forberede dem på hvad der skal ske og så sparer man dem for chok og angst resten af livet ved at holde dem bedøvet i en kort periode. Så selv om det lyder drastisk er der altid en nøje overvejelse bag.
Mvh
Peter Mark

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 19-10-03 09:57

I Tillæg til dit svar >Peter Mark, har du hørt om man her i Danmark bruger metoden overfor personer der måtte have et større narkotika-misbrug. Jeg har læst, at det er tiladt i nogle lande. Fordelen kunne være, at personen ikke oplevet eventuelle abstinenser, for måske at være stoffri efter at have være "lagt i søvn" på kunstig vis i en periode.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : aasevh

Dato : 19-10-03 14:17

Ja det er rigtigt, at man af og til lægger patienter i Kunstig Koma ! ( Husk de bliver blot holdt sovende - da det efter store smertetilstande - er lettere at afvænne patienten fra sovemedicin, i stedet for lang tids stærk smertestillende medicin. Kroppen bliver også aflastet !
Har selv inden brug af fast respirator været holdt sovende i flere døgn, hvilket man ikke mærkede noget til. Små børn er ofte urolige, og kan komme til at trække i slangerne, blive bange - have smerter m.m, så dette er en god løsning, og det foregår jo kun på intensivafdelinger ! De første døgn efter store operationer eller traumer - kan vi alle godt undgå !
mvh
Aasevh

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-10-03 14:29

Hej, dr. Mark, kikker du ikke lige ind på : smalltalk, til elleby...

Kommentar
Fra : phoolan

Dato : 19-10-03 17:16

Tak for jeres kommentarer. Jeg synes dog, at I alle har skrevet noget om få dage, men i det konkrete tilfælde er der tale om 14 dage. Jeg synes, det lyder voldsomt at holde et spædbarn på 6 måneder i kunstigt koma efter en operation - er der nogle af jer, der kender til, at man holder folk i koma i flere uger?

Kommentar
Fra : aasevh

Dato : 20-10-03 11:18

Det komme jo an på hvad barnet har fejlet - det kan sagtens være over længere tid. Synes I da at barnet skal lide evt. store smerter ???? De sover jo blot !

Accepteret svar
Fra : Dr.Mark

Modtaget 150 point
Dato : 20-10-03 21:08

Ja det kan godt være både uger sågar måneder det afhænger af barnets tilstand - hvis de ikke kan klare sig uden f.eks. smerter eller respirator heler de bedre og hurtigere i koma.
PM

Kommentar
Fra : phoolan

Dato : 20-10-03 22:32

Hm...der er jo mange gode svar, og jeg har svært ved at finde et, som jeg vil acceptere som et bedre end de øvrige. Derfor vil jeg høre, om nogen kan fremkomme med et link til en artikel eller lignende, som skiller sig lidt ud. Jeg er ikke længere i tvivl om, at metoden anvendes - det er bare fordi, jeg egentlig synes, at flere af svarene er lige gode, og jeg kan jo kun acceptere det ene :)

Og til aasevh: Du er vist afskrevet på forhånd, siden du øjensynligt ikke ønsker at komme med saglige kommentarer. Jeg ved ikke, hvorfor du skulle tro, at jeg ønsker at børnene skal lide unødigt, blot fordi jeg søger at blive klogere på et område, som jeg ikke vidste noget om?

Kommentar
Fra : aasevh

Dato : 21-10-03 10:48

Bestem nej - men det er jo for at hjælpe patienten, og da jeg selv har ligget i Koma - sovende - i flere perioder under alvorlig sygdom, kan jeg da kun dele ud af min erfaring. Det er bestemt sagligt - og tilstanden bliver jo kun brugt til gavn for patienten. Desværre har jeg ingen link - men en viden på området, da jeg stadig færdes på en afdeling, hvor metoden anvendes ! Du har jo fået mange relevante svar, som er til at bruge !!!!

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 29-10-03 22:22

Husk at lukke spørgsmålet.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-12-03 01:40

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : phoolan

Dato : 23-12-03 08:23

Tak for svaret Dr.Mark.

Kommentar
Fra : phoolan

Dato : 23-12-03 08:24

Ja, så har jeg valgt et svar, men som jeg sagde, synes jeg, at der var mange brugbare svar, så det er altså ikke udtryk for, at I andre har svaret "dårligt" - der er jo ikke mulighed for at vælge mere end et svar og tildele points til flere...