/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Frederik Carl Penther
Fra : 2601
Vist : 1530 gange
403 point
Dato : 17-10-03 15:00

Frederik Carl Penther født 26. apr 1825 i Radsted og døbt 23. maj 1825 i Radsted Kirke, Radsted sogn i Musse herred, Maribo amt. Han fik en søn Julius Ejler Penther født 03. nov 1874 i Nakskov.
Frederik Carl Penther skulle være Sadelmagermester i Nakskov og flyttede senere til København ( Hvornår?)
Hvor boede han i Nakskov? er der nogle der kender ham.
Findes der noget literatur om håndværksmester i Nakskov omkring 1870 - 1890?
På forhånd tak

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 17-10-03 16:50

Hej 2601!

Der er en Penther, som interesserer sig for lokalhistorie. Måke ved hun også noget om "din" Penther?:
Tømmerup Sogns Lokalhistoriske
Forening
Kommune: Kalundborg
Adresse: Tømmeruphallen, Tømmerupvej 20,
Spangsbro, 4400 Kalundborg
Telefon: 5885 3753
E-post: penther@post.tele.dk
Åbningstider: Tirsdag kl.09.00-11.30 eller efter
aftale. Lukket i juli måned.
Entre/priser: Gratis.
Kontaktperson: Kirsten Penther, Hallenslevvej
20, 4281 Gørlev.

Fundet på: http://www.ac-slagelse.dk/Undervisningstilbud2003.pdf
______________

Prøv at høre Lokalhistorisk Arkiv i Nakskov om de kender til litteratur:
http://www.lokalarkiver.dk/nakskov/
______________

www.danpa.dk fandt jeg noget:

Håndværker Stat, Dansk - 1868-1933
99.4 Personalhistorie, Penther, Axel Otto, 1868-1933,

Er det måske en bror? Der er i hvertfald et eller andet om Axel Otto Penther på:
Lokalhistorisk Arkiv i Rødby:
http://www.danpa.dk/instit.asp?instid=383-01
__________________
En tillægsoplysning (måske du har den i forvejen?)
Samtlige personer i husstanden

Maribo, Musse, Sakskøbing Købstad, Sakskøbing Købstad, , Øster Consumtionsbod 6, 6-F3, FT-1845
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Carl Penter, 20, Ugift, , Sadelmagerlærling [Poul Larsen og Christine Diderichsen], Radsted
Christine Diderichsen, 24, Gift, , hans Kone [Poul Larsen], Flensborg
Lars Frederik Marschal, 23, Ugift, , Sadelmagersvend [Poul Larsen og Christine Diderichsen], Kiøge
Marcullas Hansen, 19, Ugift, , do [Sadelmagerlærling] [Poul Larsen og Christine Diderichsen], Mariboe
Poul Larsen, 34, Gift, , Sadelmager, Nyekiøbing
_________

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : senta

Dato : 17-10-03 18:34

Fra FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 Denmark er det ikke forældre til din Frederik Carl Penther?
derudover er der på FS 3x Penther på FS.
Senta
Family Group Record
Search Results | Download

--------------------------------------------------------------------------------

Husband
AUGUS WILHELM PENTER Pedigree

Birth:
Christening:
Marriage: 14 NOV 1817 Radsted, Maribo, Denmark
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

Wife
ANNE MARIE KIRSTIN ALLEXANDERSDR Pedigree

Birth:
Christening:
Marriage: 14 NOV 1817 Radsted, Maribo, Denmark
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

Children

--------------------------------------------------------------------------------

© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999).
Privacy Policy (last updated: 10/12/2001). 29 http://www.familysearch.org v.2.5.0

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 17-10-03 21:50

Til senta

Jo det er Frederik Carl Penther fader. Jeg har også børnene, men giftemålet må jeg undersøge for hvis det er rigtig så skulle de være 42 og 41 år ved indgåelse af ægteskab og de får 6 børn hvoraf den sidste er født 16. juni 1828 og dør 16 februar 1915 if'ølge kirkebøgerne.
mvh

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 17-10-03 21:51

Til senta

Jo det er Frederik Carl Penther fader. Jeg har også børnene, men giftemålet må jeg undersøge for hvis det er rigtig så skulle de være 42 og 41 år ved indgåelse af ægteskab og de får 6 børn hvoraf den sidste er født 16. juni 1828 og dør 16 februar 1915 if'ølge kirkebøgerne.
mvh

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 17-10-03 21:51

Til senta

Jo det er Frederik Carl Penther fader. Jeg har også børnene, men giftemålet må jeg undersøge for hvis det er rigtig så skulle de være 42 og 41 år ved indgåelse af ægteskab og de får 6 børn hvoraf den sidste er født 16. juni 1828 og dør 16 februar 1915 if'ølge kirkebøgerne.
mvh

Kommentar
Fra : senta

Dato : 17-10-03 22:57

Der er 11x Penter mere på FS. håber der er flere oplysninger du kan bruge.
Senta
You searched for: Penter
Exact Spelling: Off
[refine search]
Prepare selected records for download

Vital Records Index / Denmark - 11
Select records to download - (50 maximum)
1. Sophus Christian Theodor PENTER - Vital Records Index
Gender: M Birth/Christening: 04 Sep 1859 Sakskobing, Maribo, Denmark

2. Vigo August Vilhelm PENTER - Vital Records Index
Gender: M Birth/Christening: 17 Jan 1862 Sakskobing, Maribo, Denmark

3. Ludovica Josepha Sophie PENTER - Vital Records Index
Gender: F Birth/Christening: 06 Dec 1857 Sakskobing, Maribo, Denmark

4. Christian Welhelm PENTER - Vital Records Index
Gender: M Birth/Christening: 01 Mar 1820 Radsted, Maribo, Denmark

5. Henrik August PENTER - Vital Records Index
Gender: M Birth/Christening: 08 Oct 1821 Radsted, Maribo, Denmark

6. Carl Fridrik PENTER - Vital Records Index
Gender: M Birth/Christening: 26 Apr 1825 Radsted, Maribo, Denmark

7. Helene Else Christiane PENTER - Vital Records Index
Gender: F Birth/Christening: 16 Jul 1818 Radsted, Maribo, Denmark

8. Janette Caroline PENTER - Vital Records Index
Gender: F Birth/Christening: 23 May 1823 Radsted, Maribo, Denmark

9. Augus Wilhelm PENTER - Vital Records Index
Gender: M Marriage: 14 Nov 1817 Radsted, Maribo, Denmark

10. Jeanette Caroline PENTER - Vital Records Index
Gender: F Marriage: 12 May 1852 Sakskobing, Maribo, Denmark

11. Helene Elisa Christiane PENTER - Vital Records Index
Gender: F Marriage: 14 May 1852 Engestofte, Maribo, Denmark

prev | next Prepare selected records for download

Return to top of page

Kommentar
Fra : senta

Dato : 17-10-03 23:01

Prøv at søge i folketællingerne på DDA,der kan være der er oplysninger du kan bruge
Senta

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 18-10-03 14:27

Til Senta og 2601:
Ja der er formentlig søskende til Carl Frederik i det lollandske i FT 1845, som alle er født i Radsted.

Med hensyn til en vielsen i 1817, kan det jo være den første hustru, som så ikke er mor til de sidste børn?

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : senta

Dato : 18-10-03 15:03

Dette kan være kone nr.2 og deres datter.
Senta
Individual Record FamilySearch™ Vital Records Index
Denmark

--------------------------------------------------------------------------------
Ludovica Josepha Sophie PENTER
Sex: F

--------------------------------------------------------------------------------

Event(s):
Birth: 06 Dec 1857 Place: <Sakskobing, Maribo, Denmark>
Christening: 03 May 1858 Place: Sakskobing, Maribo, Denmark

--------------------------------------------------------------------------------

Parents:
Father: Joseph PENTER
Mother: Inger Marie Kirstian JOHANSEN

--------------------------------------------------------------------------------

Source Information:
Batch Number: C218973
Source Dates: 1844 - 1864
Film or Fiche Number: 49822
Collection Details: Sakskobing; Den Danske Folkekirke

--------------------------------------------------------------------------------

Return to search results Prepare selected records for download

--------------------------------------------------------------------------------

© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999).
Privacy Policy (last updated: 10/12/2001). 28 http://www.familysearch.org v.2.5.0

Kommentar
Fra : senta

Dato : 18-10-03 15:09

Ovenstående er en af sønnerne,
her er vielse og alder for Anne Marie Kirstin ALLEXANDERSDR og Augus Wilhelm PENTER
Senta
Individual Record FamilySearch™ Vital Records Index
Denmark

--------------------------------------------------------------------------------
Anne Marie Kirstin ALLEXANDERSDR Age At Marriage: 22
Sex: <F>

--------------------------------------------------------------------------------

Event(s):
Birth: <1795>

--------------------------------------------------------------------------------

Marriage:
Spouse: Augus Wilhelm PENTER Age At Marriage: 36
Marriage: 14 Nov 1817 Place: Radsted, Maribo, Denmark

--------------------------------------------------------------------------------

Source Information:
Batch Number: M218951
Source Dates: 1799 - 1828
Film or Fiche Number: 49803
Collection Details: Radsted; Den Danske Folkekirke

--------------------------------------------------------------------------------

Return to search results Prepare selected records for download

--------------------------------------------------------------------------------

© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999).
Privacy Policy (last updated: 10/12/2001). 26 http://www.familysearch.org v.2.5.0

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 20-10-03 04:03

Til Senta og Jeannie:

Mange tak for jeres besvarelser, men det er Frederik Carl Penther yngre broder og hans børn. Jeg har dog fået Joseph´s første kones navn. Den kendt præsten ikke i 1915 da han døde og blev begravet, kund hendes dødsdato så det er da noget. Jeg har også bestilt bind 3 af Håndværker Stat, Dansk - 1868-1933 for at se om der er noget om Frederik Carl Penther fader. Jeg var begyndt at se Folketælling 1880 Nakskov igennem for at finde FCP´s hustru og børn, men der er mange og når man ikke har hans adr. så er det et pænt arbejde.
MvH

Kommentar
Fra : senta

Dato : 26-10-03 18:13

Jeg fand lige dette på FS. kan det bruges eller har du disse oplysninger.
Senta
Family Group Record FamilySearch™ Ancestral File v4.19
Download GEDCOM

--------------------------------------------------------------------------------

Husband's Name
Joseph (Josef) Alexander E PENTHER (AFN:1C5B-4PP) Pedigree

Born: 16 Jun 1828 Place: Radsted, Lolland, Denmark
Died: 16 Feb 1915 Place: Rodby, Lolland, Denmark
Married: Abt 1870 Place: Sakskobing, Lolland, Denmark

Father: August Wilhelm PENTHER (AFN:1C5B-4F2) Family
Mother: Anna Marie Kirstine ALEXANDERDATTER (AFN:1C5B-4G8)

--------------------------------------------------------------------------------

Wife's Name
Emilie Sophie Frederikke JENSEN (AFN:1C5B-4QW) Pedigree

Born: Abt. 1849 Place: , , Denmark
Died: Place: , , Denmark
Married: Abt 1870 Place: Sakskobing, Lolland, Denmark

Father:
Mother:

--------------------------------------------------------------------------------

Children

--------------------------------------------------------------------------------

1. Sex Name
M Joseph Emil PENTHER (AFN:1C5B-4SB) Pedigree

Born: 1875 Place: Rodby, Lolland, Denmark
Died: Place: , , Denmark

--------------------------------------------------------------------------------

2. Sex Name
M Aksel Otto PENTHER (AFN:1C5B-4R4) Pedigree

Born: 4 Jun 1872 Place: Sakskobing, Lolland, Denmark
Died: 15 Mar 1953 Place: Rodby, Lolland, Denmark

--------------------------------------------------------------------------------

© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999).
Privacy Policy (last updated: 10/12/2001). 30 http://www.familysearch.org v.2.5.0

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 26-10-03 20:12

Til senta

Tak, men dem har jeg.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 03-11-03 15:05

her er data for Carl Fridrik PENTER ,jeg ved godt du har disse men måske en hjælp til at se efter dem i kirkebøger eller folketællinger.
Senta
Individual Record FamilySearch™ Vital Records Index
Denmark

--------------------------------------------------------------------------------
Carl Fridrik PENTER
Sex: M

--------------------------------------------------------------------------------

Event(s):
Birth: 26 Apr 1825 Place: <Radsted, Maribo, Denmark>
Christening: 25 May 1825 Place: Radsted, Maribo, Denmark

--------------------------------------------------------------------------------

Parents:
Father: August Welhelm PENTER
Mother: Anne Marie ALEXANDERSDR

--------------------------------------------------------------------------------

Source Information:
Batch Number: C218951
Source Dates: 1779 - 1828
Film or Fiche Number: 49803
Collection Details: Radsted; Den Danske Folkekirke

--------------------------------------------------------------------------------

Return to search results Prepare selected records for download

--------------------------------------------------------------------------------

© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999).
Privacy Policy (last updated: 10/12/2001). 26 http://www.familysearch.org v.2.5.0

Kommentar
Fra : senta

Dato : 03-11-03 15:09

Jeg fandt denne Carl Frederick PENTHER
er det en af dine
Senta
Individual Record FamilySearch™ Ancestral File v4.19

--------------------------------------------------------------------------------

Carl Frederick PENTHER (AFN: 1C5B-4TJ) Pedigree
Sex: M Family

--------------------------------------------------------------------------------

Event(s):
Birth: 1866
Sakskobing, Lolland, Denmark
Death: 18 Oct 1945
Oakland, Alameda, California

--------------------------------------------------------------------------------

Parents:
Father: Joseph (Josef) Alexander E PENTHER (AFN: 1C5B-4PP) Family
Mother: Inger Marie Christiane JOHANSEN (AFN: 1C5B-3WR)

--------------------------------------------------------------------------------

Marriage(s):
Spouse: Alice Emiline FISH (AFN: 1C5B-4VQ) Family
Marriage: Abt 1904
San Francisco, San Francisco, California

--------------------------------------------------------------------------------

Submitter(s): Details

--------------------------------------------------------------------------------

About Ancestral File:
Ancestral File is a collection of genealogical information taken from Pedigree Charts and Family Group Records submitted to the Family History Department since 1978. The information has not been verified against any official records. Since the information in Ancestral File is contributed, it is the responsibility of those who use the file to verify its accuracy.

--------------------------------------------------------------------------------

Please Note:
Names and address of submitters to Ancestral File and those who have a research interest are provided to help in the coordination of research. The use of this information for any other purpose, including commercial use, is strictly prohibited.

--------------------------------------------------------------------------------

© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999).
Privacy Policy (last updated: 10/12/2001). 26 http://www.familysearch.org v.2.5.0

Kommentar
Fra : senta

Dato : 03-11-03 15:25

Her er adressen til lokal arkivet i Nakskov, send dem en mail angående literatur om håndværksmester i Nakskov omkring 1870 - 1890?
Der er ikke mange med navnet Penther, så muligheden for hjælp er stor.

http://www.lokalarkiver.dk/nakskov/
Senta

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 03-11-03 16:46

Til Senta

Tak for hjælpen. Jeg har desvære dem alle og jeg har også spurt på arkivet. Jeg er ved at gennemgå FT for 1880 Nakskov Købstad, der er en pokser masse mennesker for at finde ud af hvor hustruen kommer fra. Literatur om håndværksmester i Nakskov omkring 1870 - 1890? har jeg gennemgået og hele Maribo.

hilsen

Kommentar
Fra : senta

Dato : 03-11-03 16:57

prøv at skrive til
Submitter(s):
JANICE J. JACKSON Microfilm: NONE
24833 AVE 16 #36
MADERA CA Submission: AF95-103733
USA 93637
Det kan være hun har oplysninger du kan bruge, jeg har set i folketællingerne på DDA uden resultat, og på FS. er der umiddelbart ikke flere oplysninger at hente.
held og lykke
Senta

Carl Frederick PENTHER (AFN: 1C5B-4TJ) Pedigree
Sex: M

--------------------------------------------------------------------------------

Submitter(s):
JANICE J. JACKSON Microfilm: NONE
24833 AVE 16 #36
MADERA CA Submission: AF95-103733
USA 93637

--------------------------------------------------------------------------------

Interested Researcher(s):

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 03-11-03 18:47

www.krak.dk er de én eneste Penther i Danmark. Han er fisker og bor i Nakskov. Jeg vil ikke skirve hans navn her, får så står det på "nettet i al evighed". Prøv at ringe til ham.

Der er også én Penter i Smørum.

Jeannie

Kommentar
Fra : senta

Dato : 06-11-03 19:05

Er det muligvis August Wilhelm PENTER første kone.
Senta
Individual Record FamilySearch™ Vital Records Index
Denmark

--------------------------------------------------------------------------------
Helene Else Christiane PENTER
Sex: F

--------------------------------------------------------------------------------

Event(s):
Birth: 16 Jul 1818 Place: <Radsted, Maribo, Denmark>
Christening: 04 Oct 1818 Place: Radsted, Maribo, Denmark

--------------------------------------------------------------------------------

Parents:
Father: August Wilhelm PENTER
Mother: Anne Kirsten HANSEN

--------------------------------------------------------------------------------

Source Information:
Batch Number: C218951
Source Dates: 1779 - 1828
Film or Fiche Number: 49803
Collection Details: Radsted; Den Danske Folkekirke

--------------------------------------------------------------------------------

Return to search results Prepare selected records for download

--------------------------------------------------------------------------------

© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999).
Privacy Policy (last updated: 10/12/2001). 29 http://www.familysearch.org v.2.5.0

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 06-11-03 21:22

Hej Senta

Nej, det er Carl Frederiks Penthers ælste søster.
Jeg har fundet ud af at Carls hustru heder Emilie Frederikke Lousine født Hansen. Desvære siger Nakskov Kirkebog intet om fødested eller hustruens alder ved dåben af de to børn som jeg har fundet. Julius Wilhelm Penther født 30. januar 1868 i Nakskov og døbt25. april 1868 i Nakskov kirke Død i København 14. juli 1908 og som var Hotelejer, samt julius Ejler Penther født 03. nov 1874 i Nakskov og døbt 25. april 1875 i Nakskov. Han bliver komfimeret samme sted 17. april 1887 stadig uden at man skriver hvor de boede. Det var en doven præst.

Med venlig hilsen

Accepteret svar
Fra : senta

Modtaget 403 point
Dato : 06-11-03 22:15

Har du set i online kirkebøgerne,der fandt jeg Julius Wilhelm Penther født 30. januar 1868, har du set på
http://www.arkivalieronline.dk/kirkeboeger/kirkeboger.asp
nr. 579 007 83 1868 04a02.Tif
og har du set på fadderne , hvor de er fra , og at der står 23 år yderst til højre, håber det hjælper dig lidt videre.

Senta

Godkendelse af svar
Fra : 2601

Dato : 08-11-03 20:43

Tak for svaret senta

Det er en præst der kom nemt over sit arbejde med at føre kirkebog. Jeg har nu gennemgået den fra 1867 til 1891 for Fødte drenge-piger, dito døde og konfirmerede. Inge steder er der nævnt noget om hvor de bor. ved konfirmation ej heller er der oplyst om dom angående kundskab og opførelse, ej heller om vaksination.
Jeg er ked af at jeg ikke havde tænkt på onlin kirkebog, jeg havde i forvejen linket liggende, men kikkede kun når jeg var på rigsarkivet. Da jeg ikke kan dele de udlovede poien har jeg givet dig dem for onling kirkebogen. MEN tak til alle der har svaret.
Med venlig hilsen og på gensyn