/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
router installering
Fra : fritnat
Vist : 448 gange
100 point
Dato : 17-10-03 13:41

Jeg har lige købt en trådløs router og har et problem med at installere den på min bærbare der er en Acer med præinstalleret win98. Jeg får besked på at indsætte windows CD'en da filen inetmib1.dll ikke findes. Da jeg indsætte recovery CD'en i hjælpe det ikke og jeg har ikke anden med windows 98 på.
Hvad kan jeg gøre?
Fritnat

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 17-10-03 13:44

Prøv at søge på computeren efter filen.....

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 17-10-03 13:45

Prøv at se om du kan finde en folder med navnet win98, enten på harddisken eller cd'en!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 17-10-03 13:49

Den ligger sandsynligvis i en cab.fil men du prøv at gøre hvad Uffe siger! I'nstallationsfiler plejer dog at ligge under win98 mappen, så det er ikke altid nok bare at sætte en cd i man skal browse hen til mappen!

Kommentar
Fra : fritnat

Dato : 17-10-03 14:36

Jeg har førsøgt at finde frem til filen men uden held. På CD'en er der en masse cab filer.
Fritnat

Kommentar
Fra : hjp1974

Dato : 17-10-03 14:37

Kan du ikke bare hente denne: http://www2.agnitum.com/download/inetmib1.dll

mvh/HJP

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-10-03 14:39

Du kan jo låne en win 98 CD hvis du kender nogen.
Ellers hent de her http://dll.yaroslavl.ru/index.php3?lng=&in_char=I
Men jeg er bange for at der er mange filer den mangler, så når den har fået denne, så vil den spørge efter en anden osv.
Du har vel installeret routerens medfølgende software, specielt driveren.?
Her er lidt om det:
http://www.codeguru.com/mfc/comments/21309.shtml
http://netinfo.tsarfin.com/faqs.html

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 17-10-03 14:42

send mig en mail http://www.kandu.dk/dk/userview.asp?uid=54128 så skal jeg finde den til dig

Kommentar
Fra : fritnat

Dato : 17-10-03 14:54

Hej Palle.
>Men jeg er bange for at der er mange filer den mangler, så når den har fået denne, >så vil den spørge efter en anden osv.

Fuldstændig ret. Når jeg vælge ignore filen så kommer en anden osv.
Tror du ikke de ligger sammen i en cab fil jeg skal bare har navnet på?

Fritnat

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-10-03 15:46

Jo måske hvis de har lagt det med ind på den recover CD, Recover cd er noget møg, og bruges kun fordi de kan få en billiger licens til WINDOWS.
Problemet er det er en bestemt fil der skal bruges til at åbne cab-filer, og du har vel prøvet at trykke start/søg/på d-drev (eller hvad drevet hedder hvor recover ligger) alle filer og mapper og skrive inetmib1.dll og næste og næste fil.
Men men efter min mening, så er det sku nemt at ligge en win98 i drevet, gud og hvermand har en sådan, eller hvad med at tage springet til XP, den er så (nu er der mange der nej) klog at den siger der er fundet en router der hedder......., må jeg installere den.
Du svarede ikke på om du havde lagt en driver ind fra router cdèn, til Win98?
Det kan osse lade sig gøre at hente en komplet 98 der fra hvor man ikke må, og man kan jo spørge om det ikke er ok, "det er næsten tilladt, da du har en licens"
Hvis nogen har ondt i røven, fordi jeg skriver det, så lad dem.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : ebbe4u

Dato : 17-10-03 16:59

RecoverCD'en indeholder meget sikkert en komplet profil (installation af Win98 + diverse medfølgende programmer) som den dag du modtog den. Hvis du smider den i drevet og lader den installere sig på din harddisk - så overskriver du med 99% sikkerhed c-drevet og dermed også alle de filer, dokumenter, evt. mails og indstillinger du har liggende på netop c-drevet (så gem den langt væk og brug den aldrig)

Den indeholder derfor sandsynligvis ikke Win-filerne - som du dermed bare skal have skaffet fra en god bekendt (lån hans Win98 cd-rom)

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 17-10-03 17:11

jeg kom lige i tanke om noget...... prøvat trykke browse --> og derefter ok ---> og ok igen

Er det ikke 98'eren der er noget galt med mht det der

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 18-10-03 07:06

Når den spørger efter en windows fil, så prøv at udpege den mappe på cd'en som indeholder alle .cab filerne.
Win98 kan som regel selv finde filen hvis den ligger inde i en .cab fil.

Når den så spørger efter den næste fil, så fortsætter du med at pege til mappen med .cab filerne.

tedd, har også nævnt Win98 mappen. Findes der sådan en mappe på din cd?

mvh. Per

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 18-10-03 07:39
Kommentar
Fra : fritnat

Dato : 18-10-03 14:50

Tak for svarene.
Jeg tror min bærebare kan ikke lige alt det hjælp jeg får for nu begynder drillerier for alvor! Da jeg sæt stikket ind i USB porten efter opstarten så gik det i sort med flg.:
"Windows-beskyttelsesfejl. Du skal genstarte computeren". Når jeg så genstartet enten gik det i stå eller kom jeg ind i fejltilstand. Jeg har oplevet det før for ½ år siden hvor der sket uden varsel. Ligesom dengang har jeg lavede diskoprydning, defragmentering og diskcheck og eventuelt efter mange forsøg fik jeg den kørende igen. Så har jeg installeret driveren igen, sæt stikket i USB porten og prøvede at genstarte. Så sker det igen jeg kom ind hvor man skal vælge fejltilstand. Jeg vælgt trinsvis opstart og kom så længe som der hvor kommando linien er "msmouse.vxd". Her fik jeg sort skærm med "windows-beskyttelsesfejl". Dengang kan jeg efter en lang opstart kom ind i windows98 men det er ligesom jeg har taget et skridt baglæns.
Nu kigger konen ind og sparker til manden der ligger ned "Skal du ikke bare pak den sammen og få pengene retur alt den tid du har brugt og så kan du alligevel ikke få den til at virke". Ja og så var det faktisk for hendes skyld - så hun kunne sidde inde i stuen og surfer!
Hvis der er nogen der kan gennemskue hvad der galt vil jeg gerne høre om det men jeg har begrænset tidsressurser!
Fritnat

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 18-10-03 15:00

hvis det er en af dem fra aldi tager de dem tilbage uden problemer http://aldi.dk/PRINZIP_NEU/03_home.htm

Kommentar
Fra : ebbe4u

Dato : 18-10-03 16:32

Jeg tror at du fortsat vil have problemer med laptop'en selvom de returnere din router.

Tjjaaaa du har jo problemer med Win98 og indlæsning/manglende systemfiler - og du har endnu ikke fortalt om du har skaffet en Win98-cd så du kan hente de filer du har brug for ??
Selv om de kan hentes via internettet så vil jeg anbefale dig at hente dem fra win98-cdrommen, da du er helt sikker på at de er autentiske Microsoft-filer.

Kommentar
Fra : fritnat

Dato : 18-10-03 17:51

Hej ebbe4u.
Jeg har lige fået fat i en win98 cd.
Fritnat

Kommentar
Fra : ebbe4u

Dato : 18-10-03 18:47

Så skal du bare til at installere al dit nyt hardware igen - gå evt. ind i enhedshåndtering og fjern det nye inden du starter på en frisk.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 18-10-03 20:12

fritnat> "Skal du ikke bare pak den sammen og få pengene retur alt den tid du har brugt og så kan du alligevel ikke få den til at virke".

Av, den gør ondt!

Der er ingen tvivl om at tingene kan komme til at virke. Jeg husker "gamle dage" (før plug and pray som kom med Win98) der var det næsten helt sikkert, at en nye komponent ikke virkede første gang den blev koblet til computeren. Der manglede altid et kabel, eller en ordentlig installations beskrivelse, eller driveren skulle opdateres i forhold til den der var på disketten/cd'en (det skal de imidlertid stadig)

Så kom Win98, og meget blev bedre. Så kom PCI bus og pcmcia kort, og senest USB. Det har alt sammen gjort det nemmere at få tingene til at virke første gang. Ja, SOM REGEL, må man sige.

Problemet med at tingene som regel virker, det er at der er for langt mellem "udfordringerne", så fruerne tror at det med at man "bare lige" sætter tingene sammen, det altid skal være sådan.

Næ, i gamle dage, der vidste min kone, at når jeg havde købt noget nyt til computeren, så ville der altid gå en uge før jeg igen smilede og stolt kunne fremvise min "sejr". Så da jeg købte min første 120Mb harddisk til kun kr. 4.000 (ja, det var Mb), og den ikke ville som jeg ville, så var det såmænd konen som mindede mig om: "Du kan jo ikke forvente at computeren virker igen den første dag, det gør den jo aldrig når du køber nye ting!"

Nå, men tilbage til virkeligheden, eller rettere nutiden. Hvor vi er blevet meget mere forkældede hvad succes raten for at tingene virker første gang.

Selvfølgelig kan man få Win98 til at køre som den skal.
Det er trods alt verdens mest udbredte operativ system! Også selv om Microsoft nu har stoppet supporten af det.
Ved daglig brug, så er det *helt* almindeligt at Win98 går i hårdknude ca. et par gange om året. Og at det ALTID viser sig når man har købt nye dele til computeren.

Jeg har to generelle råd:
Få en god ven til at hjælpe dig, betal ham evt. et par hundrede kr.
Overvej at skifte til Win2000 eller WinXP. Fil systemet er meget, meget mere stabilt.

Årsagen til at jeg nævner fil systemet, det er at der er noget der tyder på, at der til trods for det at du rydder op på harddisken, så er der en fil som er gået i stykker.

Så hvis din bærbare kan håndtere det (ram nok, cpu kraftig nok), så overvej at opdatere dit operativ system, og skift til NTFS fil systemet, især hvis du alligevel vælger at få en ven til at assistere dig.

Kender du ikke lige nogen som kan eller vil tilbyde at garantere at få din pc til at køre igen for et par hundrede kr., så spørg om ikke der er en her på kandu.dk eller eksperten.dk eller sharksforum.dk som bor i nærheden af dig. Jeg tror bestemt at du vil kunne finde en som kan og vil hjælpe.

mvh. Per

Kommentar
Fra : ebbe4u

Dato : 18-10-03 21:47

Jeg kan ikke lade være med at trække voldsomt på smilebåndet af Per's indlæg - og puha hvor har han ret.
Alt tager længere tid - især med Win98 (jeg er vildt glad for at køre WinXP nu - den genkender alt!)
Har kørt WinXP på en 400Mhz-pc med 256 mb ram, hvilket kørte OK!

Post evt. din specifikationer som CPU-mhz, Ram (evt. modellen af din laptop) og lad os se om du kan putte lidt bedre Operativsystem ind på "vilddyret" - den skal sgu' nok blive tæmmet!

Kommentar
Fra : fritnat

Dato : 18-10-03 22:16

Hej ebbe4u.
Det kan være du komme til at trække på smilebåndet igen:
266 MHz, 96 MB ram, Acer Extensa 501T
Jeg har faktisk nu fået installeret det hele og kommet derhen til når jeg skulle genstarte. Så frys den på "Windows lukkes" billedet og da jeg trak stikket ud og startet op igen så er det om igen med beskyttelsesfejl, fejltilstand osv. Trinvis opstart går fint indtil driveren msmouse.vxd igen så der er måske noget galt her?
Fritnat

Kommentar
Fra : ebbe4u

Dato : 18-10-03 22:58

Smilet stivnede nok lidt.... men Win98 skal ikke få os ned med nakken !!

Men situationen eller noget lignende kender man jo desværre alt for godt...
Jeg vil ikke anbefale noget højere end WinME (som jo nok kun er Win98 i en 3. edition med lidt eye-candy) - men du har da ok med RAM! Men ville ikke bruge penge på at købe WinME, så bliv bare ved Win98'eren. Det kan sagtens komme til at køre OK.

Tilbage til problemet:
msmouse.vxd er driveren til musen - Har du eller Acer nogle opdaterede drivere ? Måske det kan afhjælpe...

Kommentar
Fra : fritnat

Dato : 19-10-03 00:17

>msmouse.vxd er driveren til musen - Har du eller Acer nogle opdaterede drivere ? Måske det kan afhjælpe...
Driveren ligger på Win98 CD'en men jeg kan ikke bruge den fordi Windows vil ikke opdatere en enhed der virker fint med den samme driver, der kommer bare en besked om at Windows vil fortsat bruge den gamle. Jeg har på fornemmelsen at det er et falsk spor. Måske er opsætningen galt før og det giver problemer når mus driveren skal ind? Det ligger udenfor min forstand!
Fritnat

Kommentar
Fra : ebbe4u

Dato : 19-10-03 10:47

hhmmm,,, bare en tanke: har du noget som helst tilsluttet laptop'en da du installerede Win98?
fx en ekstern mus, pcmcia-kort som modem eller netkort m.v.

Det er nemlig opskriften på fiasko at have noget som helst tilsluttet når der er en ingrediens der hedder Win98

De eksterne ting skal du først tilsluttet en af gangen til aller sidst (aldrig på sammen tid)

Kommentar
Fra : fritnat

Dato : 19-10-03 13:02

>........har du noget som helst tilsluttet laptop'en da du installerede Win98?
Det var så 4 år siden og nej det havde jeg ikke.

Kommentar
Fra : ebbe4u

Dato : 19-10-03 13:24

Jeg troede lige et kort øjeblik at du havde lavet en fuld re-installation med Win98 (og er måske en meget god idé hvis det er 4 år siden! - men så er der jo lige lidt backup der foretages før end du gør det)

Win98 har det med ikke at ville skifte driver (selv om enheden er fjernet) den husker det og installerer igen den forkerte driver når man igen forsøger at gøre det rigtigt.

Hvad har der fulgt med af drivere til Routeren ?

Kommentar
Fra : fritnat

Dato : 19-10-03 14:20

>Hvad har der fulgt med af drivere til Routeren ?
Det blev installereret helt automatiske men jeg kan se der er forskellige drivere efter platform så den må have kunne finde ud af at jeg bruger Win98.
Jeg er ikke så glad for at begynde re-installationer ikke så meget at jeg mister data da jeg har sikret mig men fordi jeg risikere at blive endnu værre stillet og bruger endnu flere timer! Hvis jeg nu installere fra Win98 CD'en og ikke bruger Recovery CD'en giver det problemer? Hvad med alle programmerne skal de måske også re-installeres?

Accepteret svar
Fra : ebbe4u

Modtaget 100 point
Dato : 19-10-03 14:50

Begge metoder (re-installation af Win98 eller Recovery) overskriver c-drevet så der vil selvsagt være en del individuelle indstillinger der skal ordnes (emails, foretrukne, dokumenter, internetindstillinger m.v.) - Begge vil dog kræve at der skal downloades en række Win98 opdateringer fra windowsupdate!

Men fordelen er at alt burde være velfungende og at det er renset for 4 års brug. Tidsmæssigt er recovery hurtigst og kan måske være en ok løsning, da den indeholder en række drivere til din Acer som ikke er helt sikkert at Win98 umiddelbart kan genkende.

Prøv derfor at bruge routerens installations cd først....

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-10-03 15:07

Problemet med recovery CD'er er som regel at de formaterer C drevet først. Det gør en reinstallation af win98 ikke. Men det med driverne er rigtigt. De må have noget support hos acer, hvor du sandsynligvis kan downloade de drivere du skal bruge? Så gør det først og læg dem i et bibliotek som du kalder driver! Så kan du henvise win98 til den mappe når den spørger om drivere!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-12-03 01:37

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 23-12-03 07:23

Du er på job i dag>pallebhansen,foresæt det gode jobgod ide.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-12-03 11:56

Ja jeg og mange andre syntes at når spørgeren ikke reagerer efter 2mdr. så....
Det er lidt træls at der ikke sker noget, ikke at jeg ønsker point (Det får jeg ikke her, og slet ikke når man kritisere spørgeren for ikke at lukke sit spørgsmål), men vi skal have ryddet op ikke Manse?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 23-12-03 12:13

jep, bare giv dem en gang word/ord spanking jeg bakker dig op,bid,hiv,træk,hvæs,hop,dans,spark med knyttede tær.
Manse9933

Godkendelse af svar
Fra : fritnat

Dato : 23-12-03 14:16

Tak for svaret ebbe4u.
Jeg har nu alligevel valgt at tage routeren tilbage da jeg ikke orker mere!
Fritnat