/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
topbetjent vaskemaskine
Fra : 888
Vist : 2341 gange
100 point
Dato : 17-10-03 13:25

Er der nogen der har erfaring med så'n en fætter?? Har set på en der også kan tørre tøjet...Virker det ordentligt??

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 17-10-03 13:31

hej 888
Jeg har selv haft en sådan i flere år. Den vasker tøjet rent, så hvidt er hvidt. Det med tørretumbler er jeg i tvivl. Er der udluftning til det fri eller er det kondencering. Sidstnævnte kan jeg ikke anbefale, for den er dyr i el, rigtig dyr, den skal køre rigtig længe, og man tit komme ud for, at skuffen skal tømmes under tørringen.
Torben

Accepteret svar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Modtaget 110 point
Dato : 17-10-03 13:55

Hej 888
Vedr. topbetjente vaskemaskiner, er disse lige så gode som frontbetjente, når vi taler om at vaske tøjet rent !

En sammenbygget vaske/tørremaskine vil jeg ikke på noget tidspunkt anbefale dig !
Er din plads megen trang, og har du ikke andre muligheder ( F.eks. tumbler oven på vaskemaskine )
kan det jo selvfølgelig være en løsning - Men kun en nødløsning !

Fordi: En tørretumbler har generelt meget større tromlevolumen end en vaskemaskine - idet tøjet jo skal kunne
falde frit gennem luften - derfor, hvis du skal kunne tørre dit tøj ordentligt i en vaske/tørremaskine, vil det typisk
være nødvendigt at tage det ½ af tøjet ud - dvs. tørre tøjet i 2 portioner. (U-økonomisk !)

Du vil også meget let kunne opleve halvtørt tøj, fordi den fysiske plads ikke er til stede, og større tøjstykker derfor vil vikle sig sammen.

Derfor er mit råd: Hvis det er dig muligt - køb maskinerne seperat - og det er faktisk ikke engang dyrere !

Held og lykke med at finde en løsning !

Mvh. - Ole Brink - www.hvidevaredele.dk

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-10-03 14:51

Undskyld jeg kan ikke se at 888 spørger om tørretumbler?
Men topbetjente vaskemaskiner var de første man brugte i Danmark, jeg kan huske min mor lejede en Foss (tror jeg ), men man skulle så selv varme vandet i de første.
I USA bruger de næsten ikke andet en topbetjente.
Fordele: Den er mere enkel opbygget, lågen behøver ikke være hel tæt, motoren kan trække direkte på tromlen.
Ulemper: Kan måske lettere flytte sig ved centrifugation, Kan ikke stå under et bord. Det skal man tænke på hvis man flytter, og tager den med. Men det er jo selvfølgelig ligemeget hvis man har en vaskekælder. De er ikke så udbredte (reservedele).

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 17-10-03 14:56

Hej pallebhansen.
Jo der blev spurgt om tørretumbler. Med hensyn til reservedele, så kan de fås ligeså let som til andre maskiner.
Torben

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 17-10-03 15:33

Hej bauchmann

Vi har nu en kondens tumbler og den er rigtig glade for...den tøre hurtigere end en aftræks, den er mere økonomisk fordi man kan genbruge vandet fra den og så udnytter man også varmen fra den om vinteren så den ikke bare går ud til fuglene!

Topbetjent, jah vi lejede en for en periode da vi boede i lejlighed og den var vi nu fint tilfreds med....

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 17-10-03 15:49

hej kpm10
Som du kan se på mine svar, så har jeg på intet tidspunkt skrevet at jeg var utilfreds. Tværtimod. Du har ret i en kondenstørretumbler afgiver varme. Da jeg skilte mig af med min, faldt min elregning mærkbart.
Torben

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-10-03 19:50

>888
Hvis du vælger en topbetjent vaskemaskine/tørretumbler samlet i en maskine skal du også tænke på om det, der er i maskinen også kan tåle at blive tørret i en tørretumbler, hvis du vil køre et "færdigt" program.
Som Ole Brink skriver er der forskel på tromlens størrelse i en vaskemaskine/tørretumbler. Det er ikke den store mængde tøj du kan vaske, hvis det samtidigt skal tørres.
Fylder du maskinen til bristepunktet får du ikke dit tøj tørt. Hvis det endeligt bliver tørt er det meget krøllet.
Hvis du har plads kan jeg kun anbefale 2 maskiner.
>Bauchmann
Hvis en kondenstørretumbler går i stå under tørringen p.g.a. vand i skuffen så er det fordi man ikke med jævne mellemrum tømmer den. Jeg har aldrig været ude for at tumbleren er gået i stå, hvis skuffen var tømt før maskinen blev sat i gang

mvh ans

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 17-10-03 19:56

En top loaded vaskemaskine har som regel hjul m/bremse og da den har lejer i begge sider, behøver den ikke stå sæligt nøjagtigt lige (vater). Den findes i smal/lav udgave lige til at rulle ind under et køkkenbord. Når eller hvis din vaskemaskinetørretumbler går meget i stykker er det begge (mask.) der så ikke virker. Og 'som der er sagt' så fungerer selve tørretumbleren ikke særligt effektivt.
Emesen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-12-03 01:37

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : 888