/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
problemer med konventerring af avi filer
Fra : mafiaen
Vist : 600 gange
200 point
Dato : 16-10-03 13:32

når jeg konventer avi til svcd bruger jeg TMPGEncplus når filen er konventeret til mpg2og jeg afspiller den er det som om den ikke vises jævn. når jeg afspiller avi filen vises den jævn og hakker ikke i det håber der er nogen som kan hjælpe?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 16-10-03 14:47

Jeg ved ikke hvilket brænderprogram du bruger, men her er hvad Nero siger om emnet.
Super Video CD
En Super Video CD laves ligesom en Video CD. Den eneste forskel er, at du begynder med at vælge Super Video CD ikonet i Ny Kompilering-dialogen og at kildefilerne skal være kodet som MPEG-2 med parametre, der passer til en Super Video CD.

Nero kan gøre indkodningsarbejdet for dig: hvis du har ukomprimerede AVI-filer, MPEG1-filer eller en MPEG1/2fil med en ikke-overensstemmende video-/lydstrøm, og du ønsker at brænde disse filer direkte i Super Video CD format, bliver du nødt til at købe Nero MPEG2 plugin fra vores webside http://www.nero.com

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 16-10-03 16:10

>pallebhansen, du skriver vores webside, er du økonomisk med i det?

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 16-10-03 16:14

>mafiaen

Hvis du bruger MyDvD behøver du ikke at konvertere til mpg-format først, da programmet tager avi-filerne og konventerer direkte.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : mafiaen

Dato : 16-10-03 16:18

hvor finder jeg mydvd

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 16-10-03 17:15

Den finder du her, eller et sted jeg ikke må nævne.

http://www.dealtime.com/xKW-Adaptec_Sonic_MyDVD_Video_Suite_/NS-1/linkin_id-3032115/GS.html

Det er det program der som regel følger med når man køber en ny dvd-brænder, netop fordi det er det letteste at brugt.

ellebye

Kommentar
Fra : mafiaen

Dato : 16-10-03 18:40

ok heltfint men mit problem er at når jeg har konverteret til svcd kan jeg ikke afspille den jævn heller ikke på min pc kan det have noget med hvad frame der bliver brugt i avi filen

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 17-10-03 00:24

Se der er det jeg er ved at melde pas.

Når du kan se en film i avi-format har det i hvert fald intet med det udstyr at gøre, her mener jeg RAM.

Du kan have ret i at det kan være noget med antal frames / sec. i hvert fald når man konvertere til divx-format, jeg har også prøvet at konvertere en en video-film til svcd helt uden problemer, men under denne konvertering "laves" filmen også om til mpeg-format inden den igen komprimeres til svcd.

Jeg har også prøvet at konvertere avi til mpeg-format, men resultatet blev ikke godt, det hakkede også i billedet når jeg afspillede filmen. Mod-format bruges primært til uploadning til en hjemmeside på grund af størrelsen, men kvalitetet er også derefter.

Jeg mener at svcd kræver konvertering til mpeg1-2 format før den kan brændes som svcd, så mit lange indlæg går på kvaliteten af selve kvaliteten af selve konverteringsprogrammet.

Da mpeg komprimerer filmen kan det ikke undgås at der vil ske en kvalitetsforringelse.

Har du prøvet med mydvd at konvertere til svcd?, eller som vcd som den hedder i mydvd.
Det er netop mydvd force at alt konvertering klarer programmet selv.

Jeg ved ikke om du blev meget klogere, men i morgen vil jeg prøve at konvertere en avi-film i mydvd til vcd, og fortælle dig mere om det. I særdeleshed kvaliteten.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : nero33

Dato : 17-10-03 19:59

Hej !

En lille kommentar der måske kan hjælpe:

Jeg tror du selv er inde på noget af det rigtige, - nemlig frameraten.

Som du helt sikkert ved, så findes der 3 (de almindeligste) videoformater.
PAL (25fps), NTSC (29.97fps) og NTSCFilm (23.976fps).

Problemet med en hakkende Mpg-film opstår næsten altid hvis man forsøger at lave ét format om til et andet, uden at have reguleret de rigtige indstillinger i TMPGEnc.
Prøv at højreklikke på din avifil og se hvad der står under egenskaber, - detaljer.
Står der f.eks 29.97 billeder/sek og du så efterfølgende forsøger at lave den om til en PAL SVCD, - ja så går det galt...og din film vil hakke i det. TMPGEnc kan ikke håndtere at konvertere fra en høj framerate til en lavere. Kun den modsatte vej.

En nem løsning kunne være simpelthen at lave din SVCD i samme framerate som AVI´en. Hvis altså din dvd-afspiller understøtter det format.

Håber det kan belyse dit problem lidt, - ellers så vend tilbage....

Go´ weekend fra

Nero33

Kommentar
Fra : mafiaen

Dato : 17-10-03 21:06

ok tak for dit svar nero33 mine avifiler har en framrate på (23.976fps). hvordan pokker laver jeg dem om til svcd i
TMPGEnc. jeg syntes jeg har prøvet mange ting eksembel har jeg prøvet at lave avifilen om til (25fps), men så passer lyden ikke sammen med billedet uanset om jeg har prøvet med TMPGEnc. eller VirtualDub

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 17-10-03 23:58

Hej så er jeg på igen.

Jeg har prøvet at konvertere direkte fra avi til svcd, dette kan tilsyneladende ikke lade sig gøre uden først at have konveteret filen til mpeg.format.
Framraten har ikke noget at gøre med hvordan slut"arbejdet" kommer til at jeg ud.

Alt dette ligger i selve konverteringsprogrammet.
Når avi-filen er færdiglavet kan man ikke blot gå ind og ændre på antal billeder pr. sec. så vil intet passe.

Jeg skal foreslå dig at anskaffe dig et godt program, og herved muligvis at du skal betale for det, til at konvertere til mpeg2-format, og derefter bruge enten NERO eller mydvd eller et tredje program der hedder divit, her er det kun en smagssag hvilket program man vil bruge. Efter mine erfaringer vil NERO umiddelbart være det letteste at bruge.
----------------------------
Lidt andre oplysninger.

Jeg har filmet i en del år, og her derfor købt et kort produceret at pinnable DV500.
Hertil benytter jeg adobe premiere som rerigeringsprogram.
Normal framerate ved en avi-fil er 25 fs. Direkte i adobe kan jeg så exportere avi til andre film-formater som, mod, mpeg, divx, avi til windows, quicktime, flm, alle forskellige filmformater. Samtidig kan jeg selv bestemme hvilken framerate jeg vil bruge alt efter formatet at filmen. Så ja, framerate betyder noget ved formatet du skal afspille filmen i, men at konvertere fra Avi til mpeg, med et konverteringsprogram har som sådan ikke noget at gøre med frameraten.

En ting du måske mangler er de forskellige codec til de forskellige filmformater.

Der mange steder på internettet hvor du kan downloade codec, så måske er der her problemet opstår.

Hvis du har brug for hjælp til at finde sider med codec, så sig endelig til.
Og til slut, både NERO, MyDVD og DivIt kan du, hvis du tør, downloade fra steder jeg ikke her vil nævne, hvilket du godt forstår. men som du sikkert ved.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : mafiaen

Dato : 18-10-03 00:45

hej ellebye det er helt sikkert at mine codec er i orden en ting forstår jeg ikke rigtig du skriver normal framerate ved en avifil er 25fs næsten alle mine avifiler har en framerate på 23,976fs , har du en god ide til hvilket konverterrings program som kan klare mine avifiler

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 18-10-03 01:42

Det første kan jeg ikke rigtig svare på. Er det optagelser du selv har lavet?
Og hvis, er det digital eller analog?

Med hensyn til programmer er det lidt svært at råde, i den sidste ende er det et spørgsmål hvad man vil ofre af penge, og hvor ofte man vil bruge programmet.

Jeg har fundet 3 steder hvis produkter jeg kan stå inde for. Prøv at læse om dem og hvad de kan og sidst men ikke mindst hvad du vil betale.

Mvh
ellebye

http://www.divx.com/software/detail.php?id=54

http://www.nero.com/en/631898239129688.html

http://www.pinnaclesys.com/ProductPage_n.asp?Product_ID=1431&Langue_ID=2

Accepteret svar
Fra : nero33

Modtaget 200 point
Dato : 18-10-03 16:07

Hej igen!

Hvis dine avi-filer er i 23.976fps, ville det være nærliggende at forsøge at lave din SVCD i den template der hedder "Super Video-CD NTSC Film". Så passer frameraten i hvertfald. Virker det stadig ikke optimalt, bør du forsøge at lave dine film til PAL i stedet for. Der får du ganske rigtigt problemer med lyden, fordi selve filmsiden jo i praksis skrumper ind og kører hurtigere.
Her kan du f.eks. bruge et audioprogram som "Cool edit pro".
Først gemmes lydsiden som wav i f.eks. virtualdub. Dernæst åbner du den så i "cool edit". Her findes der en funktion der kan konvertere lyden så den passer til din færdige PAL SVCD. Tilbage står så kun at fremstille filmen i TMPGEnc som du plejer, med brug af din nye lydside.

Får du brug for mere detaljerede anvisninger, må du sige til....

Fra
NERO

Godkendelse af svar
Fra : mafiaen

Dato : 19-10-03 17:32

Tak for svaret nero33. det ser ud til at virke jeg har haft nogle problemer med min pc men skulle være oppe og køre igen. Jeg håber du kan hjælpe mig med et andet problem. jeg har en enkelt avifil hvor jeg har lavet lyden i waw fordi jeg ikke kan få lyd på men det hjælper heller ikke jeg kan ikke få lyden med over når jeg konventer

Kommentar
Fra : nero33

Dato : 19-10-03 18:26

Hej !

Godt, du fandt ud af det.
Tak for pointene.

Nogle avifiler, kan være temmelig drilske...især fordi der er så uendeligt mange forskellige codecs for lyd og video.
Det første vi skal have 100% styr på er, hvilke af disse formater(codec) der bliver brugt i din avifil.
Prøv som tidligere at højreklikke på filen og se hvad den fortæller om lyden.
Giver det ikke informationer nok så prøv evt. det lille gratis-program G-SPOT, der ret sikkert vil kunne fortælle dig hvad lyd-codec der benyttes.
http://www.headbands.com/gspot/ - under downloadsektionen.

Hedder lyden f.eks. AC3 er det lidt besværligt, og giver ofte lidt problemer.
Men også her er der en løsning

Skriv hvad du finder ud af...

NERO

Kommentar
Fra : mafiaen

Dato : 20-10-03 15:28

hej noe33 jeg har fulgt dit råd og fundet ud af at den avifil som jeg ikke kan konverter lyden om på er en ac3 codec sidste gang jeg var udsat for dette lavede jeg den om til waw ved at bruge virtualdub så kunne lyden konverteres med men det har jeg prøvet ved denne her avifil og det virker ikke findes der ikke et program der kan konverter fra ac3 til ja hvad ved jeg? hvad hedder den funktion i Cool edit pro". der kan konvertere lyden så den passer til din færdige PAL SVCD.

hilsen mafiaen

Kommentar
Fra : nero33

Dato : 20-10-03 20:51

Hej der mafiaen.

Tænkte da nok det var en AC3-lydfil du havde problemer med...

(1)
Nå, men ... start med at gemme lyd-siden som wav i virtualdub. Husk at vælge "full processing mode" i Audiomenuen.
Nu har du så en lydfil liggende på din harddisk som er noget mindre end en almindelig wav plejer at være. Omdøb nu din wavfil til AC3. F.eks = lyd1.wav - lyd1.AC3.

Nu får du brug for et konverteringsprogram der kan håndtere AC3. I øjeblikket bruger jeg selv AC3TOOL:
http://www.digital-digest.com/dvd/downloads/ac3tool.html
Start programmet op, vælg din AC3fil, klik på fanen "AC3 < WAV" og konverter filen.
Efter endt konvertering burde du nu have en brugbar Wavfil som du evt. kan bruge i en videocd.

(2)
Cool edit pro:

Har du en wavfil der er taget fra en film med en framerate på 23.976 laver du en korrekt lydside på følgende måde i Cool Edit Pro:

Læs Wavfilen ind i programmet (open), - i menuen "effects" vælger du "Time/pitch", klik på "stretch". I dialogboksen vælger du fanebladet "Constant Stretch". vælg "low pressision", vælg "resample" i "streching mode".
I det hvide felt under "Ratio" skriver du regnefaktoren der beregner forskellen mellem ntscfilm og pal. Det korrekte tal er: 95.904
PAS PÅ du IKKE skriver ,(komma) i stedet for .(punktum).
Tryk på OK, og konverteringen går i gang, - og varer nok en 6-10 min. alt efter din pc´s hurtighed. Når den er færdig gemmer du wavfilen, - og du er klar til at bruge den til den færdige PAL SVCD.

En stor mundfuld.....men jeg har forsøgt at forklare det så kort og præcist som muligt.

Hyg dig

NERO

Kommentar
Fra : nero33

Dato : 20-10-03 20:52

Hej der mafiaen.

Tænkte da nok det var en AC3-lydfil du havde problemer med...

(1)
Nå, men ... start med at gemme lyd-siden som wav i virtualdub. Husk at vælge "full processing mode" i Audiomenuen.
Nu har du så en lydfil liggende på din harddisk som er noget mindre end en almindelig wav plejer at være. Omdøb nu din wavfil til AC3. F.eks = lyd1.wav - lyd1.AC3.

Nu får du brug for et konverteringsprogram der kan håndtere AC3. I øjeblikket bruger jeg selv AC3TOOL:
http://www.digital-digest.com/dvd/downloads/ac3tool.html
Start programmet op, vælg din AC3fil, klik på fanen "AC3 < WAV" og konverter filen.
Efter endt konvertering burde du nu have en brugbar Wavfil som du evt. kan bruge i en videocd.

(2)
Cool edit pro:

Har du en wavfil der er taget fra en film med en framerate på 23.976 laver du en korrekt lydside på følgende måde i Cool Edit Pro:

Læs Wavfilen ind i programmet (open), - i menuen "effects" vælger du "Time/pitch", klik på "stretch". I dialogboksen vælger du fanebladet "Constant Stretch". vælg "low pressision", vælg "resample" i "streching mode".
I det hvide felt under "Ratio" skriver du regnefaktoren der beregner forskellen mellem ntscfilm og pal. Det korrekte tal er: 95.904
PAS PÅ du IKKE skriver ,(komma) i stedet for .(punktum).
Tryk på OK, og konverteringen går i gang, - og varer nok en 6-10 min. alt efter din pc´s hurtighed. Når den er færdig gemmer du wavfilen, - og du er klar til at bruge den til den færdige PAL SVCD.

En stor mundfuld.....men jeg har forsøgt at forklare det så kort og præcist som muligt.

Hyg dig

NERO

Kommentar
Fra : mafiaen

Dato : 23-10-03 14:21

hej igen nero33jeg har fulgt dine råd men kan ikke få det til at virke mine problemer er
(1) når jeg omdøber min waw fil som du har beskrevet og skal til at bruge ac3tool så kan ac3tool ikke finde den fil jeg har omdøbt om jeg har omdøbt den rigtig ved jeg ikke da jeg ikke har nogen erfarring med dette.
(2) når jeg følger dit råd i Cool edit pro ja så har jeg fået en en pk-fil som jeg ikke ved hvad jeg skal bruge til. Kan det være fordi at jeg måske ikke gemmer den rigtig.
(3)jeg har også fået et nyt problem jeg har 2avifiler der har alle de rigtige betingelser med lyd og billed til at konverter til svcd pal kvaliteten er også kanon når de bliver afspillet på min pc men lige så snart jeg brænder den på en cd til min cdafspiller i stuen ja så går det galt det er svært at beskrive med ord hvad der vises men når jeg afspiller den kommer der en masse små firkanter i grønne og grå farver på billedet ret tit det syntes jeg er mærkelig når der er en kanon god kvalitet på min pc mit brænde program er neo.

Kommentar
Fra : nero33

Dato : 23-10-03 19:47

Hej !

Kedeligt du ikke kan få det til at virke. Jeg skal prøve at hjælpe dig lidt på vej....
Lad os tage én ting ad gangen..

(1)
M.h.t. AC3tool. Hvis ikke filen rent faktisk ender på .ac3, - ja så kan programmet ikke finde filen.
Så der er noget der tyder på at du ikke har fået omdøbt den på den rigtige måde.
Det ordner vi:

Vi omdøber den ude i DOS-prompten.
MS-DOS-prompten finder du typisk under - programmer, - tilbehør.
Når du når til den sorte skærm, skriver du følgende: cd \ (tryk enter)
Nu står du ved roden på din harddisk,- typisk vil der nu stå c:\
Hvis din wav ligger på et andet drev skifter du derover nu ved f.eks at skrive d: (tryk enter) eller e: osv.
Nu skal vi finde hen til det bibliotek hvor du har lagt wav-filen.
Ligger den f.eks. i et bibliotek der hedder film skriver du: cd\film (enter)
Så langt så godt. Nu skal den så omdøbes. Skriv: dir *.wav (tryk enter) for at få en oversigt over de wavs
du har liggende i biblioteket. Find den rigtige og læg godt mærke til hvad den hedder og hvordan det skrives.
Vi siger at din fil f.eks. hedder filmlyd1.wav.
Tast så følgende: ren filmlyd1.wav filmlyd1.AC3 Det var så det.
Tast exit, for at vende tilbage til windows. Prøv AC3Tool igen.

M.h.t. din dvd-afspiller.
Der kan være flere ting galt hvis ikke en videocd opfører sig som forventet i afspilleren.
For det første er det ikke alle afspillere der er lige stabile til at afspille vcd´er, men det har du sikkert undersøgt, så vi går videre til næste punkt. Hvis der er mange "bad frames", som det hedder i den oprindelige DIVx(avi)-film, ja så vil de jo blive overført til vcd´en også og vil vise sig som kulørte klodser der danser omkring, eller dvd´en stopper midt i filmen, eller gentager en sektion af filmen, eller....
så det er vigtigt du altid tjekker dine avi´s igennem inden du beslutter dig for at brænde dem. Brug bare virtualdub til det.
I menuen "video" vælger du punktet "scan videostream for errors...". Brug kun film der ikke indeholder "bad frames" til videocd´er.

M.h.t. Cool edit, - så ved jeg ikke helt hvad det er for en pk-fil du har fået gang i. Pk filer "peak Casche" bruges til at gemme informationer om den grafiske del
af lyd-filen. I hvert fald er det ikke en vi kan bruge i vores projekt.
Lad os antage at du har fået konverteret wav-filen på den rigtige måde og nu skal gemme den. Gør følgende:
I menuen "file" vælger du "save as..". Under "filtype" vælger du "Windows PCM(*.wav)" og giver den så et navn, og trykker på "gem".
Er alt andet gået godt, har du nu den Wav-fil du skal bruge.............

Øj...det blev et langt indlæg igen, hva´....

Lad mig vide hvordan det går...

NERO

Kommentar
Fra : mafiaen

Dato : 27-10-03 14:03

hej igen neo33
der går lige lidt tid før jeg får prøvet alle dine gode forslag for det første skal jeg til at formatere min pc da den er gået lidt i ged jeg vil være sikker på at det ikke er den der er noget i vejen med de avi filer jeg har konventeret til svcd
har ikke nogen "bad frames", så det kan ikke være det som får cden til at vise kulørte klodser ( jeg har kontrolerret alle mine avifiler og der er ingen bad frames ) ja du har også ret i jeg har også tjækket min dvdafspiller det er lige meget hvad for en dvd afspiller jeg prøver at sætte min svcd i ja så er der fejl .Kan det være jeg ikke har instillet min
TMPGEncplus rigtig ved det ikke men har fulgt en guide inde ved dvdrhelp. håber vi snart skrives ved

MAFIAEN