/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
cmyk-bilder fra photoshop til Quark Xpre~
Fra : jharo
Vist : 364 gange
100 point
Dato : 16-10-03 13:29

Hallo
Jeg er fra Norge, men jeg håper dere forstår skriften min alikevel!
Mitt spørsmål er:
Når jeg har cmyket et tiff billde i photoshop og setter det inn i et Quark Xpress dokument, oppdager jeg at enkelte bilder får feil fargejustering. Eksempel på dette er at røde farger blir mye sterkere og gule osv. Hva kan dette skyldes og hva kan jeg gjøre for å unngå dette problemet

Kommentar
Fra : Macx

Dato : 04-11-03 20:02

Hej jharo,
Jeg er lidt i tvivl om dit problem kun er på skærmen eller om det også er på dit print/tryksag! Hvis det kun er på skærmen, er forklaringen sandsynligvis den, at QuarkXpress viser billeder i lav opløsning. Ellers ville mange dokumenter blive meget tunge at arbejde med. Husk på at Quark er et sats/lay-outprogram.

Accepteret svar
Fra : Mette_Dyhr

Modtaget 100 point
Dato : 05-11-03 14:56

Quark er simpelthen bare dårlig til farvestyring!
Prøv evt. at konvertere til CMYK i Quark i rediger-farver-rediger-model:CMYK.
Men du skal ikke regne med at det bliver bedre af det.
Mange gange kan det bedre betale sig at lade dokumentet forblive i RGB og derefter sætte sin lid til printeren.

Godkendelse af svar
Fra : jharo

Dato : 05-11-03 15:32

Tak for svaret Mette_Dyhr.

Jeg har prøvd det men når ting skal til trykking så har det skjedd at fagene blir feil alikevell. Det jeg har gjort er å tone ned fargene slik at når cmyk bildene blir satt inn i quark så kompanserer quarken. Det er en helf forferdelig måte å gjøre det på men, slik er livet noen ganger. Tusen takk for ditt svar Mette

Snorre Walther
snorre@skjeberg.fhs.no

Kommentar
Fra : Macx

Dato : 05-11-03 19:52

Ja, undskyld mig, men det er simpelt hen forkert!
Den bedste kontrol der kan foretages af et billedes kvalitet er at vurdere det i Photoshop. Hvis opløsningen er ok til tryk og hvis det ellers ser ud som det skal, står jeg helt uforstående overfor, at Quark skulle gå ind og ændre på billedet. At ændre model på farvepaletten i Quark ændrer ikke noget i billedet. Højst på rammer og andet grafik lavet i Quark! Og afleverer du et job hos trykkeren hvori der indgår RGB-billeder, har du da slet ingen anelse om resultatet (eller prisen!).

Kommentar
Fra : jharo

Dato : 05-11-03 21:22

Kjære macx!
Jeg er meget takknemmelig for ditt engasjement men jeg tror du har misforstått mitt siste innlegg.
Det jeg endte opp med å gjøre sist gang jeg hadde problemet var at jeg lagret bildene mine som tiff format gjorde de om til cmyk i photoshop. Deretter satte jeg de inn i quark på vanlig måte.
Quark gjør deretter en endring i fargene. Dette medfører at jeg må gå tilbake i photoshop og justere ned fargene i photoshop for å sikre meg at "fargejusteringene til quark" ikke overjusterer igjen.

Jeg er takknemmelig for alle svar

Snorre Walther

Kommentar
Fra : Mette_Dyhr

Dato : 05-11-03 22:24

Hej Snorre,
jeg prøver lige forsigtigt at spørge dig om du har prøvet andre programmer end Quark -fx. InDesign.
Måske kunne det hjælpe at aflevere dit dokument til tryk som en PDF fil?

Jeg skal nok holde ørene åbne for nye idéer.

Mvh

Mette