/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Finsk Supe (oversættelse)
Fra : netper
Vist : 847 gange
500 point
Dato : 16-10-03 08:50

Er der nogen der har lyst til at oversætte denne opskriift på finsk supe ??

Per

2 lb Fresh or frozen salmon
1 1/4 tb Salt
1/2 ts Pepper
2 Bay leaves
6 Whole allspice
4 md Potatoes
2 md Carrots
3 sm Onions, divided
1 c Red cabbage, sliced
1 Handful fresh celery leaves,
-chopped
5 sl Bacon
1 1/2 tb Butter
1 c Celery, diced fine
1/2 Green bell pepper, diced
-fine
1 6 1/2 oz can minced clams
1 qt Water
1 6 1/2 oz can shrimp (small
-or broken)
1/2 cn Pimento, chopped fine
1 c Chopped fresh mushrooms
1/2 ts Rosemary leaves
1/2 ts Ground cumin
1/4 ts Ground thyme
1/4 ts Ground oregano
4 Crushed chili tepins (a hot
-dried pepper)
1 qt Milk
1 tb Butter

Use any cut salmon or steelhead, leaving skin on. In 1 quart water, with
salt and pepper, simmer on low heat in 5- or 6-quart pot. When skin comes
off easily, set aside on plate and remove skin and bones. Cut or break
into 1- and 2-inch pieces. In liquid stock, place bay leaves and whole
allspice. Add potatoes, cut in 1- or 1 1/2-inch pieces; carrots, cut
lengthwise and into half circles about 1/4-inch thick; and 2 onions cubed
coarsely (not chopped fine). Cook over low heat. After a short while, add
red cabbage and celery leaves. Stir. Cook until carrots are almost tender
and potatoes don't disintegrate.

While this is cooking, dice bacon and cook in fry pan over low heat. Pour
almost all fat off. Add butter (or margarine) and diced celery, remaining
onion (diced fine) and green pepper. Saute' until onions are yellow and
peppers are pale green. Now back to your pot. Add salmon pieces, (they
should be not quite cooked). From now on everything is simmered on low to
preserve body. Add clams with broth, shrimp and 1 quart water. Put in
stuff from fry pan. Add pimento, mushrooms, rosemary, cumin, thyme,
oregano and chilies. Stir in milk a cup at a time. Add butter and let
whole bit simmer for at least one hour. Serve with tossed salad and garlic
bread. Can be frozen.

Accepteret svar
Fra : ram2

Modtaget 500 point
Dato : 19-10-03 06:07

Hej Per.

Da ingen andre ville binde an med en oversættelse, så (fordi jeg kedede mig) har jeg lavet en til dig.

Den med 6 hel Allspice, må du selv lige kigge på - kan jo være en fejl i originalen - Mig gir det ingen mening at tale om 6 - 6 hvad??? Så vidt jeg kan se er allspice her Allehånde, og findes så vidt jeg ved kun i stødt (pulver) form.
Men der menes måske noget helt andet - Dog kan jeg sagtens forestille mig, at allehånde kan bruges - Gir' en meget speciel og"eksotisk" smag (syns' jeg)

Men 6 hel ?????

FINSK SUPPE:

Ingredienser:
1 kg. fersk eller frosset laks
1 ¼ spsk salt
½ tsk. peber
2 laurbærblade
6 hel allspice ?????? **
4 mellemstore kartofler
2 mellemstore gulerødder
3 små løg, delt
2½ dl.snittet rød kål
1 håndfuld friske selleri blade
5 skiver bacon
1 ½ spsk. smør
2½ dl. selleri fint hakket
½ grøn peber frugt, fint hakket
200 g. dåse muslinger fint hakket
200 g. dåse rejer (små - eller hakket)
1 liter vand
½ rød peberfrugt fint hakket
2½ dl.hakkede friske svampe (f.eks.champignon)
½ tsk. rosmarin blade
½ tsk. stødt kommen
¼ tsk. stødt timian
¼ tsk. stødt oregano
4 knuste chili (middelstærke)
1 liter mælk
1 spsk. smør

Fremgangsmåde:
1 kg. fersk laks eller en anden fast fisk skåret i passende stykker med skind og ben på, sættes til at simre for svag varme i en 5-6 l. gryde, med salt og peber.

Når skindet let kan fjernes tages gryden af varmen. Fisken tages op og man fjerner skind og ben. Fiskekødet skære eller brækkes i passende stykker (ca. 3-4 x 3-4 cm.)
og sættes til side på en tallerken.

Fiskevandet tilsættes laurbærblade og Allspice. Tilsæt kartofler der er skåret i 2½-3 cm tern, gulerødder der er delt i 2 på langs - ca. 6mm. tykke – og 2 løg der er grovdelt (ikke finthakket).

Det hele koges for svag varme – Efter kort tid tilsættes rødkål og selleriblade. Rør i suppen, og lad den koge til gulerødderne er næsten gennemkogt, men før kartoflerne koger ud.

Mens suppen simrer, skæres bacon i tern og steges på en pande for svag varme.

Hæld fedtet fra, og tilsæt smør (eller margarine) og selleri i tern, og det resterende løg (som fint hakkes) og grøn peber. Sautér dette til løget er gyldent og peberfrugten er bleggrøn.

Nu tilbage til suppen

Tilsæt fiskestykkerne, som ikke må være gennemkogt Fra nu af, skal suppen kun simre-koge, for at bevare fyldigheden. Tilsæt muslinger med saft, rejer og 1 l. vand. Tilsæt baconblandingen fra panden, og derefter rød peberfrugt, svampe, rosmarin, kommen, timian, oregano, og chili.

Rør mælken i suppen - en kop af gangen – Tilsæt smør, og lad det hele simre i mindst 1 time.

Server suppen med slynget salat (vendt i en dressing) med hvidløgsbrød (frossen kan bruges)

Godkendelse af svar
Fra : netper

Dato : 19-10-03 08:19

Tak for svaret ram2.