/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hvor gammel skal hvalpen være?
Fra : Katte_mis
Vist : 1642 gange
12 point
Dato : 15-10-03 15:44

Jeg skal ikke selv have hund men spørger fordi min veninde spurtge mig for nogle dage siden og jeg ved faktisk ikke hvor gammel en hvalp skal være for at den kan flytte hjemme fra?

Venlig hilsen katte_mis.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 15-10-03 15:57

En hvalp skal være min. 8 uger for den kan tages fra sin mor,
men jeg mener at den skal være 9 måske enda 10 uger, det giver en mere harmonisk hund.
Modersvilje

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-10-03 17:41

Når hvalpen er omkring 8 uger har den alderen til at møde en større verden. Den kan stadig lære meget af sin mor og sine søskende, hvis den trives i flokken. Men det er meget vigtigt, at den begynder "den store uddannelse til Livet" i 8 ugers alderen. Så hvis den bliver i kennelen ud over de 8 uger, så skal man i kennelen være indstillet på, at tage hvalpene ud hver for sig og præsentere den for forskellige hverdagssituationer.
---Min egen hvalp trivedes ikke i kennelen. Hun blev mobbet af sin søster. Hun har aldrig pevet eller givet udtryk for nogetsomhelst savn, da jeg fik hende hjem 8 uger gammel -tværtimod. En uges tid senere mødte vi søsteren, som glad logrende kom os i møde. Men min blide lille Silke-hvalp rejste børster og var MEGET negativ. Vi har siden gået mange ture sammen med søsteren , som altid har været meget voldsom, og som blev ved at angribe selv efter Silke lå stille på ryggen. Nu går vi ikke ture med søsteren mere. Silke har det godt med alle andre hunde. Og hun hilser da også på søsteren når vi mødes. Men hun får ikke lov til at vælte hende omkuld mere.
----Omvendt, så er det nok en god ide at lære sin hvalp at kende INDEN den er 8 uger. De fleste kenneler er meget interesserede i, at de nye hundeejere kommer på besøg en gang om ugen de sidste 4-5 uger, inden de får hvalpen med hjem. Og DET er altså en kæmpestor fornøjelse!!

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 15-10-03 20:05

Det står i dyreværnsloven, det er ulovligt at fjerne en hvalp fra moderen inden den er 8 uger gammel.

Hilsen Karin

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-10-03 20:37

Hvalpen skal være min. 8 uger http://www.hunde-info.dk/lov11.shtml

mvh ans

Kommentar
Fra : 25

Dato : 26-10-03 23:40

Hvalpen skal være 8 uger og øretatuveret eller chipset! Og man skal have en hundeforsikring, det er lovpligtigt.

conny

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-10-03 17:19

Nej, hvalpen behøver ikke at være øretatoveret eller chipset. Hvis det er en stambogsført hund, så er den som regel blevet registreret med tatovering eller chip, men man kan godt komme ud for, at en hvalp ikke er blevet mærket inden den forlader moderen 8 uger gammel. Jeg mener, at det bare skal gøres, inden hvalpen fylder 4 mdr.

Kommentar
Fra : dyrevennen

Dato : 29-10-03 19:19

min. 8 uger men jo længere tid den r hos moderen jo bedere, for den lærer meget af sin moder så bare lad den blive der længere tid end 8 uger! : )

knuz m.sen

Kommentar
Fra : 25

Dato : 29-10-03 20:33

Øremærkning eller chips.

Grunden til at man øremærker hvalpen fra opdrætterens side er nok, at det sker inden den er 8 uger, da den IKKE bliver bedøvet, når den bliver øremærket, og jeg går ud fra at det er derfor det er i det ene øre. Derimod så bliver katte bedøvet når de skal øremærkes, og det var for mit vedkommende mig der sørgede for det. dyrlægen bedøvede vores katte, og de er øretatuveret i begge ører. Jeg tror også på at hunden har godt af at være længere hos sin mor, men hos opdrætteren var der 5 voksne hunde og 9 unger. Så pladsen var meget trang.
conny

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-10-03 15:10

---Og husk lige, at godtnok lærer hvalpen stadig meget af mor og kuldsøskende i 8-ugers alderen. Men den har også alderen til at lære om den store (menneske)verden. Der er rigtig meget, der helst skal læres inden 12-14 ugers alderen. Og det skal helst være individuel undervisning. Hvis Kennelmutter er indstillet på, at give hvalpene den fornødne individuelle undervisning også, så er det fint at blive i kennelen. Men ellers må man hellere tage hvalpen hjem. I de første 4-6 uger man så har den, skal hvalpen helst opleve ALT, hvad man har brug for, at den skal kunne klare senere i livet, f.eks. gå tur trafikerede steder og i skoven, høj musik, fyrværkeri, køre bus, tog og bil, møde mange FORSKELLIGE hunde, gå på besøg, møde andre dyr- heste, får, køer, katte, fugle, o.s.v. o.s.v.. Det kan altså godt være et hektisk program, hvis man gerne vil have en all-round hund, der kan klare lidt af hvert.

Kommentar
Fra : TomWaits

Dato : 08-11-03 11:05

Jeg giver Birgitta fuldstændigt ret! Hvalpene skal ud og socialiseres når de kommer fra kennelen i 8 - ugersalderen. Dette fordi vi idag stiller store krav til, hvad vores hunde skal kunne klare. Trafik, lyde, larm etc. Dette lærer hvalpene ikke hos deres mor. Det de lærer hos deres mor efter 8 - ugers alderen er hovedsageligt at man ikke skal bide og hvordan man gebærder sig i en flok, altså hvordan man taler hundesprog. Dette skal vi mennesker gå ind og lære hvalpen, når vi får den hjem. Derfor er det SÅ vigtigt, at vi er ordentlige, kompetente ledere, der ikke straffer vores hvalpe. Og det er vigtigt, at vi viser dem flokliv. Altså også artsfæller imellem. Hvalpen skal ud og møde alle slags hunde. Store, små, langhårede, tykke, hanner, tæver og i alle aldre etc. Men det bør være fornuftige hunde hvalpen hilser på. Altså hunde der kan deres hundesprog. Ofte er moderen allerede så træt af sine hvalpe, at hun hellere end gerne vil af med dem når de når 8 - ugers alderen. Hvis man vælger at lade hvalpen blive længere hos moderen end de 8 uger, giver jeg igen Birgitta ret i, at det er UHYRE VIGTIGT, at nogle ( enten de kommende ejere eller kennelejere, ) tager hvalpene ud i nye miljøer - hver for sig. Allerede i 8 - 9 ugers alderen skal hvalpen også gradvist til at lære at være alene hjemme.
Så alt i alt, er der ikke rigtigt nogle gode grunde til, at lade hvalpen blive hos moderen i mere end de første 8 uger af dens liv.

Kommentar
Fra : carol1

Dato : 09-11-03 01:59

jeg vil sige at ved små racer bør de flytte når de er 8 uger, ofte er moderne bare så trætte af dem , og det er jo prægningen tiden mellem 8-12 uger, ved store racer kunne man godt vendte til de er 10 uger da de virker beder ruste til den nye verden på det tidspukt, måske er de knap så hurtige til at vokse sig store i hovdet specelt grandanois

Kommentar
Fra : 25

Dato : 09-11-03 12:59

Pladsen bliver ofte trang, da store hunde nogle gange får op til 12 hvalpe, og hvis bare de 9 overlever, så forestil dig Labrador, Golden, andre hunderacer de vil fylde alt for meget, derfor vælger opdrætteren ofte at de bliver udsat til andre hjem.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-11-03 13:14

Katte_mis har du ikke fået svar på dit spørgsmål?

mvh ans