/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hjæælp!! Mit træ er væk!!
Fra : webgun
Vist : 583 gange
120 point
Dato : 15-10-03 13:45

Jeg bor til leje i en 2-værelses med en lille have.Midt i haven står der et rigtig flot Japansk Kirsebærtræ.En dag jeg kommer hjem fra arbejde er træet sku væk.Viceværten har åbenbart fjernet det.Må han det?.
Kan man på nogen måde forlange et nyt/tilsvarene træ??

Det skal siges at træet på ingen måde har været til fare for bygningen eller andet!
Jeg vil sku gerne have mit elskede og eneste træ tilbage.Suk Suk!!

Kommentar
Fra : Katte_mis

Dato : 15-10-03 13:51

hvis det er DIN egen have så kan han da ikke bare fjerne det uden videre?
Hvis det virkelig var til fare/andet så ville han nok sige det til dig først inden han gjorde noget ved det.
Måske har ham stjået det *g* Jeg synes du skal gå hen og spørge ham hvorfor han har taget det.

Venlig hilsen.

Kommentar
Fra : Katte_mis

Dato : 15-10-03 13:52

hvis det er DIN egen have så kan han da ikke bare fjerne det uden videre?
Hvis det virkelig var til fare/andet så ville han nok sige det til dig først inden han gjorde noget ved det.
Måske har han stjået det *g* Jeg synes du skal gå hen og spørge ham hvorfor han har taget det.

Venlig hilsen.

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 15-10-03 13:58

Jeg ved ikke om det er MIN have.
Det er et stort boligselskab med flere tusinde lejemål.Boligselskabet ejer jo bygningen men omvendt er det sku da MIG som betaler.

Kommentar
Fra : ruder4

Dato : 15-10-03 14:04

Du kunne jo bare gå ned og spørge viceværten, om han evnetuelt har taget planten ind i hans rum - det kan jo være at han bare har taget det ind for vinteren, for at det ikke skal få frost - he he. Hvis han så siger, at han har smidt det ud, så må du jo kræve erstatning.

Hilsen Ruder4

Kommentar
Fra : Katte_mis

Dato : 15-10-03 14:10

Altså hvis du lejer lejligheden og haven så er det jo "din" have og så har han da ik ret til bare at gå ind og tage dit træ.
Jeg bor også til leje, men det er da min egen have der er uden for... viceværterne kan da ikke bare vade ind og ud som det passer dem, desuden er det ikke deres have men boligselvskabets. Er du sikker på det er ham der har taget det?

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 15-10-03 14:12

ruder4:- Jeg har sku da aldrig hørt, at man tager et 2mtr højt træ ind for vinteren.
jeg kan godt se det komiske i det når man tager det temligt omfattene rodnet i betraktning.....GG*

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 15-10-03 14:19

Katte_mis:-Jeg tror godt at viceværten må "vade"ind og ud af haven som det passer ham.Han slår nemlig græsset(omkring træet).

Min nabo så viceværten voldtage træet med motorsaven.

Er det mon min have..sådan rent juritisk set..

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 15-10-03 15:03

Må man lige have lov at blande sig??

Jeg bor selv til leje i et lille rækkehus med tilhørende have, men jeg skal sgu da selv slå græsset
Hvorfor denne uretfærdighed

Frida

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 15-10-03 15:05

*LOL*
Ser først nu ruder4 mener, at træet er taget ind for vinteren
Hvor tror du viceværten opbevarer det?? I KB - hallen

Frida

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-10-03 16:47

Check nu lige din lejekontrakt om du har have eller retten til at bruge haven.

Kommentar
Fra : ruder4

Dato : 15-10-03 17:31

Hov hov frida - historien meldte da ikke noget om, at træet kunne forsyne Danmark med pair i 1 år -

Jeg troede jo bare det var en lille dusk i en krukke

Hilsen Ruder4

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 15-10-03 20:05

>webgun
I min lejekontrakt står der en heeel masse om udendørs vedligehold. Hvis ikke jeg holder haven i rimelig stand må boligforeningen sende en gartner herud på Frida's regning
Den dusk - som ruder4 har sendt i KB- hallen den henter du bare igen, hvis altså det er din.

Frida

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 15-10-03 23:09

fridaflip:- Den med dusken i KB-hallen var sku for fed.GG
Du er da vist en sjov fætter!

Og hvad skal man mon gøre med en dusk som er "istykker"

Accepteret svar
Fra : dortedyg

Modtaget 120 point
Dato : 16-10-03 09:23

Jeg er helt med 3773. Du må det der står i din lejekontrakt. Står der ikke noget om fællesarealet der, må du det din boligforening siger du må. Siger de ikke noget skal du slå det op i lejeloven (findes på www.retsinfo.dk). Du bliver nødt til at gå den vej. Der er jo ingen her der ved hvilke polotiker din boligforening har.

/dortedyg

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-10-03 09:32

Det er jo klart at har i fællesarealer der ikke er "DIN HAVE" kan du jo ikke gå og grave træer ned alle steder. Sådan noget opfatter man måske ligefrem som hærværk. Check nu lige din lejekontrakt.

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 17-10-03 01:39

>Webgun.
Har du fundet ud af om det er DIN have
Vi kan jo ikke have - at viceværten bare sådan negler din dusk
Er der derimod tale om en have til fælles brug - hvor I beboer - ikke skal sørge for
vedligehold!! Så tror jeg nu ikke - at kirsebærtræet tilhører dig (desværre)

Frida

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 17-10-03 13:55

3773:- Træet stod faktisk i min have da jeg flyttede ind.Nu er der heller ikke mere gartner i mig end der er hund i en hundekiks...

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 17-10-03 14:01

fridaflip:- Jeg kan fandeme ikke finde min lejekontrakt...pinligt!!!
Jeg har rodet alt igennem twise...jeg må bestille en kopi hos boligselskabet så vi kan få en ende på det her "duskeri".

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 17-10-03 14:41

>webgun: Kan du ikke finde din lejekontraktDu havde vel ikke begravet den under øhh kirsebærtræet

Frida

Kommentar
Fra : Kitten

Dato : 19-10-03 11:45

Hej
Jeg tror at du skal have en skriftlig advarsel om, at du skal fjerne træet.(men er ikke sikker)
Kig i din lejekontrakt, der burde stå noget omkring beplantning i haven, hvis der er begrænsninger.
Eventuelt boligregler, du har modtaget.

Jeg ville under alle omstændighedder forhøre mig hos viceværten.

Der er også nogle familieavokater på nettet: http://www.ret-raad.dk
De svarer i løbet af 5 arbejdsdage og nogen gange hurtigere.
Prøv at skrive til dem.

Håber du får dit træ tilbage.

Kitten

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-09-04 18:24

Nu er det snart et år siden du spurgte! Er det nye træ groet op?

Godkendelse af svar
Fra : webgun

Dato : 20-10-05 22:53

Tak for svaret dortedyg.