/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Oversættelse af opskrift
Fra : netper
Vist : 461 gange
200 point
Dato : 15-10-03 13:04

Jeg har denne her opskrift jeg kunne tænke mig oversat hvis der er nogen der har lyst.

Per

Chicken 250 Grams
Potato boiled 250 Grams
Sliced onion 1 Nos
Ginger paste 1 Teaspn
Garlic paste 1/2 Teaspn
Bread slices 12 Nos
Oil (to fry) 250 ML
Beaten egg 1 Nos
Salt (to taste) Kgs
Chopped green chilli 2 Nos
Red Chili Powder (or to taste) 1/2 Teaspn
Garam masala powder 1/4 Teaspn
Chopped coriander Leaves 2 Tblspn
Sliced Tomato 1/2 Nos

Preparation:
Boil & peel potatoes & mash with salt & chilli powder. Boil and debone chicken. Shred finely.Add finely chopped onion, ginger - garlic paste, chopped green chillies, chopped coriander & garam masala. Mix well with mashed potatoes, Fry in little oil.Mix egg. From the slices of the bread cut in small circles. Take a small ball of mashed chicken & potato mix. Place the ball on the bread slice & press a little. Deep fry in oil till golden brown. * Garam Masala Powder : Roast 2 cloves, 2 green cardamom and 1/2” cinnamon and powder.

Kommentar
Fra : ruder4

Dato : 15-10-03 13:26

250 g kylling
250 g korgte kartofler
1 stk skivet/hakket løg
1 tsk ingefær pasta/findelt
½ tsk hvidløg pasta/findelt
12 stk brødskiver
250 ml olie til stegning
1 stk æg
Salt til tilsmagning
2 stk hakket grøn chilli
½ tsk rød chillipulver - eller efter smag
1/4 garam masala pulver (er sikkert en eller anden for for krydderi)
2 tsk hakket koriander
½ skivet/hakket tomat

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 15-10-03 13:34

Kære Ruder 4 - Hvis du skal oversætte, så skal du gøre det rigtigt, så andre kan lave denne ret efter din oversættelse - Der er mindst 6 fejl i ingrediensoversættelsen -

Samtidig mangler fremgangsmåden at blive oversat - det handler jo ikke bare om at skovle point ind!!!

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : ruder4

Dato : 15-10-03 13:39

Preparation:
Boil & peel potatoes & mash with salt & chilli powder. Boil and debone chicken. Shred finely.Add finely chopped onion, ginger - garlic paste, chopped green chillies, chopped coriander & garam masala. Mix well with mashed potatoes, Fry in little oil.Mix egg. From the slices of the bread cut in small circles. Take a small ball of mashed chicken & potato mix. Place the ball on the bread slice & press a little. Deep fry in oil till golden brown. * Garam Masala Powder : Roast 2 cloves, 2 green cardamom and 1/2” cinnamon and powder.

Tilberedning:
Kog og pil kartoflerne, der moses og blandes med salt og chilli pulver. Kog kyllingen og afben denne hvorefter de skæres i stykker. Tilsæt løg, ingefær, hvidløg, korriander og garam masala. Blandes god med kartoffelmosen. Steges i en smule olie/æg mix. Børdskiverne skæres i små runde stykker. Tag en kugle af kartoffelmixen og lyllingen og placer dette på brødene og pres dem lidt sammen. Disse frituresteges i olie til de er gyldent brune.

Accepteret svar
Fra : mcloud

Modtaget 210 point
Dato : 15-10-03 13:43

hej per

250 g kylling
250 g kogte kartofler
1 stk skivet hakket løg
1 tsk ingefær Knust
½ tsk hvidløg knust
12 stk brød skiver
1/4 dl olie til stegning
1 stk æg
Salt efter behag
2 hakket grønne chillier
½ tsk rød chillipulver eller efter smag
1/4 tsk garam masala
2 spsk hakket korianderblade
½ skive hakket tomat

kog og pil kartoflerne og mos dem med salt og chilipulver.
Kog kylling og fjern benene
Hak kyllingen i små fine terninger og bland med hakket løg og ingefær og hvidløg,de hakkede grønne chilier,hakket koriander og garam masala.
Bland det hele godt med de mosede kartofler
Brødet skæres i små runde brød der vendes i det piskede æg og steges i lidt olie.
Tag en lille kugle af de mosede kartofler og kylling og placer den på hver sin lille skive brød der er skåret i cirkelform,pres lidt mod brødet og frituresteg dem til de er gyldne

mvh mcloud

Kommentar
Fra : ruder4

Dato : 15-10-03 13:45

Selv kære Ram

Nå så må du da undskylde - ville bare lige sende den af flere gange - og så ville jeg naturligvis skrive afslutningsvis, at dette var det bedste svar, jeg kunne frembringe. Jeg har gjort mit bedste. OG det er jo ikke altid, at man fremkommer med det bedste/mest rigtige svar, men det plejer den der har stillet spørgsmålet jo godt selv at kunne vurdere.

/Ruder4

Kommentar
Fra : ruder4

Dato : 15-10-03 13:50

RAM:

Og nu kan jeg jo se, at mc cloud har lavet en rigtig fin oversættelse af opskriften, som er meget bedre end min, så mon ikke netper bare giver sine point til ham????? Så er min røv jo reddet og jeg har ikke modtaget nogle point, som jeg til enhver tid bare "skovler" ind. (man kan jo klart se i min historik, at med "alle" de point jeg har, så gør jeg ALT for at få point - he he)

/Ruder4

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 15-10-03 14:04

>Ruder 4 - forståeligt - men de fejl du har lavet i oversættelsen af ingredienser gør jo noget ved fremstillingen af retten, så det bedste svar man kan frembringe, er i denne situation ikke godt nok.

Når en person - i dette tilfælde Netper - beder om at få en overskrift oversat, kan man jo godt gå ud fra, at vedkommende ikke selv kan oversætte den, og derfor heller ikke kan kontrollere om det leverede svar er rigtigt.

Fejl fra din oversættelse

Hvad er en ”Nos”
Hvad betyder Kgs.
Tblspn er en Spiseskefuld og ikke en Teskefuld, og der er tale om korianderblade
Beaten egg ikke oversat

Garam masala er et indisk blandingskrydderi, som eksempelvis kan laves sådan:
1 spsk. kardemommefrø
5 cm. hel kanel
1 tsk. sort kommenfrø eller spidskommenfrø
1 tsk. hele nelliker
1 tsk. sorte peberkorn
¼ muskatnød

Kunne du have fundet ved en simpel søgning på Google

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 15-10-03 14:17

>Ruder4

Havde lige skrevet en længere kommentar til dig, men Kandu brillierede med den sædvanlige ”SIDEN KAN IKKE VISES” – Og dum som man er, lå den ikke i et word dokument.

Jeg gider ikke en gang til!!! Det er bare OK Ruder 4.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-10-03 14:30

OK da, så prøver jeg at oversætte det andet, det første var let, men det har ruder jo lavet, det andet er svært, men jeg håber du kan se meningen.

Forberedelse:
Koge & pil kartofler & mas dem med salt & chilli pulver/peber. Kog og afben kyllingen. Trævl/riv småt/tyndt. Tilføj fint hakket løg, rødbrun (istedfor rødbrun kan der stå ingefær) hvidløg masse , hakket grøn chillipeber, hakket coriander garam masala. Bland godt med masede kartofler, steg/bras med kun lidt olie. Blandes sammen med æg. Af en skive brød laves små cirkler. Tag en lille kugle af blandingen af most høns & kartoffel. Sæt kuglen oven på brød skiven & pres lidt. Dybsteg i olie indtil den er gylden brun.

Garam Masala Powder: rist 2 nelliker/fed, 2 grønne kardemomme og 1/2 kanel og pulver/korn

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : ruder4

Dato : 15-10-03 14:30

Nej, det kan jeg jo se, at det ikke er, for din kommentar er kommet tilbage. Må prøve at huske, KUN at svare på ting, hvis jeg ved de er 100 % rigtige - det bliver svært - også for dig . Men vi har jo hermed fået beviserne for, at du er bedre til engelsk end jeg er - og at jeg ikke er i stand til at lave en simpel søgning på Google. Men jeg tror at netper klarer sig i køkkenet alligevel.

/Ruder4

Kommentar
Fra : ruder4

Dato : 15-10-03 14:35

Øhhh ovenstående var til Ram - og nu skal jeg nok prøve at lade være med at mule mere i denne tråd - tror jeg da nok )

Kommentar
Fra : briani

Dato : 15-10-03 14:49

Hejsa Ruder 4

Du skal bare huske på

§1 Her på Kandu har Ram2 altid ret
§2 har Ram2 undtagelsesvis ikke ret,træder §1 automatisk i kraft

Mvh og en forsat god dag
Brian

Kommentar
Fra : ruder4

Dato : 15-10-03 14:53

Nååååhhhhh...... se det var jeg ikke lige opmærksom på. Det må jeg huske.

Hilsen Ruder4

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 15-10-03 15:09

>Ruder4.

Nu kom ekkoet fra BrianSnotdum lige ind i billedet - han har ellers travlt med at bevise noget.

Så vil jeg da blot slutte med at sige, at selvfølgelig kan du da oversætte en opskrift sådan ca. og efter det bedste du har lært. Det er da fuldstændig ligegyldigt, om du bruger det ene mål eller det andet, og det er da osse lige meget med at oversætte nogle af ingredienserne, og endvidere oversætte dem forkert - og det det er sgu da osse lige meget om spørger får det rigtige svar på sit spørgsmål.

Hold du dig til dåsemaden og esbjergnarren, så kan det ikke gå helt galt for dig

Kommentar
Fra : briani

Dato : 15-10-03 15:31

Nej Ramses det har du sku ret i

Kom du en smut til Esbjerg,så skal jeg vise dig hvordan man laver en god kogt torsk.
Bare du lover at blive i den ene hjørne af køkkenet,så jeg ikke kommer til at koge dig,i ligner jo meget hinanden
(kogt-Københavnertorsk)
skal du ikke hen og se børne tv
for jeg har desværre ikke tid til at lege mere idag min gode ven.

Mvh Og en forsat god legedag fra din allerbedste ven og eneste
Brian

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 15-10-03 15:33

>BrianSnotDum + Ruder4

Bekæmp med al din kløgt og flid
Den tåge tåber spreder
Thi visseligen, ting tar’ tid
Men ævl tar’ evigheder

Piet Hein

Godkendelse af svar
Fra : netper

Dato : 15-10-03 15:54

Tak for svaret mcloud.

Kommentar
Fra : ruder4

Dato : 15-10-03 17:23

Hej Ram.

Har aldrig helt forstået, hvorfor folk herinde kan blive så sure på hinanden, men jeg må da ærligt indrømme, at efter at have været udsat for din opmærksomhed, kan jeg godt forstå, at folk kan flyve i flæsket på hinanden. Jeg syntes helt ærligt, at du skulle tage og opføre dig på en lidt mere anstændig måde. Det kan sgu da ikke passe, at folk der gør deres bedste, skal svines til på den måde. Det virker lidt som om, at du kun har noget at sige, når du kan kommentere folks fejl herinde. Måske du kunne bruge din skarpe viden til at besvare nogle spørgsmål i stedet for at svine folk til. Som jeg har forklaret dig før, så er det jo ikke alle der er lige så gode som dig.......
Og her sad jeg i 20 minutter med en ordbog for at gøre mit bedste og så kommer du bare og sviner mig til - tak for det. I øvrigt aner du ikke en skid om min koge kunst (og kommer heller aldrig til det) og sandsynligvis heller ret meget om andres kogekunst for der kan da ikke være mange, der vil invitere sådan en grum karl som dig til på hyggemiddag.

Roger, over and out.

Ruder4

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 15-10-03 18:08

>Ruder4.

Kan du ikke forstå - Kan du ikke få ind i dit hovede, at jeg ikke på noget tidspunkt har underkendt din arbejdsmæssige indsats, men forsøgt at gøre dig begribeligt, at en opskrift ikke kan oversættes mangelfuldt - ca. og / eller forkert.

Så er det fløjtende ligemeget om du har brugt ½ time eller 14 dage på oversættelsen. Og ærlig talt, er du ikke for gammel til at spille den melodi:
[citat]
Og her sad jeg i 20 minutter med en ordbog for at gøre mit bedste
[/code]
Snøft snøft, og jeg får ikke andet en skældud

Hvis din oversættelse blev optaget i www.alletiderskogebog.dk vil de personer der følger oversættelsen af den opskrift du har leveret, få et andet resultat end det der oprindeligt var tiltænkt.

Tag dog for helvede at opføre dig som et mandfolk, og accepter at du leverede noget lort - og så stop det klynkeri.

Ram

Hvor svært kan det være

Kommentar
Fra : ruder4

Dato : 15-10-03 18:21

NU ER JEG KRAFT EDME IKKE ET MANDFOLK - SÅ FAT DET DOG SELV.

Og kunne du da ikke fra starten af bare ha skrevet

Hej Ruder4.

Jeg har opserveret nogle mangler og fejloversættelser i dit svar - og så komme med dine kloge ord. Hvorfor gjorde du ikke det????????

Istedet for straks at smide ud med påstande om at jeg vil skovle point ind. Hvorfor skal du være så grov???

Hilsen en - som du jo selv betegner det - KLYNKENDE Ruder4

PS: sidder lige at vædder med mig selv om, at du nu nok skal komme med en eller anden latterligkommentar om, at du nu forstår alt, da det nu er gået på for dig, at jeg er en tøs.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 15-10-03 18:34

Kære Ruder 4 igen.

Sådan startede jeg den første kommentar til dig, og den var skrevet i al venskabelighed. At jeg udtrykte mig tåget om de point, og at du samtidig tog dette mere alvorligt end tiltænkt - Det må du oprigtigt undskylde.

At jeg samtidig kan virke lidt firkantet i min formulering, vil jeg heller ikke afvise (men lad være at fortælle det til nogen).

Har jeg nu har forstået dig ret, så er vi ikke uenige om, at en oversættelse af en opskrift bør bære så præcis som menneskeligt muligt??

Og Ruder4 - det væddemål taber du - Jeg kunne ikke drømme om at lade dit køn stå til regnskab for din oversættelse.

Samtidig må du undskylde, at jeg tog fejl af dit køn, men det er ikke lige til at se det, hvis man ikke lige ved det.

Og til slut, helt atypisk for mig, sender jeg dig en venlig hilsen
Ram

Kommentar
Fra : ruder4

Dato : 15-10-03 18:49

Hermed en meget mere rar tone fra dig Jeg ææææææælsker, når tingene bliver sagt med et glimt i øjet, men kunne ikke lige fange det glimt i din første - og de resterende kommentarer til mig. Men hvis det var din mening fra starten af, og det ikke bare var for at lave ballade, så undskylder jeg sandelig også, at jeg tog dit indlæg ilde op. Og jo - vi kan hurtigt blive enige om, at man skal svare så godt man kan og at det fede ved kandu er, at alle kan komme med gode råd - så vi alle kan blive klogere.

Nu gider jeg helt ærligt ikke mule mere - håber du for eftertiden vil prøve at svare folk lidt pænere - i hvert tilfælde mig og gerne med masser af humor - så skal jeg for eftertiden bestræbe mig på at oversætte på en lidt bedre måde....

Hilsen en meget køn Ruder4

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 15-10-03 18:53

>Ruder4

Tror du altid jeg laver ballade

Tak for din hilsen - Skønt når det samtidig er fra en køn XX

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : ruder4

Dato : 15-10-03 19:07

>Ram

Njaaa... ved ikke om du altid laver ballade, men jeg havde bare min bange anelser. Men du har nu bevist, at jeg tog fejl

Nu vil jeg lige straks lukke computeren og finde på noget andet fornuftigt at lave - såsom at ligge på sofaen og se fjernsyn. Men jeg er glad for, at vi slutteligt kom nogenlunde til enighed - hader muleri. Ha en dejlig aften.

Hilsen Ruder4

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 15-10-03 19:20

>ruder4

[citat]
såsom at ligge på sofaen og se fjernsyn.
[/code]
Klog pige.

[citat]
Men jeg er glad for, at vi slutteligt kom nogenlunde til enighed
[/code
Samme her.

Dejlig aften osse til dig.

Ram

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 15-10-03 19:22

Der gik ged i paranteserne - sorry
Ram