/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
gråfilter
Fra : pan2
Vist : 1128 gange
500 point
Dato : 15-10-03 05:26

hejsa
jeg leder efter en som kan fortælle mig om hvad gråfiltre gør godt for og evt hvad for et nummer jeg skal bruge når jeg vil fotografere landskaber af forskellige slags.

vh.
per andersen

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 15-10-03 05:37

Prøv http://www.jonsson.k-nettet.dk/main/custom.asp?wid=2559&customID=4015
og se under nødvendige filtre.

Dette er bare et af ca. 10 hits på dansk, jeg fandt ved at søge ordet 'gråfiltre' med http://google.dk

Mvh.
Natmaden

Kommentar
Fra : jensthybo

Dato : 15-10-03 09:26

Jeg vil foreslå dig at bruge et Cokin gråt forløbsfilter. Det gode ved dette filter er at det giver en mere blå himmel, samt at det er med til at dæmpe lyset fra himlen.
/Jens

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 500 point
Dato : 15-10-03 13:27

Du skriver ikke hvilket camera du har?
Men de fleste benytter et UV-filter, fordi det er billigt, fjerner de "dumme" ultraviolette lysbølger, og samtidig beskytter filteret linsen mod snavs fingre. Det har også den egenskab at det blødgør kraftig solskin, hvor kontrasterne bliver store, og ting bliver overbelyst, samtidig lader det næsten alt lys af normal bølgelængde passere. Det er et problem med mange filtre at de "gør linsen dårligere". sådan at man får et dårligere f-tal, (kunne så ligesågodt have købt et dårligere camera)
En linse med lavt f-tal er god, men hvis man feks sætter en dobbler (tele), på vil man gøre f-tallet dobbelt så højt, hvormed man skal til at bruge meget længere exponeringstider(billedet bliver rystet), alternativ hvis man beholder sin exponeringstid, skal blænden åbne mere (for at få mere lys ind), med det resultat at der bliver dårligere dybdeskarphed (grenene i forgrunden er slørede)
En anden ting er at man jo som alm. amatørfotograf ikke løber rundt med alverdens linse, og skruer på og af.
Selvfølgelig vil en prof. sige køb dit og dat, hvis der er meget skarp sol på stranden og du skal fotografere den skønne pige, så kan du lige sætte dit gråfilter på (men her hjælper UV-filter også, og det kan man have på hele tiden, efter min mening)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pan2

Dato : 15-10-03 16:24

hejsa palle

jeg har et nikon f 65
grunden til min forespørgelse er at jeg i et engelsk blad om landskabsfotografi har set at mange landskabsfotografer bruger det og kan godt lide den effekt det ser ud til at give

vh
per

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-10-03 21:41

På NikonF camera type kan du både have et UV filter og et gråfilter til forskellige efekter. Jeg brugte lige som Palle Hansen også UV som standard filter (også for at beskytte linsen) på et Nikon Ftn.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-10-03 22:11

Et Nikon f 65 er et fint camera, og fortjener jo også gode ting, og jeg siger da heller ikke at et gråfilter er noget skidt, men gode billeder kan også tages uden. Det vigtigste er tålmodighed, og den der kigger i søgeren, se bare rigtig gode billeder fra feks 1920, hvor man brugte en "cigarkasse". Det jeg mener med al min snak er at man kan købe sig fattig i mange ting, hvad med en makroblitz, en 250 tele osv. Men det afhænger jo af interessen, og om man tror man vil blive ved med at have den. Og så afhænger det jo også om prisen, snakker vi om 200 eller 1200 Kr for et gråfilter.?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 15-10-03 22:52

Jeg synes ikke rigtig pan2 får svar på hvad det gør godt for.
Hvis jeg ikke er helt galt afmarcheret er det eneste et gråfilter gør at dæmpe lyset. Jeg forstår derfor ikke hvilken effekt de kan have haft på landskabsfotografi.
Man bruger dem hvis man har en hurtig film i kameraet, men ønsker en ringe skarphedsdybde - f.eks. for at gøre en landskabsforgrund uskarp eller for at holde focus på ansigtet ved et portræt.
Der er altså tale om en slags nødløsning - i de fleste tilfælde vil man få højere billedkvalitet ved i stedet at bruge en langsommere film.
Hvis vi snakker s/h og landskab ville jeg anbefale at lege med et gul-grønfiter - det giver en noget mørkere himmel og markerede skyer og en lysnen af de grønne blade - det er hvad jeg selv foretrækker.
Mere dramatiske effekter får man med orange- eller rødfiltre der kan få en sommerdag til at se ud som lige før et uvejr.
Filtre til farvefotografering kan man jo forudbedømme bare ved at kigge igennem dem.
vh Søren

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-10-03 23:24

Sferling du har ret, jeg kan nu heller ikke se den store fidus med et gråtonefilter, jeg er i det hele taget lidt imod filtre, hvis de var nødvendige, ville man nok også havde indbygget dem i linsen, eller lagt et sådan med i købet.
Men til proffer der skal lave et reklamebillede eller andet, er der da nok lysforhold, der kan give bedre billeder/effekter.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : pan2

Dato : 16-10-03 05:29

Tak for svaret pallebhansen. jeg har i et blad set de effekter som et gråfilter kan gøre godt nok er jeg amatør men søger af og til nye aspecter i fotografiet, og selv prøve at lave dem. håber inden længe at framskaffe et sådanne og prøve,men takket være dit svar ved jeg hvad det gør.
mange hilsner
per andersen