/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
økonomi vedr. nybyggeri når vi går fra h~
Fra : lunapalm
Vist : 1648 gange
100 point
Dato : 14-10-03 21:53

vi har bygget hus og jeg står som ejer af grund og vi er fælles ejere af huset. hvis vi går fra hinanden vil grunden så stadig tilfalde mig eller hvad vil der så ske.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 14-10-03 22:03

Hvis I har fællesøkonomi, så nej, men hvis du har særeje så ja.

Kortere kan det ikke siges.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : lunapalm

Dato : 14-10-03 22:11

vi er ikke gift

Kommentar
Fra : mango

Dato : 14-10-03 22:41

Kommer vist an på hvor længe i har boet sammen!!

Jeg mener der er nogle regler hvis man har boet sammen i længere tid..det kan være der er andre der kender de regler?
Venligst
Sus

Accepteret svar
Fra : ellebye

Modtaget 110 point
Dato : 14-10-03 22:58

Nu du skriver I ikke er gift er sagen en anden.

Som du ved, er det bedste ved et "parpirløst ægteskab" at alt skrives ned i det tilfælde man går fra hinanden.

I det tilfælde du/I på ingen måde har nedskrevet noget om grunden, tilfalder værdien heraf til dig. Det ville være det samme som om du havde særeje på grunden.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-10-03 23:04

Nu fremgår det jo ikke af spørgsmålet om I er ved at gå fra hinanden. Måske vil du sikre dig mest muligt, hvis det skulle ske.
Jeg vil anbefale at du i din kommune retter henvendelse til advokathjælpen, det er gratis. Få lavet en "ægtepagt" "samlivsaftale".

Kan kun anbefale det.

mvh ans

Kommentar
Fra : mango

Dato : 14-10-03 23:06

ellebye> er der ikke noget med at når man har boet sammen i en hvis årrække at man bliver betragtet som "gift" i denne henseende?

Sus

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 14-10-03 23:28

Nej kun inderfor dele af pensionsområdet. Det er derfor der, om man vil, behøver mere skrevet ned i et papirløst ægteskab.

Men jeg vil naturligvis også råde jer til at henvende jer til advokathjælpen, om ikke andet så at nedskrevet alt fornødent. Som >ans anfører, ved jeg heller ikke om det er fordi I er ved at gå fra hinanden, eller fordi I skal giftes.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-10-03 23:42

Efter en længere årrække kan man godt blive betragtet som gift.
Det man får ud af det er en retssag, som samtidig kræver en stærk psyke. Især for den, der ikke står på "papiret". Derfor er der en god grund til at få lavet en "samlivskontrakt".
Måske elsker de hinanden i dag, men den dag hvor den sidste 50 ører skal deles er der ikke meget kærlighed og forståelse tilbage.

mvh ans

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 14-10-03 23:46

Jeg kan kun give >ans ret.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : mango

Dato : 14-10-03 23:57

oki..synes nok der var noget om snakken

Ja det kan gå hen og blive et helvede...så jeg håber da i finder ud af noget !!

Venligst
Sus

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 15-10-03 01:42

Jeg kan kun anbefale at i gifter jer, det tager ikke så lang tid på kommunekontoret (heller ikke så romantisk), men det sparer en masse bøvl og endnu mere papirarbejde (papirløse 'samliv'???). Hvis i er fælles om at købe større ting som hus, hvor der jo næsten altid er gæld til en realkreditforening, kan det fuldstændig ruinere den tilbageværende hvis den ene af jer dør. Eventuelle arvingerne SKAL i så fald have deres arv, dvs. den overlevende skal ud og realisere halvdelen af værdien . . .! Hvis man er gift kan man blive siddende i uskiftet bo.
Blot et godt råd fra mig.
mvh ole

Godkendelse af svar
Fra : lunapalm

Dato : 15-10-03 10:19

Tak for svaret ellebye.