/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Tagpap VS Panneplade
Fra : kpm10
Vist : 1423 gange
350 point
Dato : 14-10-03 19:22

Hej

Jeg har et panneplade tag på mit hus, det er tæt men jeg kunne godt tænke mig et nyt tag!

Kunne det evt. lade sig gøre at lægge tagpap oven på panneplade taget?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-10-03 21:20

Nej det vil aldrig kunne du, til gengæld kan du lægge en del andre typer plader ovenpå, men jeg er af den overbevisning, at det bedste er at få de gamle pillet af. Så kan man bedre se/udbedre lægter isolering. Det andet er "nemme løsninger", som i sidste ende bliver dyrere.
Kontakt nogen tømrere/taglæggere og lad dem give et bud, eller gå i byggemarked og se vejledninger for de enkelte "beklædninger."
VH palle Hansen

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-10-03 08:59

Nej, det får du som Palle skriver ikke til at hænge på.

Dæcra og Lindab foreslår at man kan lægte ovenpå pannepladerne og så lægge tagpladerne på der. Men igen som palle siger - skodløsning.

Nemmeste gør det selv projekt, er nok at lægge eternit på. Se http://www.dansketernit.dk/brochure/frames.html

Pil alt det gamle af. Ret eventuel dine spær op, vha planke på siden af spær. Lægt op med nye lægter. Som sagt udliciterer du leveringen af dele til de omkringliggende trælaster, alternativt med et bud fra tyskland. Ca 15% er normalt altid opnåeligt.

Hvor bor du Kpm, det er noget der er relativt nemt at skitsere. Jeg kan godt hjælpe dig, med lidt "ternede" skitser.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-10-03 11:54

Men det er ikke just den bedste årstid at begynde med det projekt, efterårsblæst og regn, en masse presenninger der hele tiden skal af og på. Og som blæser af. Lav noget indendørs, og så klar til foråret.
PS. Nu kunne du jo også havde lagt nogle billeder (ud-indvendig), på en hjemmeside (eller en andens som du fik lov til), fortalt om husets alder mm.
God fornøjelse.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-10-03 12:06

Jeg lavede selv samme øvelse med tag og hele baduljen for 8 år siden. Begyndte i efterårsferien. Som ventet nåede vi ikke at få lukket inden der kom regn. Det er en træls årstid at skifte tag på.

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 15-10-03 12:55

Hej.

Det var nu også først menigen at jeg ville gøre det til foråret, grunden til at jeg leger med tanken er at enten skal jeg male de panneplader der er eller også skal jeg lægge nyt tag på.

Men jeg vil ikke helt bruge de penge på et nyt Decra tag eller ligende som det koster, men hvis der fandtes en billigere metode hvorpå at jeg kunne få et nyt tag på huset....jeg har intet imod at gøre det selv.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-10-03 13:02

Hvis det er "billig" camouflage der leder efter, skal du nok male taget. At brænde pap på koster altså også en del. Og det er i mindre grad gør - det - selv, end at lægge eternit. Hvad er dit budget?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-10-03 13:07

Du kan selvfølgelig også lægge tagkrydsfiner ovenpå pandepladerne og så brænde pap derpå, menøhh - fusk. Skal det gøres ordentlig skal du have blikket hevet af. Og det bliver bestemt ikke billigt nogen af delene.

Iøvrigt tror jeg da det vil klæde huset bedst med eternit eller tegl. Men hvis der har været blik på, er konstruktionen nok ikke til tegl. Pap er ikke pænt - synes jeg (det er pandeplade heller ikke - igen min egen private mening).

Men hvor i landet bor du? Kan vi se huset? Hvor stort er det?

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 15-10-03 13:26

Jeg bor 25km fra Århus der er 85Kvm tag......Budget...hmm....5000-10000kr

Jeg har desværre ikke nogen billeder af det......

Jeg har også kigget på et firma der laver stålplader der ligner tegl: mailto: www.danskprofilteknik.dk

Det ser faktisk rigtig fint ud, og er heller ikke så dyrt....

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 15-10-03 13:27

Jeg bor 25km fra Århus der er 85Kvm tag......Budget...hmm....5000-10000kr

Jeg har desværre ikke nogen billeder af det......

Jeg har også kigget på et firma der laver stålplader der ligner tegl: www.danskprofilteknik.dk

Det ser faktisk rigtig fint ud, og er heller ikke så dyrt....

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-10-03 13:39

Okay, men for den slags penge kan du nu heller ikke få brændt pap på. Maling må være løsningen.

De der stålprofiler er jo bare en afart af den tagtype du allerede har. Skal det ligge ordentlig, skal du stadig oprette, have det gamle af, nye lægter osv. Det kommer også til at koste en krig, inden du er ordentlig færdig.

85 kvm tagflade - er det 45° tag? Har du kviste?

85 kvm koster altså ikke en bondegård i materialer. Jeg brugte vist godt hundrede kilo på mit, men der var både kvist, nye vinduer, udnyttelse af tagetage, isolering tagrender og alt mulig med. Lad os da lave et budget, inden du opgiver. Det er for træls at lave en dårlig løsning til 8000 kr, hvis den rigtige koster 20000,- Man fortryder det af helvede til på et senere tidspunkt. Kender det kun alt for godt.

25 km fra Århus. Nord, syd eller vest (øst er ude i vandet, og der bor du vel ikke. Eller er det en husbåd?).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-10-03 13:42

Jeg tror ikke jeg brugte 20kg på min garage (42m2 i plan) og der lavede jeg også spær!

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 15-10-03 14:21

Det må være nord-øst....Djursland.

Opretning skulle ikke være nødvendig da jeg fik udnyttet tagetagen for 5måneder siden og der blev sat hjælpespær op og de skulle være helt lige, så om ikke andet kan man bare fastgøre lægterne til dem.

Jeg har også tænkt mig at hive det gamle tag af, så stor et arbejde tror jeg ikke at det er.

Der er ikke nogen kviste eller noget, det eneste der skal tages hensyn til er to Velux vinduer hvor der skal laves indækning.

Jeg giver dig helt ret i at hvis man skal lave det så skal man også lave det ordentligt!

Prisen på de plader der hedder Prestige(dem der ligner tegl!) er 50kr pr Kvm + moms

Så kommer der så stål lægter og indækning oveni samt søm, skruer og ØL

Hældningen er på hele 55grader! så det er ikke helt let at gå rundt deroppe!

En maling af taget vil ca. koste 3000kr incl alt.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 350 point
Dato : 15-10-03 14:57

Der er jo udad mod Clan (gad vide om han gider hjælpe). Hvis du har nye hjælpespær, skal du kun regne med lægter, udhæng, tagplader osv. På dansk eternits hjemmeside kan du finde mængder der forbruges (sådan ca) pr m2 ved anvendelse af de forskellige pladetype. Så er det bare en opringning til trælasten og du ved hvor du er henne. Du skal så tillægge lidt til udhæng, ups og den slags. Du bor jo ovenikøbet indenfor rækkevidde af den tyske grænse. Prøv derfor at ringe til:

Fa. Jens Petersen
Padborg

74 67 32 19 Klaus Harttung

De skulle angiveligt være en del af Bygma, der igen har afdelinger i Tyskland.

Så kan du også få billige bajere med hjem.

Godkendelse af svar
Fra : kpm10

Dato : 15-10-03 15:14

Hi hi tak for tippet, det var da helt klart en mulighed!!!!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-10-03 15:39

Jeg har lovet Clan at kigge på hans ventilation en eller anden dag. Så må jeg jo lige køre forbi dig. Jeg prajer når jeg skal på de kanter.