/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Hjemmerørt sennep
Fra : changhunden
Vist : 758 gange
60 point
Dato : 14-10-03 14:05

Hej med jer!!

Håber at nogen kan hjælpe mig. Jeg har lavet en hjemmerørt sennep med CremeFraiche, som desværre er blevet noget tynd, er der noget som jeg kan gøre for at få den mere fast??

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 14-10-03 16:56

Hej changhund
Jeg ved ikke om det kan reddes nu, men du kan jo prøve.
Det afhænger lidt af om det er 9 eller18% CremeFraiche du har brugt.
Jeg plejer at hælde det op i en kaffepose og dræne vallen fra (tager en rum tid).
Dette gælder 9% som jeg bruger, om det kan gøres med 18% ved jeg ikke, den er jo noget federe.
Om det kan gøres når der er rørt sennep i aner jeg ikke, men du kan jo prøve ellers må du jo begynde forfra.

Mvh
dabj

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 16-10-03 17:09

>changhunden

Du kan måske forsøge at røre Fromage Fraice 0,5 % i. Det vil selvfølgelig samtidig "udtynde" smagen, men det må du så efterfølgende kompensere for.

Men dræning som dabj foreslår er klart nr. 1 - Det kan godt lade sig gøre med en 18% Creme Fraice

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : gizom

Dato : 16-10-03 17:43

Rør lidt kartoffel mel op i koldt vand
rør det så i din sennep, men lidt ad gangen.

Kommentar
Fra : changhunden

Dato : 16-10-03 17:50

Hej gizom
Lyder som et godt råd, men kan man ikke smage kartoffelmelet??

Accepteret svar
Fra : ram2

Modtaget 60 point
Dato : 16-10-03 17:50

Gizom.

Du får da ikke "stivelseseffekten" fra kartoffelmel, hvis den ikke bliver varmet op, og melet kan samtidig fornemmes i smagen, hvis det ikke har været varmet op.

Men selvfølgelig smag og behag - Man kunne jo i samme ånd bruge lidt husblas, men jeg "gad" altså ikke spise det, og det skal jeg jo heller ikke.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : gizom

Dato : 16-10-03 19:02

Ram har ret i at min beskrivelse var forkert da jeg skrev 'i kold vand' det skal naturligvis være lunkent vand, hvis du ser i østens kogebøger vil du finde det ret ofte brugt.
Nej, du kan ikke smage det, hvis du begrænser dig.

Ram, det er jo hellere ikke et spørgsmål om hvorvidt du gider spise det eller ej, men et spørgsmål om sennepen kan reddes, da den er blevet lidt for tynd.
Det kan godt være at du bare smider ud og starter forfra, og det er da også det letteste, men nogle gange er det sjovt at redde maden selv om den ikke er blecvet helt som den skulle og det får man også en bedre køkken procent ved. :>

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 16-10-03 20:23

>gizom

Nu må du ikke gøre et skarn uret - Jeg har ikke sagt at sennepen skulle smides ud. Tvært imod er jeg fremkommet med et forslag til, hvordan den evt. kan "reddes".
Jeg afviser heller ikke dit forslag, men stiller mig tvivlende over for, om kartoffelmel vil have den ønskede effekt, når den ikke opvarmes.

Skulle det vise sig, at du har ret, tjae - så har jeg osse lært noget i dag.

Når jeg skriver, at jeg ikke "gad" spise det, er det et udtryk for at jeg ikke tror på at det ikke kan smages, når melet ikke har været opvarmet til mere end lunken, som du efterfølgende anbefaler.

Mere var der såmænd ikke i det.

mvh
Ram

Kommentar
Fra : gizom

Dato : 16-10-03 20:37

OK
mvh Gizom

Kommentar
Fra : changhunden

Dato : 16-10-03 20:40

Jeg tror lige at jeg vil forsøge med en lille smule først og så se hvordan det går

Kommentar
Fra : azazazAZAZ999

Dato : 17-10-03 23:56

Hej changhunden:
Hvis min sennep bliver for tynd, bruger jeg blot lidt mere sennepsmel. Det virker, og sennep skal jo smage af sennep ik'.
Hilsen Az...

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 18-10-03 00:02

>azazazAZAZ999

God idé - hvad ellers - det er da så ligetil. Det er sjovt, at man skal gøre det så indviklet, når det egentlig er så ligetil - Ik?

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 23-11-03 19:59

Kære kandubruger!
Du har stillet dette spørgsmål i kandu og fået svar.
Almindelig høflighed i kandu kræver at man i det mindste takker for hjælpen. Når du ikke har gjort det, skyldes det formodentlig en forglemmelse eller ukendskab til hvordan.
Man takker for hjælpen ved at acceptere et af svarene, dette gøres ved at trykke på ”accepter som svar” ovenover og til højre for det svar du synes er bedst.
Det er muligt at svaret/svarene ikke er lige hvad du håbede på, men så vælger du blot det svar der kommer nærmest.
De point du har udsat som belønning for et svar, er alligevel tabt for dig i samme øjeblik spørgsmålet er stillet.

Mvh.
dabj

Kommentar
Fra : changhunden

Dato : 23-11-03 21:26

Kære dabj

Du har helt ret i at det er en forglemmelse.

Sorry

Godkendelse af svar
Fra : changhunden

Dato : 23-11-03 21:27

Tak for svaret ram2.