/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Lak af kolbe - hvordan ??
Fra : Erik_D
Vist : 2200 gange
20 point
Dato : 14-10-03 12:49

Jeg skal have lakken af kolben på mit haglgevær, og vil i den forbindelse høre om der er nogen der kan anbefale et godt alternativ til en Ziehklinge ?

Det kan være svært at komme ind alle steder med en sådan klinge, så måske man kan bruge et opløsningsmiddel af en eller anden art ?
- dette middel må selvfølgelig ikke skade træet (valnød)

På forhånd tak !!

Kommentar
Fra : poularne

Dato : 14-10-03 13:00

jeg syntes ikke du skal bruge nogen form for klinge, jeg har selv prøvet at aflakke en kolbe, jeg gjorde det ved at jeg skruede den af baskylen og ligeledes skilte jeg forskæftet af, derefter brugte jeg det der dengang hed "Bums" det virkede udemærket, i dag ville jeg dog nok prøve med at smøre det ind i brun sæbe og så vikle det ind i husholdningsfilm, så skulle det være lige til at børste af med en hård børste, derefter ville jeg slibe det når træet var helt tørt igen med et meget finkornet stykke sandpapir og så derefter give det godt med rå og syrefri linolie så vil jeg væde med at du får et meget flot lakfrit skæfte

mvh. Poul-Arne

Kommentar
Fra : Erik_D

Dato : 14-10-03 13:03

Hej Poul-Arne, tak for hurtigt svar :)
Ved du om man stadig kan købe Bums ? - evt. hvad det består af ?

Kommentar
Fra : poularne

Dato : 14-10-03 13:07

nej jeg ved ikke om man stadigvæk kan købe Bums, men jeg er ikke i tvivl om at det med det brune sæbe virker, jeg så det engang i fjernsynet og blev meget overrasket over virkningen, men er du ikke tryg ved metoden ville jeg gå i en farvehandel de ved helt sikkert hvad der så kan fjerne lakken, jeg ville nu prøve med den brune sæbe først, den er også billigere og mere miljørigtig

Kommentar
Fra : Erik_D

Dato : 14-10-03 13:10

Okay, jeg vil overveje at kaste mig ud i brun sæbe- projektet, men hvor længe skal det ligge ?
Jeg vil nemlig gerne have kolben klar hurtigst muligt ;)

Kommentar
Fra : poularne

Dato : 14-10-03 13:12

24 timer

Kommentar
Fra : poularne

Dato : 14-10-03 13:13

smør godt på og pak det ind i husholdningsfilm så det er tæt

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 14-10-03 13:13

Hej erik!
Jeg har prøvet på min salonriffel og gjorde som følger:
Først afmonterede jeg kolben, hvorefter jeg med pensel pålagde et lag lakfjerner (Silvans billigste) med en pensel.
Det fik lov at sidde ca. 15 min. hvorefter jeg afvaskede det med koldt rindende vand og en halvstiv børste (ude i gården).
Behandlingen blev gentaget nogle gange, det vanskeligste var netskæringerne, men det gik ved hjælp af en neglebørste.
Derefter stod den indendørs til tørre en uges tid, og blev så slebet på de glatte flader med meget fint sandpapir.
Til sidst fik den 2 gange bivoks og jeg synes at resultatet blev flot.
I dit tilfælde er der jo også underlukket. men du er nødt til at skille det af, for det har nok ikke godt af alt det vand.
Fjern også kolbebeslaget så du er sikker på at få al lakken med.

Held og lykke med foretagendet

knæk og bræk
dabj

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 14-10-03 13:16

ups --nogle var hurtigere end mig

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 14-10-03 13:20

Du skal måske være forsigtig med den brune sæbe, måske trænger den ind i kolben og det kan godt give problemer ved efterbehandling.
Sæben virker godt nok på både og joller af glasfiber og stål, men på træ ved jeg ikke rigtig?

Kommentar
Fra : Erik_D

Dato : 14-10-03 13:21

Hej dabj !

Det lyder noget hurtigere end brun sæbe, så det tror jeg bliver løsningen.

Jeg skal nok huske at skille træ og metal ;)

Kommentar
Fra : poularne

Dato : 14-10-03 13:22

det var på træ at jeg så at det blev brugt i "det Leth" det var møler m.m. og det enste han gjorde bagefter var at tørre det af med en klud

Kommentar
Fra : Erik_D

Dato : 14-10-03 13:26

Poul Arne: Jeg har været ind i DR's arkiver fra Det'Leth, og der er derfra jeg har fået idéen til at bruge Ziehklingen, så måske hans metoder skal tages med et gran salt ?

Jeg synes ihvertfald at lakfjerner lyder mere sikkert.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 14-10-03 13:27

->poularne
Du har muligvis ret, men jeg har kun hørt sæbe brugt i forbindelse med fjernelse af bundmaling på både.
En ny kolbe koster ~~~så "knapper"

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 14-10-03 13:29

der skulle stå a l t s å --kuk i tastaturet

Kommentar
Fra : poularne

Dato : 14-10-03 13:34

okay, hvis så Erik bruger lakfjerner og så ellers følger den anvisning jeg gav ham i det første svar , kan vi blive enige om det???

mvh. Poul-Arne

Kommentar
Fra : Erik_D

Dato : 14-10-03 13:40

Ja Poul, resten af din vejledning lyder rigtig fornuftig, specielt det med den rålinolie - der er ingen grund til at bruge farvet skæfteolie, da valnød jo er en meget pæn træsort i sig selv.

I skal begge have tak for hjælpen - nu føler jeg mig godt rustet til at båbegynde renoveringen.

Nogle tips, mht. metaldele ?
Der er så småt ved at vise sig lidt rust hist og pist - kan jeg tage dette i opløbet med noget slipol eller er det for hårdt ved graveringerne ?

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 14-10-03 13:43

Jeg ville holde fingrene fra met~~~~t og i stedet lade den ombrunere.
Kender ingen andre metoder.

Kommentar
Fra : Erik_D

Dato : 14-10-03 13:45

Det er ikke løbet jeg mener, men derimod de stumper der ikke er bruneret (baskylen, vist nok ) der hvor der typisk er graveringer/udsmykninger.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 14-10-03 13:46

"m e t a l l e t"
Må nok have fat i et nyt tastetur

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 14-10-03 13:48

Lad en våbensmed se på det først

Accepteret svar
Fra : poularne

Modtaget 30 point
Dato : 14-10-03 13:51

mht. til baskylen ville jeg også lade det ombrunere, hvis du selv begynder med slipol og renslet som jeg ved nogle bruger bryder du det brunering der er tilbage og så skal der virkelig smøres

Kommentar
Fra : Erik_D

Dato : 14-10-03 13:54

Okay, I har overbevist mig om at overlade det til professionelle.

I skal begge have mange tak for hjælpen !!

Godkendelse af svar
Fra : Erik_D

Dato : 14-10-03 13:58

Tak for svaret poularne.

Kommentar
Fra : Erik_D

Dato : 14-10-03 14:00

dabj: Jeg er ny her på kandu.dk, og det lader til at man kun kan dele points ud til én af dem, der har svaret.
Jeg synes også du fortjener at høste points for dine gode svar, så hvis du er pointjæger opretter jeg gerne et nyt spørgsmål til ære for dig :)

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 14-10-03 14:16

->erik
Fint nok og mange tak, men jeg er ligeglad med point, så hvis jeg har kunnet hjælpe dig er takken rigelig for mig

Kommentar
Fra : Erik_D

Dato : 14-10-03 14:18

Kanon holdning - endnu engang tak til Jer begge !!

Kommentar
Fra : Erik_D

Dato : 15-10-03 08:49

Bare lige lidt info: jeg var i Silvan igår eftermiddag, og man kan stadig købe Bums.

Kommentar
Fra : kaw203

Dato : 25-12-07 13:31

Lige en ting du skal huske på. Hvis du trækker lakken af, formoder jeg at du vil oliebehandle i stedet.
Så skal du sørge for at slibe/file lidt luft hvor træet møder baskylen, samt hvor forskæftet møder metallet. Når du oliebehandler udvider træet sig, og det kan derved flække hvis der ikke er tilstrækkelig plads