/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Er det kun Mig?
Fra : Rfou
Vist : 525 gange
200 point
Dato : 12-10-03 21:52

Er det kun mig der er ved at få allergi overfor det tilfældige i hvornår man skriver ligger eller lægger.

Ligger – lægger – lagde – lå / Bogen ligger på natbordet / Barnet lå i sin seng hvor Mor havde lagt hende / Læg nu nøglerne så Du kan huske hvor Du lagde dem / Lægger Du overhovedet mærke til Mig? / Altid at lægge tingene på plads er en god regel, så man altid ved hvor de ligger, altså hvor de lå i går og i sidste uge, og hvor de plejer at ligge / At ligge godt er ikke det samme som at lægge op til narrestreger /

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-10-03 22:05

Jeg ligger og sover (noget man gør)
Jeg lægger noget på bordet (noget man vil gøre)
Der lå noget i forvejen (omtale af fakta)
Er det sådan du mener?
Emesen

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 12-10-03 22:11

Ja - men der er mange der åbenbart mener noget andet. Måske er det bare sjusk eller ligegyldighed. Hvad ved jeg?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-10-03 22:13

Rfou, jeg ved hvad du mener, det er nu ikke det eneste der skrives galt, jeg vil påstå at der er stavefejl/formuleringsfejl i 90% af alle indlæg.
V.H. Palle Hansen

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 12-10-03 22:25

Skyldes det de hurtige kommunikationsmetoder der anvendes nu om dage. Jeg tænker på chat og SMS m.m. med hurtigte replikker og forkortelser.

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 12-10-03 22:29

Hej Rfou
Jeg har ligget / lagt??? i min seng hele dagen (host-host) med 39 i feber
Nu vil jeg gå op og ligge / lægge??? mig igen men tror nu nok - at når jeg har ligget / lagt??? lidt - så vil jeg stå op igen...Ta den

Frida

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 12-10-03 22:41

Præcis hvad jeg mener!!

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 12-10-03 22:41

Du skal vist have fat på enten Skingur eller Rellom for at få løst mysteriet

Frida

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-10-03 22:42

Rfou

Jeg forstår godt dit spørgsmål, men om du er den eneste, der får allergi, det ved jeg ikke.
Mht. ligge/lægge tror jeg ikke, at det er sjusk. Det kommer jo an på den undervisning, som man har fået i skolen.
Hvis læreren ikke selv kan formå at give den rette undervisning, hvordan skal eleverne så kunne finde ud af det?

Nu varer det ikke så længe før jeg vil lægge mig på min seng for så at ligge under min dyne.

mvh ans

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 12-10-03 22:50

Det kan kun henføres til skoletiden og en generation, hvor man ikke lagde/lå/lagte? meget vægt på at skrive eller formulere sig korrekt.
Det er mere udbredt nogen steder end andre.

Ikke at forklejne Århusianerne, men i deres "sprog" lægger/ligger/lå/lagte man åbenbart ikke mærke til det "danske" sprog. Det ligger måske også noget i hvad man kalder for sprogøre, hvad ved jeg.

Allergi, det har jeg over hele kroppen.

Men jeg bliver ret fustreret over når nogle "lå" det på bordet.

Jeg kommer til at tænke på gradbøjningen af "at springe":

Jeg springer
Jeg sprang
Jeg er sprunget
Jeg er kommet over

Nok om det, nu tror jeg vil "ligge" mig for at sove.

Hilsen
ellebye

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 12-10-03 22:59

Hvad så med "bringer"

Jeg bringer
Jeg bragte

Det danske sprog er kringlet; men så meget mere grund, er der til at gøre sig umage.

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 12-10-03 23:08

OK nu vil jeg lægge hovedet på puden, og sørge for at dynen ligger pænt over mig; men jeg lader tråden ligge tilgængelig til mandag aften, hvis nogen skulle ha' lagt deres aktiviteter på andre fronter sådan en søndag aften.
Godnat og sov godt.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-10-03 23:12

Der er da også dem der ikke ved hvornår det hedder ad/af.
Jeg får ikke allergi af forkerte stavemåder. Så længe spørgsmålet er til at "forstå" er det ok.
mvh ans

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 12-10-03 23:14

Du har helt ret >Rfou, det danske sprog er svært, men som du selv siger, bør man så gøre endnu større anstrengelser for at lære det.

Jeg tror dog at skolerne bærer en stor del af skylden, men vi kan jo blot håbe for fremtiden at man gør mere ud af danskundervisningen.

Med hensyn til at bringe:

Jeg bringer
jeg bragte
jeg har brugt
nu er det kasseret

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 12-10-03 23:33

Og skulle nogen få lyst til at besøge mig så anskaf jer lige den jyske ordbog først - for vi har altså vores helt egen grammatik og ordforråd
http://www.jyskordbog.dk/hjemmesider/index.html

Frida

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 12-10-03 23:55

Sad lige og funderede over den manglende logik i sproget!!

En bås hedder i flertal båse (nemt nok at forstå)
En fod hedder fødder (en fremmed ville måske tro det var fodder)
Den bliver i flertal til disse (ren logik)
Pen derimod - skulle man jo tro - så bliver til pisse

Frida

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 13-10-03 06:35

G`morn

Gættede krydsord og skulle gætte ordet - lever, på det tidspunkt gik det op for mig, at vort modersmål kan være vanskeligt for udlændinge.

lever = bring?
lever = er i live?
lever = organ?

Nøjagtig det samme ord, men med 3 forskellige betydninger.

så mai ik længer forstå dans spok maje godt

dabj

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-10-03 07:25

Jeg tror nu også (osse) at de havde problemer med ligge/lægge i "Sorteskolen" Men vi skal måske til at indføre spanskrøret igen?
Jeg tror du har ret i at det med sms og chatrum forringer sproget! Men sålænge det er fuld forståelig for modtagerne synes jeg ikke det gør noget! Jeg har da selv problemer med stavefejl i mine indlæg, men det skyldes nu mest tastefejl, for man skal skrive djævlens hurtig hvis man bruger hotmail til at logge ind i Kandu ellers får man time out!

Men det er jo de unge der er sprogfornyere! Citat fra Big Brother: "Der er sgu gået helt Harry Potter i det"

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 13-10-03 08:29

En god gammel traver:

får får får ? nej får får ikke får - får får lam

tedd - et lille godt råd. Man kan skrive sine indlæg i et almindeligt tekstprogram, kopiere dem og vips lægge dem ind i kandu på et splitsekund.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 13-10-03 08:46

Nu vil jeg på ingen måde kommentere de der kommer til lave tastefejl eller de der måske lider af ordblindhed.

>dbaj det er vel det der gør det danske sprog svært, at vi kan have flere betydninger af det samme ord og

>tedd jeg tro også (i øvrigt er osse et anerkendt ord for også) at lige netop ordet ligge/lægge er vel nok det ord de fleste har svært at skelne fra hinanden.
Der med spanskrøret kunne da være en god ide at genindføre i skolen, meNNNN lad være med at nævne ordet for en pæda(GOG) så får han striber i hovedet, (de ser så mærkelige ud).

fare = det man gør når man skal skynde sig
fare = når noget er ved at gå galt
fare = er hvad en so gør når den føder

Kommentar
Fra : bantam

Dato : 13-10-03 11:22

> Rfou

Inden man begynder at få allergi over andres måde at stave, formulere eller bruge det danske sprog, SKAL man efter min mening være helt sikker på at man bruger det helt fejlfrit selv.!!!

Du skriver bla. : men så meget mere grund, er der til at gøre sig umage.

Hvad med at du selv gjorde dig umage med at finde ud af at man i 2003 IKKE bruger stort,

CITAT FRA DIT STARTINDLÆG: Bogen ligger på natbordet / Barnet lå i sin seng hvor Mor havde lagt hende / Læg nu nøglerne så Du kan huske hvor Du lagde dem / Lægger Du overhovedet mærke til Mig?' CITAT SLUT:

bogen, barnet, mor, du, du, du og mig, SKAL ikke begynde med stort.!!!

Man skal være helt fejlfri selv inden man begynder at klandre andre, ellers får man s.. allergi over dig.

Bantam

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 13-10-03 11:33

>Bantam

Det er ikke forbudt at skrive navneord med stort. I så fald er der mange ældre bøger der skal skrives om.

Det har gennem tiderne været en af mange rettelser til det danske sprog, at man nu ikke behøver at skrive navneord med stort. Og sådan vil sproget hele tiden ændre sig.

Tænk bl.a. på ordet "også" hvor det i dag er legalt at bruge ordet "osse".

ellebye

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-10-03 11:35

Sjovt nok har jeg selv haft samme tanker, Bantam. Rfou's indlæg minder mig i betænkelig grad om særdeles gamle bøger. Rfou har dog noget ret i hans kritik af ordgyderierne herinde. Der er enkelte indlæggere, der godt kunne bruge lidt stavekontrol. Selv er jeg da periodevis plaget af slå-fejl, men det er vist mest sjusk og hastværk.

Rfou, hvis du bruger dit eget trick, burde dit staveprogram lave dine store bogstaver om til små, eller hva'?

Kommentar
Fra : briani

Dato : 13-10-03 11:44

Hejsa

Jeg får allergi når jeg læser sådan en spørgsmål.

Det er vel ikke nødvendig at have den store studenter eksamen,for at være herinde vel.

Er Kandu ikke et åbent forum.

Skal der kun være plads til dem som er fejlfri??
For så vil Kandu kun bestå af en enkelt medlem,nemlig Ram2.

Hvad med de ordblinde??
Skal de finde sig et forum for ordblinde??

Mvh Fra mig som heller ikke er perfekt til at stave.
Brian

PS-ret selv mine stavefejl.
PS-Giver Bantam ret i sin kommentar 11.22-godt gået

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-10-03 11:48

Gi makten te di orblinne

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-10-03 11:58

Det er nu sådan at vi (brugerne på kandu) ikke har gået i skole på samme tid. Derfor forskellig stavemåde.

Rfou skriver generelt nogle ord med "stort" bogstav, som jeg selv ville jeg skrive med "lille" bogstav.
Alt afhængigt af hvornår vi gik i skole. Undervisningen ændrer sig så meget hele tiden. Det kan være svært at følge med jo ældre man bliver.

mvh ans

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-10-03 11:59

Personligt kan jeg osse godt affinde mig med stavefejl, slåfejl og grammatiske smuttere! Bare jeg forstår meningen. Jeg synes det er et større problem med spørgsmålsformuleringen herinde! Nogen gange skal man lave 3 eller 4 indlæg for overhovedet at forstå hvor spørgsmålstilleren vil hen!
Brian har ret i at det er et forum for alle herinde.

Accepteret svar
Fra : ellebye

Modtaget 200 point
Dato : 13-10-03 12:08

>briani

Som du selv anfører "Er kandu ikke et åbent forum", og jo det er det, og da dette spørgsmål ligger under kategorien "Smalltalk", er det vel som såden det rigtige sted at stille sådan et spørgsmål.
Meningen med Smalltalk er jo netop selve debatten, hvor ingen eller alle har ret, og som du ser i et tidligere indlæg jeg har skrevet holder jeg netop ordblindhed ude af debatten, og hvis nogen skulle bevæge sig ind på dette emne her, skal jeg være den første at "slagte" dem.
Og ja, der skal også være plads til de der ikke formulerer sig på gramatisk rigtigt dansk, men jeg føler ikke at det er det denne debat går ud på.

ellebye

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-10-03 12:22

Så lige din kommentar om Århusianere ellebye! Jeg er fra Århus og har ingen problemer med hvor jeg lægger/ligger/lå/lagte! Det skulle da lige være hvor jeg lægger/ligger/lå/lagte et eller andet. Jeg ved dog hvor jeg lå i går! Tror jeg nok

Kommentar
Fra : briani

Dato : 13-10-03 12:23

Hejsa Ellebye

NårRfou starte sit indlæg med
” Er det kun mig der er ved at få allergi overfor det tilfældige i hvornår man skriver ligger eller lægger”

Så må man gå ud fra at det er de forskellige Kandubruger herinde han mener,som ikke lige kan finde ud af hvornår man skriver ligge/lægger der gør Rfou allergisk.
Og det syntes jeg er noget P..

Okay den er oprettet i Smalltalk
Efter min mening skulle dette spørgsmål aldrig have været oprettet.

Mvh Brian

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 13-10-03 12:25

får får får ? nej får får ikke får - får får lam - netop denne sætning ville blive lettere at forstå, hvis man skrev navneord med stort: får Får Får . nej Får får ikke Får Får får Lam.
Det er rigtigt at jeg skriver med stort i mange tilfælde, hvor man ikke SKAL; men jeg tror ikke at det er noget der forvansker meningen i det skrevne og kan ikke høres i udtalen. Det er jo navneord der er tale om.

Det er klart at de ordblinde ikke skal hænges ud; men de fleste indlæg med den slags fejl stammer tydeligvis osse fra personer, der helt klart IKKE er ordblinde.
Måske dårligt oplærte i sproget, måske bare lidt sjuskede eller ligeglade.

Der er vel ingen specielle krav for at skrive på kandu; men den kendsgerning at skriverierne i princippet er tilgængelige for hele landets (og omegnes) befolkning, burde kunne fremkalde lidt respekt. Man skal vel heller ikke være rutineret "kandulæser", for at følge med herinde.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-10-03 12:28

Læmmer Får ikke?

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 13-10-03 12:36

>Nobraini

[citat]
For så vil Kandu kun bestå af en enkelt medlem,nemlig Ram2
[/code]
Kan du bevise det??

PS.
[citat]
**En** enkelt medlem. (Pleonasme)
Det er vel ikke **nødvendig**
Skal der kun være plads til **dem** som er fejlfri
[/code
Det er ikke stavefejl - det er talefejl

[citat]
Den **store** studenter eksamen
[/code]
Kan du bestå den *lillle* i Æsbjreg??

"Nobrain" - Du lægger som du har reddet.

Ram

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 13-10-03 12:37

Briani - Nu er det jo ikke automatisk sådan at et spørgsmål skal være rettet mod én eller flere kandubrugere.
Det kan jo være ment mere generelt. Aviserne er fyldte eksempler hvor journalister tåger rundt i begreberne, hvad der så yderligere forværres ved de helt umotiverede delinger af ordene, som teknikken er skyld i.
Der er man ofte nødt til at læse et afsnit igennem flere gang inden man forstår meningen.

M.H.T kandu er der enkelte der forfalder til et mere eller mindre indforstået "kandumål" som er uforståeligt for andre end de indforståede. Men det er jo en helt anden sag.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 13-10-03 12:45

>Rfou

Nu må du rette mig hvis jeg har misforstået noget.

Min opfattelse af >Rfou's indlæg går vel mere på talesproget end skriftsproget, og her i debatten tager man mere skriftssproget frem.
I mine "ører" lyder det også forkert at "sige" jeg "lå" det på bordet.

Alle kan begå "slåfejl", og indlægget har absolut ikke noget med ordblindhed at gøre, og for den sag skyld "Århusianerne", og jeg tror samtidig at alle vil kunne forstå at man "skriver" "lå" i stedet for "lagde". Men uanset ordblindhed, tastefejl ol. kan man vel godt "tale" et gramatisk korrekt dansk.

Og nu ikke noget med de der stammer, så bør denne debat lukkes.

Kommentar
Fra : bantam

Dato : 13-10-03 12:48

> Rfou

CITAT: med den slags fejl stammer tydeligvis osse fra personer CITAT SLUT

Hedder det ikke også?, så igen, pas på når man IKKE selv er 100% fejlfri, for så får du den altså lige i hovedet igen.

Bantam

Kommentar
Fra : briani

Dato : 13-10-03 12:48

Kære lille Ramses

Du er den klogeste herinde ingen tvivl om det.

Du har altid ret det ved alle herinde.

Skal du ikke passe dit arbejde i Netto (som flaskedreng alla bydreng)??

§1 Her på Kandu har Ram2 altid ret
§2 har Ram2 undtagelsesvis ikke ret,træder §1 automatisk i kraft.

Mvh Og kan du forsat have en rigtig god legedag herinde.
Din bedste ven Brian

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 13-10-03 12:50

"Osse" er tilladt jf. sidste udgave af retskrivningsordbogen.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 13-10-03 13:00

>Nobrain

[citat]
alla
[/code]

Hvorfor blander du "alla" ind i din snak med dig selv?? (Det er nok den **lille* studentereksamen der slår igennem)

Og ved du hvad Nobrain?? Du skulle ærlig talt få gjort noget ved din ekkolali.

Lidt hjælp til dig...........Jeg ved det er nødvendigt
Ekkolali: Den kompulsive (tvangsprægede) og tilsyneladende meningsløse gentagelse af et ord eller en sætning.

Ram

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-10-03 13:02

Rfou

Hvis det at skrive med "stort" hvor man ikke skal,ikke forvansker meningen, hvorfor så få allergi over at nogle brugere skriver ligger i stedet for lægger eller omvendt? Du forstår jo godt meningen.

mvh ans

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 13-10-03 13:03

IH - altså Ram og Brian - Opfør jer nu ordentligt
Jeg har lige modtaget en mail fra TDC som lyder således:

Citat
Your mailbox is over the highwatermark

Please delete some mail or soon you wont be able to receive more mails

Your Postmaster

Sjovt synes jeg - især fordi min mailbox pt. indeholder 0 mails...

Frida

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 13-10-03 13:09

Det er forunderligt hvordan en debat i smalltalk, forventes at være et personligt angreb på en eller flere, så folk straks går i forsvarspositon - og da det bedste forsvar som bekendt er et angreb, skal jeg nu til at være ufejlbarlig.

Hvis det var det gængse kriterie herinde, var der såvist man tidligere tråde der aldrig var blevet godkendt.
Nej min hensigt med spørgsmålet var såmænd blot at gøre opmærksom på fænomenet, i håb om at det villle blive opfattet og måske taget til efterretning, hos de personer som antagelig ville føle sig truffet.

Det er lidt skægt, at vi forlanger at udlændinge skal tale perfekt dansk. Eller hvad.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-10-03 13:15

Nå tror jeg fjerner fluebenet nu! Men du fik da skabt lidt debat Rfou

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 13-10-03 13:15

Lidt begrebsforvirring.

"Jeg lægger mig ned", "nu ligger jeg ned", "jeg lå der".

"Jeg lægger det på bordet", "hvor ligger det nu", "jeg syntes det det lå der"

Jo, det danske sprog er svært.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 13-10-03 13:29

Du har ret >Rfou.

Spørsmålet er om du skal lukke det nu, inden der kommer flere "slåskampe".

Men i bund og grund giver jeg dig så evigt ret. Jeg hører måske også selv til den mere "gammeldags" type, at hvis man gerne vil, kan man.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-10-03 14:50

Jeg lægger mig ned, jeg har lagt mig ned, nu ligger jeg ned, jeg lå ned.
Jeg har lagt, jeg lagde, det ligger.

Rfou bliv af med din allergi. Lad som ingenting når andre brugere ikke staver, som du ville have gjort det.

mvh ans

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-10-03 15:59

Læg det det på hylden inden du glemmer, hvor du har lagt det. Lad det ligge, hvor det ligger. Lig stille, medens du lægger det fra dig, så finder du det, som du har lagt det. Nemlig..; det ligger, hvor du lagde det og der skulle det helst blive liggende.

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Rfou

Dato : 13-10-03 19:46

Tak for svaret ellebye. Du har forstået spørgsmålet til UG. Andre har også været meget seriøse; men det kan jo ikke lade sig gøre at dele point.

Andre kunne ikke dy sig for de sædvanlige kandu-kommentarer såsom: Dette spørgsmål skulle ikke ha' været oprettet eller luk nu dette spørgsmål.
Et enkelt helt uvedkommende spørgsmål sneg sig også ind; men der var Briani hurtig og overførte det hurtigt til sin egen tråd med tydelig adresse på. Godt gået Briani.

Havde spørgsmålet været rettet specielt mod kandubrugerne var det blevet stillet i rubrikken "kandu"; men dette er smalltalk. Hvis jeg finder det relevant, stiller jeg spørgsmålet, og de der ikke kan lide det kan selvfølgelig opponere hvis de vil eller de kan lade være hvis de ikke finde det interessant. Så får de heller ingen (irriterende) mail om nye indlæg. Det er ligeledes min egen afgørelse hvornår jeg vil lukke.

Dette er ikke mine specielle regler, for nøjagtig samme rettigheder gælder for alle andre brugere og superbrugere der ønsker at deltage her på kandu, begyndere som drevne rotter. Ingen har mere ret end andre herinde; men nogen vinder måske større respekt end andre.
Så er det på grund af saglighed og gode argumenter og ikke p.g.a. højrøstet mudderkastning (det burde det i hvert fald ikke være) Det hjælper sikkert også hvis man udviser respekt for sine med debatører og for sproget.

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 13-10-03 19:53

Dansk er et svært sprog - mange kloge mennesker skændtes stadig om hvad der er rigtigt eller forkert

http://www.fiduso.dk/index.htm Folkefronten af Intelligente Danskere til Udvikling af Sproglig Omhu

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 13-10-03 19:58

http://www.fiduso.dk/ Beklager venner - dette link skulle virke

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 13-10-03 20:06

Jeg har altid vist repekt for andres meninge og holdninger. og sådan skal det også være. At have andre meninger er helt klart ikke det samme som ikke at vise respekt, men holdningerne og især respekt for andres er der (desværre) mange der mangler. Og når det til sidst går over i det personlige, ja, så stiger jeg af.

Med venlig hilsen
Ellebye

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-10-03 22:31

Jeg mener nu stadigvæk du skulle have accepteret Brianis svar. Man behøver jo ikke være benig i alt! Men ok med ellebyes svar!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-10-03 22:32

sorry tastefejl tror jeg!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-10-03 23:22

Hvorfor fan kalder man egentligt det her smalltalk? Der må sgu da være omkring 100 indlæg!