/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Video capture - striber i billedet ved b~
Fra : urban
Vist : 1385 gange
100 point
Dato : 10-02-02 02:15

Hej

Når jeg grapper fra mit DVCam til mit DVRaptor kort, ser billederne således ud, når jeg afspiller avi-filerne i Windows Media player:
http://www.it-c.dk/~jth/kamera_problem.jpg

Video-data overføres via firewire, og grapperprogrammet er det der fulgte med grapper-kortet.

Jeg har en fornemmelse af, at det er noget med et a-field og et b-field, som egentlig burde interlaces, men istedet bliver vist på skift. Men der er ikke rigtig noget i grapper-interfacet, der gør, at jeg kan ændre på de fields.

Skal det firewire overførte videoer se således ud, og der det så først i den senere behandlige, at de bliver pæne?
Og kan det være rigtigt, at lyden på de film man grapper generelt er lav, f.eks. i forhold til system lyde og musikfiler?

Mvh
Urban

Kommentar
Fra : vestergade

Dato : 10-02-02 13:15

Hej
Du er opmærksom på følgende ?

IDE harddiske fungerer i de fleste tilfælde udmærket med DVRaptor-RT, lidt afhængigt af IDE-controller og motherboardets chipset. Dog skal det understreges, at på trods af DV-formatets relativt lave datarate på 3.6MB pr. sekund vil en disk hastighed på ikke mindre en 18MB/sek. være tilrådeligt – noget de fleste UDMA66 eller UDMA100 IDE harddiske kan klare på en moderne controller.

MH
Vestergade

Kommentar
Fra : vestergade

Dato : 10-02-02 13:20
Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-02-02 22:40

"urban" <urban.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:ZGj98.5687$B43.324238@news000.worldonline.dk...
> Hej
>
> Når jeg grapper fra mit DVCam til mit DVRaptor kort, ser billederne
> således ud, når jeg afspiller avi-filerne i Windows Media player:
> http://www.it-c.dk/~jth/kamera_problem.jpg

Hej,
Jeg har gået og fulgt med i indslaget og håbet på, at der var nogen, der
ville svare, for jeg har nemlig selv det samme problem.

Det eneste jeg har fundet ud af til nu er, at jeg har fundet følgende side,
som forklarer grunden: http://www.inwards.com/~dbb/interlace_myths.html og
http://toolbox.sgi.com/TasteOfDT/documents/video/lurker/fields/fields.html

Og at Programmet Virtual Dub har et indbygget filter til at kompensere for
det. Jeg har dog indtil nu ikke haft så meget succes med at få det til at
virke.

> Og kan det være rigtigt, at lyden på de film man grapper generelt er
> lav, f.eks. i forhold til system lyde og musikfiler?

Det kommer nok at på dine lydindstillinger. Måske kan du indstille aux, line
in, rec og hvad du nu ellers alt måtte hedde i windows lydpanel noget
højere...

- Håber, det kunne hjælpe dig en lille smule videre.

Hilsen rick...

Kommentar
Fra : Blichfeldt

Dato : 18-03-02 00:41

Hmm Jeg har ikke læst heller muletjavsen af de andre indlæg.
Men vil meget gerne kommentere billedet som er vedsendt af Urban.
De fejl der er på billedet er typisk Field fejl.
Når man opatger (Capturer) video fra dv cam , kan man gøre det på trte forskellige måder.
Man kan optage i Field Order A eller Field Order B, eller til sidst i Frame mode.
Hvad er så disse forskellige måder?
Jo Field Order A gør således:
Her optager man faktisk 50 fields eller billeder i sekundet, men og der er et men, ,man optager kun linier med ulige numre i de første 2/50 af et sekund, derefter de lige numre i 2/50 af et sekund.
Field order B virker på samme måde her starter man bare med de lige numre og slutter med ulige.
Hvorfor gør man nu det?
Jo fordi ting kan bevæge sig meget hurtigt når man optager, for så at undgå, at ting laver "Striber", deler amn simpelthen de normale 25 billeder per sekund op i 2 yderligere delbilleder.
Når man optager i frame based mode optager man bare 25 helbilleder pr skeund.
Se nu skal man jo så være opmærksom på, hvad for et format både dvcam, firewire, og software bruger for at undgå de fejll du har på dine billeder.
Med venlig hilsen
Klaus Blichfeldt

Kommentar
Fra : franke

Dato : 17-06-02 08:57

De stiber, som ses på billedet er ganske rigtigt fields striber,- og det kan man ikke komme uden om at få, når man ser et "tv" signal på en komputerskærm, fordi teknologien bag de to skærme ikke er ens. Den ene kører med fields (tv) og den anden med hele skærmbilleder. Dine striber er meget voldsomme, og derfor er der sikkert tale om, at du har byttet om på dine even- eller odd-fields. I PAL formattet kører vi med even fields. MEN hvis du ikke vil se dit signal på et tv, så skal du køre Frame mode, hvor hele skræmbilleder bliver captured,- og ikke opdeles i fields. Grunden til anvendelsen af fields er at ALLE tv-signaler kører med denne teknologi. Hvis man ikke ved dette, kan man lave noget rigtig lort når man f.eks. laver 3D animationer til TV. Også DVD film ser forkerte ud på en komputerskærm, fordi disse fields ødelægger billedet.

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 07-07-02 20:08

Vær sød at lukke spørgsmålet hvis du har fået det besvaret

Kommentar
Fra : yoogi

Dato : 23-07-02 03:02

Kan man ikke få et Zonker filter herinde ?

Kommentar
Fra : franke

Dato : 12-08-02 13:25

Hej Urban
Få så lukket dit spørgsmål,- det kan ikke tage så meget tid.....

Annuller spørgsmålet
Fra : urban

Dato : 13-04-06 23:31

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål
Og det er ikke længere aktuelt!