/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
ABS lampe lyser i Toyota Sportsvan
Fra : TheBlackSmith
Vist : 4269 gange
20 point
Dato : 12-10-03 18:50

Hej alle sammen.

Abs lampen i min Toyota Sportsvan lyser hele tiden.

Kan man få ABS systemet til at blinke fejlkoder på samme måde som motorstyringssystemet kan?

Jeg har haft alle de stik, som jeg kan komme i tanke om har noget med ABS systemet at gøre, afmonteret og tjekket for ir.
Hjulcensorer, stik på den hydrauliske enhed og abs computeren. Er der flere? sidder der flere censorer nogle steder?

Jeg kunne godt tænke mig at lave en periferiudmåling på ABS computeren, men jeg mangler et diagram over multistikket på ABS computeren. Hvis man ved hvad der skal måles der, og hvor meget, så er det den nemmeste måde at finde fejlen på.
De enkelte ledninger i ABS computerens multistik har ingen numre som Bosh anlæg har, men ledningerne er naturligvis farvekodet

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 12-10-03 18:54

Det er enten en føler nede ved hjulet der skal justeres, eller og be til det ikke er det, dit Abs modul der skal skiftes ca 8000 kr, men mon ikke det er føleren, men i mit tælfælde var det moulet ;-(

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 12-10-03 18:55

Stavespasser

Kommentar
Fra : TheBlackSmith

Dato : 12-10-03 18:59

Jeg glemte at skrive at fejlen forsvinder af sig selv en gang i mellem, og så kommer den igen..det tyder efter min mening på at ABS computeren er ok, den enten duer eller duer slet ikke eller hvad?

Accepteret svar
Fra : geu

Modtaget 30 point
Dato : 12-10-03 19:00

Det er uden tvil en af de foreste sensor der er gået til, Løsen dine inderskærme i toppen og skild stikket ad. Du kan jo bare følge led. nede fra sensoren, den skal have en modstand på ca 1600 Ohm. Hvis der ikke er det er den færdig og skal skiftes.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 12-10-03 19:00

Det er en føler...næsten helt sikkert.

Kommentar
Fra : TheBlackSmith

Dato : 12-10-03 19:00

Hvordan justerer man egentlig sådan nogle hjulcensorer?

Kommentar
Fra : geu

Dato : 12-10-03 19:48

Det skal man ikke på en Toyota, man sætter bare den nye i og spænder den. så skal lampen jo lige slukkes.

Kommentar
Fra : TheBlackSmith

Dato : 12-10-03 20:14

Hej geu
Jeg var lige ude og flå lidt i inderskærmene på min Toyota, og jeg tror du har ret.
Højre forhjulscensor havde 0 ohm. venstre 1528 ohm så jeg slår et smut forbi Toyota i morgen og køber en censor..

TUSIND TAK

Godkendelse af svar
Fra : TheBlackSmith

Dato : 15-10-03 18:52

Tak for svaret geu.
Nu er jeg 1000 kr fattigere, men mit ABS system virker igen

Kommentar
Fra : geu

Dato : 15-10-03 21:38

Ja det er dyrt at være sikker... Går ud fra at du også har fået slukket lampen!

Kommentar
Fra : TheBlackSmith

Dato : 16-10-03 12:50

Ja, lampen gik ud da føleren registrede at hjulet kørte..