/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Netværk..
Fra : AnnLou
Vist : 423 gange
200 point
Dato : 12-10-03 17:18

Hej allesammen,

Jeg har købt en ny bærbar, og vil gerne have et lille hjemme-netværk op at køre. Min "gamle" pc har Win XP Pro. som op. system, og den nye har XP home ed. Men, XP Pro er engelsk, og XP home, spansk. Derfor har jeg installeret XP Pro på den nye, men jeg kan ikke aktivere den, da jeg får en besked om, at den allerede er blevet aktiveret (den gamle pc).

Jeg har købt en "ting", hvor jeg har fået begge koblet på nettet, en switch, tror jeg det hedder. Men jeg ville gerne have adgang til printer, og programmer fra min "gode gamle harddisk". Hvordan gør jeg det? Og hvordan får jeg begge til at gøre med den engelske version af XP Pro.?

Hvis der er nogen, der kan hjælpe, må det gerne være en meget "pædagoisk" forklaring, da jeg ikke er særlig god til teknik

Mange tak for hjælpen,

Ann Lou

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 12-10-03 17:26

Hvis du ikke har nogle "lovlige" licenser, bør du nok søge råd uden for dette forum.

Kommentar
Fra : AnnLou

Dato : 12-10-03 17:35

Kære Ellebye!

Hvis du læser min mail, så kan du læse "købt en ny bærbar". Nu bor jeg i Spanien, og ved ikke hvordan det funker i dk, men her følger der altså kun lovlige operative systemer med i købet!

Tak for hjælpen.

Accepteret svar
Fra : CiberAmigo

Modtaget 210 point
Dato : 12-10-03 17:39

Hej annLou

din printer skal være installeret på en af pc'erne.
Og når du har, XP, kan du gå ind i "kontrolpanel" og klik på ikonet "printere og faxenheder" så kommer du ind til printeren og højreklik så på "printeren", vælg "egenskaber". Klik på fanebladet "deling", og mærk knappen "del denne printer".

Hvis du vil have din printer til at virke direkte på din Switch, uden at du skal tænde både pc og printer. Skal du ud og købe noget der hedder en printserver. Men prøv lige det andet, og se om det ikke virker.

MVH CiberAmigo

Kommentar
Fra : AnnLou

Dato : 12-10-03 17:46

Hej Ciper,

Tak for hjælpen

Hvordan skal jeg forholde mig til alle de programmer og dokumenter jeg har på min pc? Bl.a. Outlook beskeder, min hjemmeside i Dreamweaver o.a? Jeg vil gerne kunne bruge den bærbare uafhængig af den anden, men med de samme programmer...

Ann Lou

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 12-10-03 17:50

Hej annLou

Du får min uforbeholden undskyldning.
Nu er det jo ikke hver dag man bliver præsenteret for en spansk version.

Men ellers er det som >CiberAmigo beskriver.

venlig hilsen
ellebye

Kommentar
Fra : CiberAmigo

Dato : 12-10-03 17:54

P.S. Hvis du køber en pc'er med software der følger med, hedder det, OEM Ware, det betyder at softwaren følger med pc'en og må ikke installeres på andre pc'er (gælder også selv om det er muligt).

Med andre ord, 1 bruger licens, må kun istalleres på 1 pc.

Så hvis du skal have, Pro, på begge pc'er skal du ud og investere i en licens mere.

MVH CiberAmigo

Kommentar
Fra : CiberAmigo

Dato : 12-10-03 17:58

Jeg går ud fra den "gamle" pc'er er stationær.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 12-10-03 17:59

Mange af prgrammer er du nok nødsaget til at installere igen.
Det du selv har kreeret kan du blot kopiere over på den bærbare, og outlook kan du importere din mailopsætning (.iab-filer) og adressekartotek(.wab).

Hvis du ikke har så mange mails, er den letteste måde at videresende den til sig selv, eller man kan kopiere sine .dbx-filer over til den bærbare.

Kommentar
Fra : CiberAmigo

Dato : 12-10-03 18:11

Hola Ann Lou

Brug den "gamle" pc'er som "server" og hav' filer programmer, liggende på den, så kan du kopiere der fra.

du "må godt" have en kopi at dine officeprogrammer, udviklingsværktøjer (Dreamweaver o.a), på en bærbar.

Hvis man skære licensreglerne helt ud, i den yderste konsekvens, så er det sådan at man må ikke. Men de store producenter, har været ude og sige, at lige på det punkt (bærbar) går de ikke så meget op i, det. Det er kun hvis folk udnytter det groft, de kommer efter dig.

Så styresystem er du nok nød til at købe en ny licens, hvis du vil have, Pro, på begge. andre programmer kan du måske godt have på begge.

P.S. jeg påtager mig ikke noget ansvar, hvis copyrightmyndighederne kommer efter dig.

MVH CiberAmigo

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-10-03 18:20

Ciber har allerede svaret på printerspørgsmålet
Jeg fortæller dig så her hvad du gør for at skifte produktKEY.
Har du yderligere spørgsmål må du jo komme med dem.
To change the product ID

Log in as the local Administrator
Click Start > Run > and type in Regedit
Browse to HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\wpaevents
In the right pane, right-click OOBETimer, and then click Modify
Change at least one digit of this value to deactivate Windows
Click OK and close regedit
Click Start > Run and type in: "%systemroot%\system32\oobe\msoobe.exe /a"
Click Yes, I want to telephone a customer service representative to activate Windows, and then click Next
Click Change Product Key (at the bottom)
Enter your valid Corporate Product Key
Press Update and close the window.
If you are returned to the previous window, click Remind me later
Restart your computer

Verify the change

After the workstation restarts, click Start > Run
Type in: "%systemroot%\system32\oobe\msoobe.exe /a" without the quotes.
Make sure the dialog box says 'your copy of windows is already activated'
If you performed the above steps incorrectly, or used an invalid key, your system may not be able to boot. Use the F8 key to boot to the last known good configuration and retry with a valid key.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 12-10-03 20:48

Hvis din bærbare computer er en model som sælges i hele verden, så er det muligt, at du kan bestille en engelsk version hos din leverandør.

Hvis det viser sig for svært, så kan det være at man kan overtale dem til at man blot køber en product key som passer til en XP pro engelsk.
Måske Microsoft OEM Division vil kunne udlevere en.

At finde en pragmatisk løsning på en fornuftig pris, af en engelsk version af windows, kan lade sig gøre, men det kan være svært når man kun skal købe en licens, eller rettere bytte en som man allerede HAR betalt for.
Med WinXP er der strammet meget op på licenser.
Før i tiden har jeg af og til haft held til at få en god aftale med Compaq og Microsoft OEM DK. Aftalerne har dog ikke været anderledes end at det var standard aftaler som allerede fandtes i produkt sortimentet. Det var bare den mest attraktive af de muligheder som fandtes, og der blev altid forhandlet om mindst nogle hundrede licenser.

Med andre ord, at skaffe en ny Produkt Key til specifikt din bærbare vil typisk højest kunne forhandles ned på et par hundrede kroner. Medmindre producenten af den bærbare har en standard aftale i sit sortiment som allerede tagerhøjde for dit ønske om at ville skifte EFTER du har modtaget computeren.
Årsagen er jo, at du i princippet nu kan sælge din spanske produkt key!

mvh. Per

Godkendelse af svar
Fra : AnnLou

Dato : 13-10-03 21:03

Tak for svaret CiberAmigo.