/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Den bedste efterårssang?
Fra : mizz86
Vist : 8482 gange
57 point
Dato : 12-10-03 13:45

Hvad er den, efter jeres mening, absolut bedste efterårssang?
Jeg mangler et par stykker til en fest på min skole, og derfor vil jeg meget gerne have tekst med....!
mange knuz
Lea

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 12-10-03 15:20

hej.

Den bedste efter min mening er:

"Nu falmer skoven"

Det burde ikke være noget problem med tekst, da den står i næsten alle sangbøger.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 12-10-03 20:05

hejsa
mit bud er så absolut
"sensommervise"
og
"solsikke solsikke"
jeg kan ikke lige finde teksterne på nettet men er du interesseret så skriv igen for jeg har dem i børnenes sanghæfter

Kommentar
Fra : kallemusen

Dato : 13-10-03 13:53

jeg vil gerne tillade mig at være lidt uenig med ellebye, synes ikke "nu falmer skoven" er ideelt til en fest da man bruger sangen til begravelser og bisættelser, du skulle tænke lidt i retningen af sensommervisen, marken er mejet, eller en anden kendings melodi, holder selv på"sensommervisen"

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 13-10-03 14:32

Uenig eller ej, melodien er i dur og ikke i mol, så der er ikke noget specielt travmodigt ved sangen, og der er en efterårssang.

Og læs lige spørgsmålet igen:

"Hvad syntes du"

Din mening er subjektiv. Men jeg ved jo heller ikke hvor mange begravelser du går til.

Min mening er objektiv.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : musikkeren

Dato : 13-10-03 19:07

Efter min mening er denne her den bedste..

" blæsten kan man ikke få at se"

Blæsten kan man ikke få at se,
det der ikke noget at gøre ved,
men når møllen rigtig svinger,
rundt med sine store vinger,
så det let at gætte at det blæser

Hvis du vil have flere vers så skriv jeg står klar til at skrive dem til dig

Kommentar
Fra : musikkeren

Dato : 13-10-03 19:08

Efter min mening er denne her den bedste..

" blæsten kan man ikke få at se"

Blæsten kan man ikke få at se,
det der ikke noget at gøre ved,
men når møllen rigtig svinger,
rundt med sine store vinger,
så det let at gætte at det blæser

Hvis du vil have flere vers så skriv jeg står klar til at skrive dem til dig

Kommentar
Fra : mizz86

Dato : 18-10-03 18:12

takker... Og jeg vil godt lige give ellebye ret...
Det er lige meget hvad sangen bruges til.. Jeg spurgte efter jeres ynlingssang...

Kommentar
Fra : lyngballe

Dato : 13-11-03 16:36

"Nu falmer" blev af grundtvig oprindelig skrevet til en gammel og meget hurtig polskdans-melodi. Igennem 1800-tallet gik melodien ned i tempo og blev "kedelig". (Det er den, der står i højskoleangbogen og normalt opfattes som værene den "nye" mens den faktisk meget nyere melodi - af Nebelong - kaldes for den "gamle"). Prøv at synge "Nu falmer" på polskdansmelodien i det oprindeligt påtænkte høje tempo (sådan nærmest løbe-tempo!) - så kan det være den virker sjovere!
God fest!
"Lyngballe"

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 19-11-04 10:24

Hejsa
Spørgsmålet har været åbent længe nu, du skal huske at lukke spørgsmålet. Dette gøres ved at trykke i højre hjørne, på accepter svar ovenover det svar, du synes er bedst. Har du ikke fået et svar, der er tilfredsstillende, så kom med en kommentar her, så kan der måske komme et brugbart svar

Ha' en fortsat god dag