/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Virus - Tips (ellebye)
Fra : CLAN
Vist : 360 gange
50 point
Dato : 12-10-03 06:49

Hejsa
Jeg kan kun give ellebye ret i sit tip http://www.kandu.dk/dk/tip/5364

Citat
For det første bringer jeg ikke dette indlæg for at få nogen point.

Jeg har efterhånden stødt på en del der har problemer med virus på deres computer.
Til disse kan jeg kun sige een ting, det er jeren egen skyld.

Hvis I blot een gang om ugen opdaterede jeres virusprogrammer, ville I stort set slippe for at få en inficeret PC, med mulighed for at jeres PC går helt død.

Desuden bør man lytte til nyhedsmedierne om der er kommet nye virus i omløb, og hvis da, opdater jeres antivirusprogram.

Jeg har gjort det til en vane, lige at tage 2-3 minutter ud af dagbogen om dagen, og opdaterer mit antivirusprogram.

Jeg har aldrig haft virus på min maskine da jeg hele tiden holder mig orienteret om nye virus. Alle antivirus-levradører har deres hjemmeside hvor der til enhver tid vil blive gjort opmærksom på nye virus.

I gør både jer og andre en tjeneste ved altid at have jeres antivirusprogrammer opdaterede.

mvh
ellebye

Jeg har et par enkelte kommentater til gode danske sider, som kan hjælpe jer i kampen.

1. http://www.krusesecurity.dk
Her kan I holde jer ajour med det sidste nye "out there". Ditto er der en masse gode vejledninger til hvordan man kommer af med skidtet... hvis det nu skulle være sket.

2. http://www.spywarefri.dk
En nyopstået dansk side med masser af godt inden for bekæmpelse af virus og spyware. Spywarefri har valgt at koncentrere sig inden for bekæmpelse af spyware. Siden har også et spørge/debat forum, hvor man bestræber sig på at hjælpe folk ud af "smuds" inden for samme dag.
Alt i alt en meget positiv side, som jeg selv har haft stor glæde af.

Opdatering af antivirus programmer behøves ikke at være til ulejlighed. De fleste opdatere sig selv i baggrunden, når man er på nettet - altså ingen grund til at rykke sider ud af dagbogen.
Det er ikke risikoen eller den skade værd, som kan opstå, hvis man ikke har et antivirusprogram installeret + lidt til bekæmpelse af spyware. Jeg vil ikke her komme ind på hvilke programmer, som er bedst eller mest anbefalelsesværdige, det kan I selv læse om på de to nævnte sider ovenfor. Dog vil jeg råde alle til at købe et antivirus program, det er den eneste måde man får en effektiv opdatering af databasen i programmet... og så dyrt er programmet nu ikke. En gang smadret hard disk skulle opveje prisen så rigeligt.
Husk at virus kommer før kuren til at bekæmpe den, så derfor kan man godt gå hen og være uheldig. Dog vil jeg sammenligne det med noget hen a'la at vinde i tips. De fleste antivirus programmer er hurtigt ude med opdateringer, og er i de fleste tilfælde også på forkant med situationen. Ditto laver de små programmer, som kan rette op på de fleste skader, hvis der nu skulle være en, som smuttede igennem.

ellebye -> Du fortjener lidt for dit indslag, så lav en lille kommentar på denne streng.

Hygge... og fortsat god søndag til jer alle sammen
Søren (på jobbet)

Kommentar
Fra : Ishoey

Dato : 12-10-03 08:26

Hejsa

Jeg vil også give ellebye ret i sit tip http://www.kandu.dk/dk/tip/5364

Lige et info:

Smut ind på http://www.spywareguide.com der er meget fint beskrevet hvad hvert enkelt program spionerer med og imod.

Endelig er der også en stor beskrivelse af Mediaplayer 7.0 som virkelig er en giftig satan.

Det er jo op til enhver om de vil beskytte sig, dem er gør det vil altid være bedre rustet.

HUSK:
Du kommer aldrig foran hvis du følger andres fodspor !

mvh
Ishoey

ps.
Ha' fortsat god søndag dag!

Kommentar
Fra : arlet

Dato : 12-10-03 09:55

Ang. www.spywarefri.dk En af deres eksperter Aovergaard har lavet en pakkeløsning, hvor der står hvad man skal gøre for at sikre sig at man ikke får snavs på sin computer.

"Jeg har her lavet en lille pakkeløsning fyldt med bitte små prg. som ikke fylder meget på din computer, og som alle kører uden at de konflikter med hinanden. Alle programmerne er garanteret fri for spyware og er desuden Free prg. Du syntes sikkert, det var da frygtelig mange prg. som du skal installere, men det er desværre blevet sådan at det faktisk ikke mere er virus som er Internettets store problem, men i højere grad spyware, trojanere, mailware og hijacking. De prg. som jeg vil foreslå at du kan installere er følgende, som du alle kan finde på dette link: http://www.spywarefri.dk gå til værktøjer, her er de alle og på de fleste er der også en dansk manual. Hvis du installere alle disse små programmer kan du roligt surfe på Nettet uden du skal sidde og være bange for at få alt for meget skidt med ned på din computer.

Man kan hver dag på forsiden af Spywarefri se om der er nye opdateringer. Husk at opdater jævnligt, det er meget vigtigt, for at få den maksimale beskyttelse af programmerne.

Antivirusprg:
Et godt bud her er AVG som kan rigtig meget. Indeholder en email-scanner som fungerer sammen med Outlook- og Exchange – klienter. Opdaterer virusdefinitionerne.
Et andet godt bud kunne være Avast, som vi har hørt rigtig meget godt om.
Derudover er det en god ting engang imellem at onlinescanne for virus. Dette kan du også gøre på spywarefri. Du bør også onlinescanne for spyware og det kan du gøre med X-Cleaner som du ligeledes kan finde på spywarefri.

SpywareGuard. Dette prg. fungerer på samme måde som et Antivirus prg. Det ligger og passer på dig i baggrunden, bare imod spyware og malware i stedet for virus, men fungerer i princippet på samme måde. Derudover passer dette prg. også på at du ikke bliver hijacked.

Spywareblaster. Det er et lille prg. som ligger sig i registreringsdatabasen og sørger for at der ikke kommer spy på din computer.

Spybot el. Ad-aware. Spybot el. Ad-aware. Spybot er nok den som finder mest af disse to, men jeg ville nok installere dem begge to hvis jeg var dig, det som det ene prg. ikke finder, finder det andet prg. Det disse prg. gør er, hvis du får noget spy ind på din pc som Spywareblaster ikke kender, kan de finde og fjerne dette spy.

IE-Spyad. Et lille prg. som ligger sig i registreringsdatabasen. Det ligger en mængde kendte spy Url adresser ind i klassificeret zone, således at du ikke ved et uheld kommer ind på disse grimme spysider.

Startup Monitor kunne også være rar at have installeret. Det er et lille prg. som også ligger sig i registreringsdatabasen. Det som dette prg. kan gøre for dig er, hvis der lige pludselig uden dit vidende ligger sig et prg. f.eks. en trojansk hest i din regedit, vil du blive alarmeret om at der er et prg. som vil ligge sig her, og du vil bliver spurgt om du nu også vil tillade dette.

EmtyTempFolder Dette prg. tømmer hver 5 min. alle dine cookies. Det kan også sættes til atutomatisk at tømme din History samt alle URL adresser som du har været ude på. Er god til at rydde op i alle disse adresser, cookies og history som man har liggende og fylde på computeren.

Hvis man så har enten kabelnet eller ADSL ja så ville jeg jo også varmt anbefale en firewall. Det er desværre alt for nemt for en hacker at komme inde på din computer hvis du ikke har installeret en firewall. Et godt bud her kunne være Bitguard som du kan købe her: http://www.tryus.dk/start.asp
Dette er kun vejledende men jeg mener dog at du som det mindste bør installere: SpywareBlaster, SpywareGuard, Spybot, EmtyTempFolder (nej til cookies på din pc, men også nej til automatisk login) og IE-Spyad og så selvfølgelig et Antivirusprg.

Udover jeg har fortalt dig at det er utrolig vigtigt hele tiden at opdatere de forskellige programmer mod både Spyware og virus, så er det også meget vigtigt at du hele tiden sørger for at opdatere din Firewall og ikke mindst dit styresystem Windows.

Så kan jeg også kun varmt anbefale dig at få lukket for Dcom. Det kan du gøre via dette link: http://www.spywarefri.dk/tipsogtricks.htm#DCom her kan du også læse lidt om Dcom, hvad det er for noget, samt at det er noget du slet ikke har brug for, så vil jeg stærk anbefale dig at lukke for denne. Vi er blevet gjort opmærksomme på at der er nye varianter af Blaster virus på vej, som vil gå gennem Dcom. Det skal heller ikke være nogen hemmelighed at det faktisk er ved at være et krav at man også kører med en firewall som beskyttelse, især lige nu hvor der er flere huller i IE som WindowsUpdate ikke har nogen løsning på lige pt.

*Tyvstjålet fra Aovergaard fra www.spywarefri.dk*

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 12-10-03 10:39

Som det dog kører... lad os bare få noget mere omkring bekæmpelse af "the nasty things"

Accepteret svar
Fra : ellebye

Modtaget 50 point
Dato : 12-10-03 12:31

Til jer allesammen.

Jeg takker mange gange for jeres opfølgning af mit tip, om egentlig var ment som en opsang til de der "glemmer" at opdatere deres antivirusprogrammer.

De glemmer selv, at de er nogen tikkende bomber, og at det ikke kun er deres programmer der inficeres, men desværre at de spreder deres virus videre til andre "uskyldige" sat i parantes, fordi disse personer som også "glemmer" osv.

Jeg kender langt fra alle antivirusprogrammet, bruger selv symantec (noton), men alle har formentlig en automatisk opdatering, og til de glemsomme, lad være med at slå denne funktion fra.

Jeg ved godt, at de der bruger almindelig modem-forbindelse (56 k) kan der gå en rum tid både med at installere et antivirusprogram og vedligeholde dette, men i den sidste ende KAN det være en god investering.

Jeg ved godt, at i dette forum er det måske "kun" et par hundrede der læser vores indslag, men når man kender måden en virus kan sprede sig på, kan vi måske redde 2-3000 tusinde andre.

Og til slut, send en mail (virusfri) til venner og bekendte, og bed dem om det samme, så er der stadig et håb for at holde virusbefængte PC-ere nede. Og til allersidst, hvis man ikke kan holde sig fra Kazzar eller hvad stedet nu hedder, SÅ BRUG EN SEPERAT HARDDISK TIL DETTE STED, OG TAG STIKKENDE UD FRA DE ANDRE HARDDISKE, så er det i det mindste kun een HD der inficeres.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : arlet

Dato : 12-10-03 12:48

Jeg vil lige tilføje noget til ellebye´s ellers gode forslag at i den mail i sender lige smider linket til windowsupdate, til dem der ikke kan gå i start - alle programmer - windowsupdate..

Forleden dag har vi en lille efter blaster virus og der kommer sikkert flere, som få nu opdateret, det er lige så vigtigt som opdatering af antivirusprogrammet(eller næsten(

Arlet

Godkendelse af svar
Fra : CLAN

Dato : 13-10-03 15:00

Tak for svaret ellebye.
Så fik vi lidt kørende omkring emnet
Hygge...
Søren