/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Terasse/indkørsel
Fra : nehau
Vist : 3834 gange
20 point
Dato : 09-02-02 12:29

Hvordan opbygger man en god bund, når man skal lægge en terasse med betonsten ?
Hvordan opbygger man en god bund, når man skal lægge en indkørsel med betonsten ?

Kommentar
Fra : vestergade

Dato : 09-02-02 17:02

Hej

Her står vist det du har brug for :
http://www.havedesign.dk/tips/sten.html

MH
Vestergade

Accepteret svar
Fra : rcn

Modtaget 20 point
Dato : 11-02-02 11:11

Det kommer an på jordens beskaffenhed. Her får du "opskriften" til almindelig sandblande jord. Hvis din jord er meget sandet skal du trække 15 cm fra, og hvis den er meget fed skal du lægge 10 cm til.

For terrassen 25 cm samlet belægning, for indkørslen 40 cm samlet belægning.

1. Mulden fjernes og råjorden rettes af med et svagt fald -15-20 promille- væk fra midten. Dette fald skal gå igen gennem hele opbygningen.
2. Der komprimeres.
3. Bundsikring udlægges og komprimeres. Tykkelsen = Samlet befæstelse fratrukket stabilgrus, afretning og fliser)
4. 10 cm (12 cm for indkørsel) stabilgrus udlægges og komprimeres
5. 3-5 cm afretning udlægges og trækkes af. Du må ikke udlægge mere end du kan lægge fliser samme dag.
6. Fliserne lægges.
7. Fugerne fyldes med fint skarpkornet sand af flere omgange - over flere uger, ved at feje det ned.

God arbejdslyst!
Rikke

Kommentar
Fra : nehau

Dato : 15-02-02 17:29

I forbindelse med opbygning af bund til terasse med betonsten.
Hvordan kan det være, at nogle mener det er vigtigt at grave muldjorden væk, mens andre fortæller, at man blot skal grave 25 cm ned i jorden ?
Hvem har ret ?

Kommentar
Fra : rcn

Dato : 17-02-02 23:07

Mulden skal væk, da den består af organisk materiale, som med tiden vil blive endeligt omsat og derved fylde mindre. Derved er der risiko for sætningsskader i din belægning. Kan du leve med en ikke helt plan flade og evt. vandsamlende lunker i fladen, behøver du ikke fjerne mulden, men anlægsteknisk set er det så ikke udført korrekt.
Håber det er svar nok
Rikke