/ Forside/ Interesser / Fritid / Computerspil / Spørgsmål
10  Tri 2316
Spille windows 98 spil på Windows XP Pro
Fra : Agent2002
Vist : 896 gange
70 point
Dato : 11-10-03 09:32

Hej

Jeg har nogle rigtige gode gamle spil, jeg spillede på windows 98 systemet, men efter jeg har opgarderet til Windows XP Pro, virker spillede ikke mere.
Jeg er ikke den store IT-nørd, men jeg har fået fortalt at man kan gå ind og lave win 98 filen op til win XP fil..."er det rigtigt? Altså, så man kan spille spillene på Windows XP Pro.??
Så er der nogle der har en god ide til hvordan jeg kan spille Windows 98 spil på mit Windows XP Pro System.????

M.V.H. Agent

Kommentar
Fra : briani

Dato : 11-10-03 09:54

Hejsa Agent

Højreklik på det icon som du plejer at åbne spillet med
Vælg egenskaber
Vælg fanen kompatibillitet
Og her sætter du flueben og vælger den skal køre for windows 98/Me
Klik på anvend

Mvh Brian

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 11-10-03 10:18

Selv om du gør som >briani har foreslået, kan du godt komme ud for at nogle spil kører dårligere end under win98.
win 98 understøttede bedre de gamle dos-baserede spil, hvilket XP ikke gør. Du kan sågar risikere at spillene ikke fungere.
Men hvis du primært kun bruger din pc til spil, hvorfor har du så opgraderet til XP?

Havde du i stedet opgraderet til 98SE havde du, efter min mening, fået den bedste win-udgave til spil.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 11-10-03 10:32

spil der kører direktx under win98 burde nu osse virke under winxp evt efter man har gjort hvad Brian siger! Er du sikker på du ikke mener dosbaserede spil? Dem kan man nemlig godt få store problemer med! Hvis du skrev nogle spiltitler du har besvær med, så kunne vi måske give dig en bedre hjælp!

Kommentar
Fra : Agent2002

Dato : 11-10-03 11:37

Tak for hjælpen

Men jeg har lige et spøgsmål omkring "briani" svar. Er det setup.exe filen man skal gøre det ved.

M.V.H. Agent

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 70 point
Dato : 11-10-03 12:11

Nej ikke setup filen, men selve genvejen (ikonet feks. som du dobbeltklikker på for at starte spillet).
Men iøvrigt har jeg aldrig problemer på Win XP. Men du skal være klar over at spillene "normalt" skal installeres under det styresystem som de skal spilles på, så hvis spillene ikke er installerede under XP, men du bare har kopieret/flyttet dem (mapperne),eller starter dem fra en harddisk hvor de var installeret under 98), vil de som regel ikke kunne køre, dog kan du være heldig hvis du starter spillets setup, at spillet nu forstår at det skal instille sig til det nye styresystem. Men som hovedregel er der ikke flere problemer med XP, hvis spillene reinstalleres, du skal bare sørge for at have installeret den nyeste direktx. (Brug den samme sprogversion som XP).
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : Agent2002

Dato : 08-11-03 12:16

Tak for svaret pallebhansen.