/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Switch eller hub?
Fra : LottaJ
Vist : 425 gange
50 point
Dato : 11-10-03 08:52

Hej

Jeg er lidt i tvivl om det er en switch eller en hub jeg skal have fat i for at dele min adsl-forbindelse fra routeren ud til flere computere...
Hvad er forskellen på en "hub" og en "Switch"?

Håber I kan hjælpe... mvh. Lotta

Accepteret svar
Fra : stj

Modtaget 60 point
Dato : 11-10-03 09:04

Hvis det bare drejer sig om at dele en internetforbindelse og sporadisk udveksling af filer mellem lokalnetværkets computere, kan man næppe mærke nogen forskel på brug af en hub eller en switch. Hastigheden kan være 10 Mbit/s eller 100 Mbit/s. Et godt valg er en switch, der kan køre begge hastigheder på portene.
stj

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 11-10-03 09:05

Hej LottaJ.

Du kan bruge begge dele - uden problem. Når du vil dele en xDSL forbindelse skal du bruge en Router til dette - og ikke en alm. switch eller HUB. Idag findes der næsten ingen xDSL router uden den også har en switch indbygget - så dermed løser spørgsmålet egentlig sig selv.

En god privat router er f.eks. D-Link D-604, som ligger på ca. 450,-
Det tager ca. 5 min. at sætte den op - og så er du kørende! Både på internettet; men også mellem PCerne.

Håber dette kunne hjælpe dig lidt.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : LottaJ

Dato : 11-10-03 09:13

TAK for de hurtige og fyldestgørende svar!

Mon jeg også kan få lidt assistance til køb af netværkskabel (fra router til com)...
Jeg har været på edbpiser.dk og ledt, MEN for en nybegynder er det forvirrende:

Sandberg UTP Cable Cat. 6 15m / 10/100Mbit 159,-

Compart Crossed XSTP Cable Cat. 5e Patch RJ45 15m / 10/100Mbit 100 kr.

Hvilke kabler har de rigtige stik i enderne? hvilke betegnelser skal jeg lede efter?

Kommentar
Fra : stj

Dato : 11-10-03 09:19

hej igen
prøv at se på denne side, den er faktisk rigtig god
http://www.cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/
stj

Kommentar
Fra : LottaJ

Dato : 11-10-03 09:24

MEN er stikket som skal bruges til com et R45 stik?

Kommentar
Fra : stj

Dato : 11-10-03 09:28

Stikket, der sættes i switch'en, er et RJ45 stik,
det samme er stikket, der sættes i computerens netkort.
stj

Godkendelse af svar
Fra : LottaJ

Dato : 11-10-03 09:37

Tak for svaret og de gode forklaringer, stj! Mvh. Lotta