/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
gulvspær/tagspær tåler de regn længe !?
Fra : Odense
Vist : 3976 gange
50 point
Dato : 10-10-03 19:36

hej! "tømmer"
tager gulvspær (45x245) skade af at så i regn længede!? De sat op, og tag kommer først op om 30 dage ca.... og det er ikke mulige at dække af 100%, måske det er beder at de bare står frit, end de står og bliver våde lidt her og der !? og hvad med tagspær hvis de bliver våde i 2-3 uger får man har lagt hele taget !`?

(svar venligst kun hvis man ved lidt om det

Accepteret svar
Fra : F.E.Larsen

Modtaget 60 point
Dato : 10-10-03 20:27

Gulvspær skal helst være overdækket, grundet der stilles større krav til træets fugttighed, hvis du skal havde alm. brædder på efterfølgende. Hvis du skal havde plader spån/finer oven på gulvspærene sker der ikke det store. Der sker ikke noget ved at dine tagspær står frit og bliver våde i 2-3 uger ej heller 2 måneder.

Bliver gulvspærene våde skal du efterfølgende sørge for at de får mulighed for at udtørre inden pålægning af gulvet.

Kommentar
Fra : Odense

Dato : 10-10-03 20:51

ok! det var dejlige at hører var lidt urolige for at det kunne blive dårlige træ, minder styrke osv...

Kommentar
Fra : F.E.Larsen

Dato : 11-10-03 07:57

Du kan være helt rolig, styrken bliver ikke forringet. Husk at accepterer svarene du får hvis du vel og mærke kan accepterer disse.

Kommentar
Fra : jensalexander

Dato : 11-10-03 08:05

Vand har ikke den store påvirkning på træ. Det er solen som er træets værste fjende.

Kommentar
Fra : F.E.Larsen

Dato : 11-10-03 08:21

Korrekt solen er en fjende for træværk, men da spær efter nogen tid bliver dækket til med tagplader og ikke får sollys har det ingen betydning. Iøvrigt behandler man jo træ som skal stå "ude altid" med træbeskyttelse som indholder UV beskyttelse får at beskytte træværket for solen. Træbeskyttelsen beskytter alene for at træet naturlige olie indhold ikke skal udtørre, og træet derved vrider sig og får tørrevner o.s.v. Styrken af træet bliver ikke forringet kun ved råd. Spærtræ som står ude i flere måneder som efterfølgende dækkes til tager ikke skade af solen, jeg kan forstå på Odense at det er et projekt som pt. pågår, og vi har jo ikke meget sol på denne tid af året.

Kommentar
Fra : badass11

Dato : 05-11-03 17:52

ja der er mange kloge hoveder og her er endnu et .
det er rigtigt at gulv strøer ikke tåler vand men det lyder som der er tale om et bjælkelag og det er lige meget med at det for vand bare du sørger for at skrue nogle lister på tværs som holder afstanden så de ikke vrider når du får tag på og de begynder at tørre med hensyn til dine spær så er det ikke noget problem det er normalt at tage nogen gange står åbne en måned mvh Morten

Godkendelse af svar
Fra : Odense

Dato : 17-12-03 11:12

Tak for svaret F.E.Larsen.