/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Undertag under betontegl
Fra : GitteBergstroem
Vist : 2051 gange
20 point
Dato : 10-10-03 16:51

Skal der - ifølge bygningsreglementet - være undertag under betontegl af typen Benders?
Mvh. Gitte

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 10-10-03 18:19

Jeg ved ikke hvad bygningsreglementet siger, men det er generelt en god idé at have et undertag ved brug tegl.

Jeg ved ikke om Benders er et type teglsten som lukkes med tjære/skum/tråd. Hvis du vil have sikring for et tæt tag, så brug undertag. Ellers så kan det anbefales at bruge en eller anden form for tjære mættet skum eller. lign. som kan skabe en "fleksibel lås" der er tæt.

mvh. Per

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-10-03 18:55

Det fremgår af vejledningen for betonteglen, og det svarer alle forhandlerne feks HT Defta, råd og byg på.
Jeg har en kammarat som lige har bygget nyt hus, han brugte en betontegl med et bånd i det var godkendt uden undertag, om det var Benders? , jeg tror det nok. Han sagde da han havde lagt dem, kunne han se hele taget nedefra, og der kom en snefygning, og ikke et fnug kom ind.
Var det ikke en ide at søge på google feks: http://www.bendtsen-tagservice.dk/benders.html http://www.benders.no
Eller søg på bygningsreglementet.
Så vidt jeg er orienteret så er der ingen alm tegl der er godkendt, de kan nok ikke "støbes" nøjagtig nok.
Men det har jo også noget med taghældning at gøre.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : F.E.Larsen

Dato : 10-10-03 20:10

Bygningsreglementet BR 98 fortæller ikke noget om materialer/undertag. Det er materialet/ produktet samt leverandørens anvisninger som afgør om der skal anvendes undertag. Du skal helt klart lægge undertag, taghældningen er også afgørende, hvis levarandørene skal give tæthedsgaranti skal deres anvisninger overholdes. Det fremgår iøvrigt af denne link http://www.benders.no/, under læggeanvisningen at der skal være undertag, du kan også se specifikationerne omkring taghældningen, der forefindes ligeledes diverse detaljetegninger.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-12-03 01:27

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
VH Palle Hansen

Accepteret svar
Fra : hsl1305

Modtaget 20 point
Dato : 16-01-04 11:08

der skal undertag under alle beton/tegl tagsten det er kun lafarge danflock der godkendt uden undertag alternativ kan det understryges med mørtel

Godkendelse af svar
Fra : GitteBergstroem

Dato : 16-01-04 11:59

Tak for svaret hsl1305.
         Mvh. Gitte