/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Eksamens opgave med HPLC ?
Fra : delfin
Vist : 1128 gange
100 point
Dato : 10-10-03 15:28

Hej
Vi skal snart skrive speciale på laborant skolen. Vi vil lave forsøg med HPLC.
Vi har ca. 3 uger til projektet, men vi har ikke nogen gode ideer til hvad vi kan analyser. Er der nogen der har nogle gode forslag.
Hilsen Maibritt

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 10-10-03 20:14

Hej!
Hvad med at sammenligne jord, som er forurenet, eller er den for brugt?
Eller perkolat?

Hilsen Jeannie

Accepteret svar
Fra : beckski

Modtaget 100 point
Dato : 11-10-03 15:04

variation af mængden af lægemiddelstof i panodil eksempelvis

eller tjek mængden af nedbrydningsprodukter i tabletter

og hold det op mod pharmakopeen

Kommentar
Fra : Erik_D

Dato : 14-10-03 13:16

Separation af stereoisomerer, måske ?
Udvikling af en hurtig, generisk metode, med efterfølgende valideringer, repetérbarhed, robusthed o.s.v..

Jeg arbejder med LC/MS og GC/MS (preparativt og analytisk),så bare spørg løs :)

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 14-10-03 13:40

fik du svar, ?

Jeannie; hvad er perkolat ??

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 16-10-03 17:58

Perkolat, er den "saft" der dannes, når nedbør løber gennem affaldet på en losseplads.

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : pego

Dato : 16-01-04 00:22

HPLC kan også bruges til at isolerer proteiner i en opløsning....

Godkendelse af svar
Fra : delfin

Dato : 16-01-04 10:40

Tak for svaret beckski. Vi har lavet forsøget. Det blev koncentrationsbestemmelse af Lidokain, dels i noget vi selv havde fremstillet og genfindingsprocent i Lidokain Liniment.
Tak for alle jeres forslag.
Maibritt