/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Ymaha Jog - please help me :s
Fra : nactjo
Vist : 531 gange
100 point
Dato : 10-10-03 12:07

Hey! Jeg har en jog... forleden dag da jeg var ude at køre gik den ud hver gang jeg kom over de 30 eller 15 op af en bakke! Så kørte jeg hjem og skilt men karburator og indsugning ad og fandt en masse sand... der har jeg får skyllet ud nu og så har jeg sat det på igen!! Men nu kan den ik starte :s har tjekket tændrøret der var intet ivejen med det men jeg har skiftet det alligevel... hva kan der være galt??? Please help

/Nactjo

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 10-10-03 13:50

Hvis der var sand i kaburatoren, kan der meget vel også være sand mange andre steder i motoren, fx. cylinder krumtap hus osv. ! Det kan meget vel være årsagen. Men hvad sker der når du jokker på kickstarteren ? Er der kompression ?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-10-03 15:54

Man skyller ikke sand ud (der er nomalt ikke sand men "smuds i benzinen", men blæser sin caburator ud med trykluft, specielt strålespids og strålerør.
Hvis det var sand, må du jo mangle et filter mellem tank og caburator, og så må der jo være nogen der har fyldt det i, og så skal tamken og hanen renses helt ren,(alt benzin ud og helst tanken af).
Du skal fejlsøge systematisk: Kommer der benzin når du tager slangen af til caburator, er tændrør våd, er der gnist når du lægger tændrørets gevind til stel og starter.
Undskyld men, jeg fatter ikke så mange spørgsmål der stilles ved Kandu, uden at spørgeren fortæller lidt mere, feks om gnist mm. det ville jo svare til at jeg spurgte om hvorfor kan naboens 4 dørs bil ikke bremse.
Nuvel til sagens kerne, hvis der er gnist, og tændrør er tørt, ja så mangler den jo nok benzin, og så smider man en sjat (2 fingerbøl) benzin enten ned gennem tændrørshullet eller ind i caburatoråbning, og så prøver man om den lige går igang. Går den så lige igang, så må du igang igen med caburatoren, og strålespidsen.

Lad os så høre resultatet Nactjo.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : nactjo

Dato : 10-10-03 17:50

når jeg jokker på kickstarteren er den normal borset fra at den ikke starter... Men skal jeg prøve at at putte bezin ind i cylinderen?? er det noget andre har erfaring med??? og ja har tjekket gnist ved tændrørert og det er der... det jeg mente med der intet var ivejen med tændrøret.... Og har idag også tjekket stpel/cylinder og det er der heller intet galt med... Kan sand være grunden til den ikke vil starte??? dvs. i mener jeg skal skille hele min knallert ad og tjekke for sand???

/Nactjo - som overvejer at sende den på værksted ;-(

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-10-03 18:30

Nej du skal se om der er et filter på slangen, svar på nogle af mine spørgsmål, er det sand eller smuds, løber benzinen til karburator, og ja jeg har erfaring med at prøve at putte benzin i cyl/karburator, jeg har da lavet de første 20stk knallerter i mit lang liv.Men du skal selvfølgelig kun gøre det hvis tændrør er tørt. Systematisk og fornuftig, så finder du fejlen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : nactjo

Dato : 10-10-03 19:02

på bezinslangen?? det er der ikke!!! Det sidder vist en vacumpumpe på... ved ik helt om den gør det samme?? så vidt jeg ved sørger vacumpuoen bare for at der ik kommer vacum i tanken altså så tanken ik folder sig sammen??? Der kommer bezin til karburatoren!!! Og tror også det kommer længere der var også bezin på menbranen??? hvis det kan passe... og jeg tror der var sand der var i den... det er ret svært at bedømme idet selve karburatoren var meget beskidt uden på bla. sand så ved ik om det var sand ller hva men der var snavs i membranen!! Tror ikke tændrøret er vådt har jeg ikke tjekket.... ide det står ret skilt ad lige nu ;-(

/Nactjo

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 11-10-03 10:47

Pallebhansen > Sand/grus i kommer meget sjælendt fra tanken, men fra et utæt luftfilter, eller hvis man skal spille sej uden filter...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-10-03 11:48

Ja Jon sådan kan man også se det og du har nok ret (hvis han ikke har luftfilter på, men når Nactjo sagde han "skilt karborator ad" så regnede jeg med at han havde skilt den ad, og set efter skidt i svømmerhus. Det har han jo nok ikke.
Nactjo undskyld men du virker ikke som om du har den store erfaring, og det er nok bedst at lade en erfaren se den efter.
Der sidder ihvert fald ikke en vaccumpumpe på benzinpumpen, for at undgå vaccum i benzintanken. Der er altid en udluftning (eller et lille hul i tankdækslet), til at undgå vaccum i benzinen. Selvfølgelig klapper tanken ikke sammen fordi der kan løbe benzin ned til kaburatoren.
Jeg har ikke tænkt at skrive mere før du har prøvet en sjat benzin i kaburator/cyl., og personlig tror jeg bare din strålespids er stoppet.
Du skal også rense membranen, og afprøve den med munden, dvs kunne puste men ikke suge. Endvidere skal membranen krydsspændes, så den ligger helt til (tæt), med nye pakninger eller flydende pakning.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : nactjo

Dato : 11-10-03 13:42

så regnede jeg med at han havde skilt den ad, og set efter skidt i svømmerhus. Det har han jo nok ikke.-> jo det har jeg og jeg har kørt med filter hele tiden!
Du skal også rense membranen-> det har jeg også gjordt... og har skiftet membram pladerne! Har dog ik sat ny pakning på endnu, men jeg bestilte et helt pakningssæt igår som jeg regner med kommer på mandag eller tirsdag
Og til Jon man spiller ik sej uden filter... for så er man da en nar... hvis man ville have den til at sige lidt mere kan man købe et powerluftfilter... men så når man også at blive døv inden man bliver 20 :s

her er et billede af tanken med vacumpumpe osv... http://www.asminderod.dk/jog/benzintank.gif - hvis du kan bruge det til noget???

/Nactjo

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 11-10-03 19:26

Nactjo > Er 100% enig, men har set flere der gør det fordi de syntes det er sejt! Personligt kører jeg med et Arreche Power Skum filter, så det lyder skam højt nok Regner med snart at købe et Polini EVO skum filter!

Men det er ikke sikkert at der er vaccum pumbe på din jog! Jeg mener kun det er på AS versionen!

Kommentar
Fra : nactjo

Dato : 11-10-03 20:08

det er der kan jeg så sige ... men imorgen på et eller andet tidspunkt regner jeg med at prøve at putte bezin i selve cyllen... og så må vi jo se hva der så sker!! håber sQ den starter.... ellers får jeg fandme nederen på ;-( Polini EVO filteret larmer monster meget og er ret stort... men det kan sidde på en jog... god fornøjelse

/Nactjo

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 11-10-03 21:05

Nej nej nej! Du har fuldstændigt misforstået noget! Et Polini EVO filter larmer IKKE, det brøler den fedeste lyd !

Kommentar
Fra : nactjo

Dato : 12-10-03 00:42

he he oki så... det kan man også godt sige... men hvis man ser en politi bil kan man ikke undgå at blive set/hørt - kan jeg nok heller ikke med min neon gule farve - men de kan bare køre efter lyden... en af mine venner havde sådan et evo filter på og man kunne høre ham mange hundrede meter væk!!!

/Nactjo - der håber han kan starte imorgen

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 12-10-03 10:24

Ja det er rigtigt, men hvis resten af ens scooter svarer nogenlunde til standarten for et EVO filter, så er det jo ikke noget problem at stikke fra dem!

Kommentar
Fra : nactjo

Dato : 12-10-03 22:58

nu går det helt... galt forleden kunne jeg få gnist på tændrøret det ken jeg ikke nu!! ARGH!!! har ik rørt ved tændingspolen eller noget strøm og så pludselig virker den ikke mere.... argh sort!!! overvejer vitterligt at sende den på værksted... har bare ik pengene til det ;-(

/Nactjo

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 13-10-03 08:15

Hmmm.... ! Virker resten af dit elsystem ?

Jeg ved godt det virker lidt underligt, men prøv at pille tændrøret ud af hætten, stik fingeren ind i hætten og jog stille og roligt på kickstarteren, og hvis du får stød, så er det dit tændrør der ikke virker, ellers er det et andet sted i dit tændingsanlæg!

Kommentar
Fra : nactjo

Dato : 13-10-03 11:44

der kommer slet ik strøm i lednigen der går ud til tændrøret ;o( og ja resten af elsystemet virker... argh... håber ik det er cdi´en de koster jo knaster ;-(

/Nactjo

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-10-03 13:03

Du skal da ikke stikke fingeren i...., hvis der ikke er gnist på tændrør så er der heller ikke tænding, du skal selvfølgelig holde håndtag inde, men det skal du jo også for at aktivere starter.
For at udelukke tændrørshætte og tændrør, skruer man tændrørshætte af og holder tændrørsledning 1/2cm fra stel og prøver så.
Du ser efter at alle ledninger på cdièn har god kontakt, drej de runde stik en smule for bedre kontakt, hvem siger det er cdièn (den kan du få målt ved knallertmekanikeren. Det kan jo feks også være tændspolen mm.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : nactjo

Dato : 27-10-03 17:46

har fundet ud af hva der var galt og den køre nu igen det var den der magnet der sidder vedsiden af svinghjulet der skal lave strøm, den var rusten og så kunne den ik lave strøm..... hvordan gir man point til jer begge to??

/Nactjo

Accepteret svar
Fra : Jon

Modtaget 100 point
Dato : 27-10-03 22:05

Kan man ikke, men bare gi' palle dem, for de betyder ikke noget for mig, så det er bedre han får dem hvis han kan bruge dem ;)

Godkendelse af svar
Fra : nactjo

Dato : 28-10-03 20:07

Tak for svaret Jon. Tænkte du kunne bruge den til et eller andet... Så synes du skulle have dem LoL Anyway thx for hjælpen selv om det ik hjalp så meget