/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
glasfiberforstærket polyester
Fra : Larsstender
Vist : 635 gange
100 point
Dato : 10-10-03 07:54

Hvordan arbejder jeg med oplægning af glasfiber i polyester?
Hvordan rengøres arbejdsredskaber/pensel?
Kan jeg iblande overfladelaget kridt, så jeg får en gips-lignende overflade og i så fald hvormeget gips?
Jeg er ved at lave en skulptur i komprimeret polystyren og ønsker overfladen forstærket med et gipsagtigt udseende.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 10-10-03 18:11

Renrøringsmidlet er acetone.
Du kan godt iblande kridt, hvormeget må du forsøge dig frem med, men en del skal der jo i, for at gøre polyesteren tyk nok, til at kunne lægge et fornuftigt lag på.
Du er nødt til at blande hærder og polyester sammen, før du tilsætter kridt for at få det blandet rigtigt, og da polyesteren begynder hærdning, i samme øjeblik hærderen kommer i, har du ikke særlig lang tid til at tilsætte kridt samt smøre det på, så små portioner ad gangen.
Og husk handsker, briller og vigtigst af alt åndedrætsværn, for det er noget giftigt stads.

God fornøjelse
dabj

Accepteret svar
Fra : pjk

Modtaget 100 point
Dato : 11-10-03 17:06

komprimeret polystyren !!!

Er du sikker på det ikke bliver opløst, når du smørre polyester på.
Jeg har prøvet det på alm. flamingo og det blev ikke godt.

Mvh

Per Jakobsen

Kommentar
Fra : Larsstender

Dato : 12-10-03 16:50

Hej dabj og Per Jakobsen

Tak for svarene.
Jeg tror det har sparet mig for mange ærgelser. Selvfølgelig opløser polyesteren den komprimerede polystyren.
Godt jeg ikke begyndte at smøre det på. Det er nemlig en 1 m. høj skulptur, jeg har lavet og den skulle nødig komme noget til, så endnu engang tak.
Hilsen
Lars

Kommentar
Fra : pjk

Dato : 14-10-03 13:20

Hej Lars

Du kan evt lægge et lag gips på først og så påføre nogle lag glasfiberen bagefter.
Jeg ved ikke om det virker, men du kan da lave en prøve først.

Mvh

Per Jakobsen

Kommentar
Fra : Larsstender

Dato : 26-10-03 19:46

Hej
Per Jakobsen

Tak for ideen, men jeg tror jeg vil male den med en kraftig akrylmaling iblandet noget fint sand.
De vil give en nogenlunde gipsagtig overflade.

Men tak for hjælpen.
MVH
Larsstender

Kommentar
Fra : Larsstender

Dato : 26-10-03 19:48

Hej
Per Jakobsen

Tak for ideen, men jeg tror jeg vil male den med en kraftig akrylmaling iblandet noget fint sand.
De vil give en nogenlunde gipsagtig overflade.

Men tak for hjælpen.
MVH
Larsstender

Kommentar
Fra : Larsstender

Dato : 26-10-03 19:49

Hej
Per Jakobsen

Tak for ideen, men jeg tror jeg vil male den med en kraftig akrylmaling iblandet noget fint sand.
De vil give en nogenlunde gipsagtig overflade.

Men tak for hjælpen.
MVH
Larsstender

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 23-11-03 19:57

Kære kandubruger!
Du har stillet dette spørgsmål i kandu og fået svar.
Almindelig høflighed i kandu kræver at man i det mindste takker for hjælpen. Når du ikke har gjort det, skyldes det formodentlig en forglemmelse eller ukendskab til hvordan.
Man takker for hjælpen ved at acceptere et af svarene, dette gøres ved at trykke på ”accepter som svar” ovenover og til højre for det svar du synes er bedst.
Det er muligt at svaret/svarene ikke er lige hvad du håbede på, men så vælger du blot det svar der kommer nærmest.
De point du har udsat som belønning for et svar, er alligevel tabt for dig i samme øjeblik spørgsmålet er stillet.

Mvh.
dabj

Kommentar
Fra : kevlardk

Dato : 18-01-04 16:47

du kan dække figuren med husholdningsfilm det kan holde til polyesteren,så går din fig. ikke i opløsning!!!

Godkendelse af svar
Fra : Larsstender

Dato : 19-01-04 09:03

Tak for svaret pjk.