/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Fremleje i andelslejlighed
Fra : petedane
Vist : 689 gange
100 point
Dato : 10-10-03 00:05

Jeg bor i en andelsforening, hvor vi har en intern venteliste. Dvs at vi har forkøbsret hvis f.eks. en større lejlighed bliver sat til salg.

Jeg bor i en af de mindste lejligheder i vores forening og vil meget gerne flytte op i en større lejlighed.

Desværre har jeg på fornemmelsen, at flere af andelshaverne fremlejer deres lejlighed ulovligt (uden accept fra bestyrelsen - foreningen følger betingelserne for fremleje i lejeloven), og det betyder selvfølgelig, at der kan være lange udsigter for evt køb af større lejlighed for mig.

Mit spørsgmål er: Er der nogen gode ideer/erfaringer til hvordan man kan komme ulovlig fremleje i andelsforeninger til livs?

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 10-10-03 00:25

Drøft sagen med foreningsformanden, ville det ikke være det mest oplagte som en begyndelse?
Laurenzio

Kommentar
Fra : petedane

Dato : 10-10-03 00:32

Til Laurenzio

Selvfølgelig, det har jeg også gjort. Men søger gode råd - uden at der bliver for meget "dyneløfteri" over det. Eftersøger mere konkrete forslag

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-10-03 09:29

petedane

Muligheden for at andelshaveren vender tilbage til lejligheden kan jo være der. Den pågældende kan evt. være på et længere ophold i udlandet. Så er det jo rart at have sin lejlighed at vende tilbage til. Hvis det er tilfældet er det ikke ulovligt at fremleje sin lejlighed.
Har du talt med de "nye" lejere?
Ved du helt konkret om lejligheden er fremlejet ulovligt? Det er jo vigtigt at vide, hvis du vil gå videre med sagen.
Jeg forstår godt at du vil have en større bolig, men undersøg om der er noget ulovligt i udlejningen. Der er altid sladder i en beboelsesejendom, så der er sikkert en, der ved et eller andet.

mvh ans

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 10-10-03 10:30

peterdane

Jeg er 100% enig med ans. Det er ikke nok at "ha en fornemmelse af" du/i må have noget konkret at fremlægge. Ved ulovlig fremleje er det meget typisk at fremlejeren ikke kan have sin folkeregisteradr.på lejemålet, men kun en co adr. på posthuset. Det kunne jo undersøges.
Ellers prøv at skabe lidt fokus på situationen (opslag, beborbladet m.m) det kunne jo være der var nogle stykker som fik kolde fødder.

Laurenzio

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-10-03 11:24

Er der andre navne på døren end de faktiske andelshavere, vil disse, i hvert fald af komunen, blive betegnet som værende lejere med bopæl på lejemålet, hvorend de så ellers måtte have folkeregister adresse. Dsv. at kan du påvise at der står et navn på døren tilhørende andre end andelshaver, så er vedkommende lejer også selvom andelshaver kan påstå, der er tale om 'gæster' eller 'venner' der ikke betaler husleje.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : petedane

Dato : 11-10-03 12:28

Til Molekyle

I min opgang alene er der 5 adresser hvor der står noget forskelligt på dørtelefonen (kan kun ændres af foreningen) og på selv døren.

Jeg kan selvføligelig en liste over de adresser hvor der er forskellige navne. Føler dog at der er for meget dyneløfteri over dette og vil gerne gøre det på en pæn måde

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-10-03 13:04

petedane -> Du har ret. Men som andre har sagt: Drøft det med bestyrelsen eller indkald til generalforsamling om emnet ( .. er 'snydet' udbredt, vil jeg klart anbefale det sidste )

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-07-04 10:52

Anybody home ? I'm gone ...forever </MOLOKYLE>