/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Strøm til harddisk
Fra : bolvig13
Vist : 519 gange
50 point
Dato : 09-10-03 21:10

Jeg har fået afvide at man kan tilslutte 5V til sin harddisk for at minimerer støjen, men er der nogen der ved hvordan man ændrer strømmen til HD.

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 09-10-03 21:30

Hvis du slet ikke sætter strøm til er den helt lydløs

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 09-10-03 22:11

Jeg tror ikke at der er tale om en HD men om blæsere/ventilatorer i din pc.

mvh. Per

Kommentar
Fra : MuffinMan

Dato : 09-10-03 22:20

ja, jeg tror heller ikke det vil gå alt for godt at sætte 5 volt til din harddisk

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 09-10-03 22:40

Selvfælgelig kan en harddisk godt larme, nogen gør det mere eller mindre, specielt de der ophængt i oliret lejer.

Jeg vil på det kraftigste råde dig til at på nogen måde ændre på strømmen til din HD.

De nye harddiske kører enten ved +12 V 0,75A eller +5 V 0,85A, disse volt trækkes direkte ud fra din transformer, og det bør være umuligt selv at styre disse V.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 09-10-03 22:42

Men til dit spørgsmål, ja, så kan en harddisk godt køre på 5V, men hvor du trækker 5V ud, kan jeg ikke sige dig pt.

mvh
ellebye

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 60 point
Dato : 09-10-03 22:44

Der er allerede 5V, i det lille stik som er sat til HD, og at ændre strømmen er noget helt andet.
Volt er spænding, og strøm måles i ampere.
Hverken strøm eller spænding må ændres, da HD brænder af.
Visse blæsere til prossorkøling kan spændingsreguleres, hvis du vil brænde din prossor af fordi den bliver for varm. Ellers skal den overvåges, fra bioesen eller fra et program. Disse regulatorer er forholdsvis dyre, og det er meget billigre at købe en lownoise blæse.
Iøvrig er der også støj fra strømforsyning og grafikkort (større typer) + ressonans mm.
Hvis man ikke kan lide støj, skal man købe specielle kabinetter og andet støjdæmpende grej.
Jeg tror dit spørgsmål er besvaret hermed

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 09-10-03 22:57

>pallebhansen

jeg har lige målt Volten til at være 5V, så ja, >bolvig13 harddiske får formentlig også 5V.

ellebye

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-10-03 23:10

Ja selvfølgelig, alle den type stik til HD og CD rom mm får 5V.
Og spørgsmålet er dermed besvaret, hvis bolvig 13 da ikke har andet at spørge om?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : technet

Dato : 10-10-03 00:34

nu er alt det med volt og ampere sat på plads.
men for at mindske støjen kan du sætte små gummi strimler ind imellem HD og rammen og forstærke rammen da det er resonansen fra hd som planter sig igennem al metallet på din box (vibrationer i dit tårn)
og som pallebhansen siger dit spg er besvaret

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 10-10-03 01:13

Harddiske benytter både 5V og 12V, på de fleste af de HD som jeg har haft fat i, så står der ovenikøbet hvor meget strøm (amp) som de benytter for hver af spændingerne (volt).

Jeg tager to tilfældige fra skuffen:
WD Caviar 24300 - 5V=0,58A og 12V=0,23A
Fujitsu N124 - 5V=0,65A og 12V=0,6A

mvh. Per

Godkendelse af svar
Fra : bolvig13

Dato : 10-10-03 12:46

Tak for svaret pallebhansen.