/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Foryngelse af Spiræahæk
Fra : rcn
Vist : 3283 gange
50 point
Dato : 07-02-02 13:40

Er der nogen, der har erfaringer, de vil dele ud af?
Om min næsten nyerhvervede kolonihave har jeg en 1,5 m høj gammel spiræahæk.
Jeg overvejer at skære hækken mod stien kraftigt ned til ca 50 cm. Hækken mod naboerne ved jeg ikke helt, hvad jeg skal gøre med. Måske skære hvert andet skud væk v. jorden, så der bliver luft til dannelse af sideskud, for væksten i toppen af hækken er fin. Det er siderne, der er blevet meget tørre og bare at se på. Da den blev klippet sidst i vækstsæsonen (slutningen af juni) havde den op til 1 meter lange årsskud, så måske har de skygget evt. knopper ihjel. Hvis det er tilfældet, er det måske 2 x årlig klipning, der skal til istedet? Det håber jeg ikke, for det er både hårdt og tidskrævende at klippe de mange meter hæk.

Forårskriblende hilsner
Rikke

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 60 point
Dato : 07-02-02 14:51

On Thu, 07 Feb 2002 12:40:12 GMT, "rcn" <rcn.news@kandu.dk> wrote:

>Er der nogen, der har erfaringer, de vil dele ud af?
>Om min næsten nyerhvervede kolonihave har jeg en 1,5 m høj gammel
>spiræahæk.
>Jeg overvejer at skære hækken mod stien kraftigt ned til ca 50 cm.

Gå endnu længere ned, gerne 20-25 cm, det bliver den pænere af.

>Hækken mod naboerne ved jeg ikke helt, hvad jeg skal gøre med. Måske
>skære hvert andet skud væk v. jorden, så der bliver luft til dannelse af
>sideskud, for væksten i toppen af hækken er fin. Det er siderne, der er
>blevet meget tørre og bare at se på. Da den blev klippet sidst i

Det som ville blive pænest var nok hvis den også blev klippet helt ned.
Men at klippe hver anden gren af helt ved jorder (20-25 cm) er dog også
en mulighed som skulle være god nok.

Måske kan det også hjælpe hvis den bliver klippet kraftigt ind i
siderne. Det kræver dog at der er nogle lidt kraftige gennemgående
grene, og det er der nok ikke i en spirea. Og det skal også gøres på
begge sider af hækken, ellers bliver den skæv.

>vækstsæsonen (slutningen af juni) havde den op til 1 meter lange
>årsskud, så måske har de skygget evt. knopper ihjel. Hvis det er
>tilfældet, er det måske 2 x årlig klipning, der skal til istedet? Det
>håber jeg ikke, for det er både hårdt og tidskrævende at klippe de mange
>meter hæk.

Det ville nok være gavnligt at klippe den 2 gange om året.
Men hvis du har mod på det, så klip den ned, enten helt eller hver anden
gren væk. (Og så den anden halvdel af grenene om et år eller 2.)

--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
http://www.gartneriet.dk

Directory Opus - nu også til windows - http://www.gpsoft.com.au

Kommentar
Fra : vestergade

Dato : 07-02-02 15:18

Hej Rikke

Ja,--det er en skøn tid vi går i møde,-jeg går hver dag og studerer hver lille fremspiring i vores have.
Spirea (snedriverbusk) skal klippes lige efter blomstringen,- så det har været lidt for sent den sidste klipning var foretaget. Du skal kun klippe den ene gang om året. Ellers lyder det helt fint med den udtynding du er inde på.
Du kan prøve at tilføre din hæk lidt gødning,-Først med Nitrophoska, derefter 2-3 gange med kalksalpeter.
Anvisning om forbrug står på emballagen.

Forårshilsener tilbage
MH
Vestergade

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-02-02 17:22

"rcn" <rcn.news@kandu.dk> wrote in message
news:Dru88.2351$5L3.114293@news010.worldonline.dk...
> Er der nogen, der har erfaringer, de vil dele ud af?
> Om min næsten nyerhvervede kolonihave har jeg en 1,5 m høj gammel
> spiræahæk.
> Jeg overvejer at skære hækken mod stien kraftigt ned til ca 50 cm.
> Hækken mod naboerne ved jeg ikke helt, hvad jeg skal gøre med. Måske
> skære hvert andet skud væk v. jorden, så der bliver luft til dannelse af
> sideskud, for væksten i toppen af hækken er fin. Det er siderne, der er
> blevet meget tørre og bare at se på. Da den blev klippet sidst i
> vækstsæsonen (slutningen af juni) havde den op til 1 meter lange
> årsskud, så måske har de skygget evt. knopper ihjel. Hvis det er
> tilfældet, er det måske 2 x årlig klipning, der skal til istedet? Det
> håber jeg ikke, for det er både hårdt og tidskrævende at klippe de mange
> meter hæk.

Normalt klipper man jo ikke en Spirea hæl, men so Mads sagde får du altså
den pæneste hæk ved at klippe den HELT ned og så i øvrigt lad være med at
begynde at klippe i den ellers!

Godkendelse af svar
Fra : rcn

Dato : 11-02-02 18:12

Tak for svaret
Jeg har mere mod på at tage hver 2. end at fjerne det hele. Det tror jeg kun vil skbae utilfredshed hos mine naboer. Men jeg hører stadig gerne fra nogen som har erfaringer med lige netop spiræa.

Kommentar
Fra : vestergade

Dato : 11-02-02 22:42

Hej Rikke

Jeg delte ud af min erfaring mht. klipning af spirea,--(Som jo var dit egentlige spørgsmål) ,--da jeg selv har en spirea- hæk omkring noget af min have (4000 kvm) Den korrekte klipning er som jeg skriver---lige efter blomstringen.
Men --jeg har åbenbart misforstået dit Spørgsmål ????????????
Spirea er smukkest "uklippet"---men da der mange gange skal tages hensyn til naboer,--samt ud til vejen områder kan det være nødvendigt med den årlige klipning,-da Spirea jo er en meget "bredt" voksende busk.

MH
Vestergade

Kommentar
Fra : rcn

Dato : 12-02-02 09:30

Jamen dog Vestergade
Jeg var ikke helt sikker på dit svar, da min hæk først gav sig til at blomstre i juli, og der ville den være ud over alle breder, hvad den i øvrigt allerede var da jeg overtog den.
Og så gik mit spørgsmål også på en foryngelse.
En anden ting - som du jo selvfølgelig ikke kan vide - er at jeg ikke ønsker at bruge kunstgødning i min have.
Beklager hvis du føler dig forbigået. Det var absolut ikke hensigten.
Rikke

Kommentar
Fra : vestergade

Dato : 12-02-02 16:16

Det er da helt ok --Men når du først har fået styr på hækken,---så klip den efter blomstring,, ellers sker der denne misvækst.
Kunstgødning er jeg enig med dg i,--men mange bruger det- du kunne jo ha`været èn af dem!

Var lige inde på Mads Lie`s hjemmeside,- han skriver bla. det samme omkring klipningstidspunktet af Spirea.

MH
Vestergade