/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
3 computer 1 printer hvordan deler man o~
Fra : dell8200
Vist : 708 gange
59 point
Dato : 09-10-03 18:43

Jeg par 3 computere og har 1 printer HP psc 2110 all-in-one som jeg gerne vil bruge. Jeg har gjort følgende:

gå under start--->indstillinger--->kontrolpanel--->printere--->højreklik
på din printer og vælg deling... her definere du at den skal være delt
på netværket... Herfra kan jeg ikke komme videre. Hjælp....

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-10-03 18:53

På en switch skal du da bare vælge fra ALLE tilsluttede Computere; den printerdriver der passer til den tilsluttede printer.
Via kabel forbinde dem til switchen, der igen forbindes via ét kabel til printer. Så ordner switchen selv fordelingen af printopgaver (Én printer får adgang ad gangen).

Du skal ikke dele noget på de enkelte computere. Det er kun ved netværksprinter-opsætning, der er noget helt andet.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : stj

Dato : 09-10-03 19:36

Hej Dell8200
Du laver et netværk, hvor du tilslutter dine 3 pc,ere til switch'en,
printeren bliver du sikkert nødt til at tilslutte en af pc'erne, da den, så vidt
jeg husker, kun kan tilsluttes via en USB port.
På de to resterende pc'ere installerer du printeren som en netværksprinter.
Det gør du nemmest ved at gå ind i "netværkssteder -> computere i nærheden" find den
pc'er der har printeren og dobbeltklik på den, hvis du kan se din printer, højreklikker du på den
og trykker tilslut.
stj

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 09-10-03 19:49

vent vent....
1) installer printeren på computer 1
2) find printeren i kontrolpanel ---> højreklik og vælg del/share kald den f.eks. printer
3) på computer 2 og 3 vælger du start --> kør ---> skriv: \\computer1\printer ---> derefter installeres den på de 2 andre computere

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 09-10-03 19:51

computer1 skal udskiftes med computer1's navn eller ip-adresse
printer skal udskiftes med navnet som du valgte da den skulle deles

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 09-10-03 23:35

Hej Dell8200;

Kan du ikke lige skrive, hvilken printer der er tale om - og hvilke stik den er udstyret med ( LPT, USB, Netkort )

Hvis din printer har USB og/eller LPT er den nemmeste måde at købe f.eks. en EdiMax printServer hos Zitech.
Et godt valg, da den både kan understøtte Windows, DOS, TCP/IP NetBUI, mv. Samtdig har den en stor fordel - den kan navngives på samme måde som en PC.

Når den er tilsluttet din switch via et ganske alm. netværkskabel mellem switch og printserver bruger du den medfølgende software til at knytte printserveren til den enkelte PC.
Installerer printerdriveren - og vælg nu printserveren som port! Nemmere kan det ikke være.

Samtidig har du den fordel, at du ikke SKAL have en PC tændt for, at andre kan skrive til printeren.

Vil du vide mere - så skriv endelig.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 10-10-03 08:55

Hej Dell8200,

hvad er det for en switch som du taler om?
Er det en netværksswitch, det vil sige du har et lokalt netværk, hvor de tre computere er koblet sammen, og så er printeren koblet op mod en af pc'erne.
Eller er det hvad man kalder en printer switch? Det vil sige, at alle printerporten på hver pc er koblet op til printerswitchen, og selve printeren er koblet direkte til printerswitchen.

Hvis du har en netværksswitch, så skal du installere printeren på en af pc'erne, og derefter vælge del den printer.
På de to andre pc'ere, så skal du vælge at installere en netværksprinter. Det gøres ved at vælge "installer printer" og hvor der er vlg mellem lokal printer eller netværksprinter, ja, så skal du vælge netværksprinter.

Har du derimod en printerswitch, så skal du på alle tre pc'ere installere printeren som om det er en lokal printer.
Hver pc tror således at den har printeren for sig selv. Det er fordelen ved en printerswitch. Ulempen er naturligvis at alle pc'erne skal stå relativt tæt på hinanden, da det ikke er tilrådeligt at lave et printerkable længere end 5-7 meter.

mvh. Per

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-10-03 10:41

Jeg forstod dit spørgmål som var det en printerswitch, præcis som Per.Frederiksen beskriver den ???

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 10-10-03 11:32

Molokyle> Det er derfor jeg spørger Dell8200, om det er den ene eller den anden type switch.

Jeg spørger også for at give Dell8200 mere mod til at uddybe sin situation. Vær ved frit mod Dell8200, der er ingen der bidder herinde. Alle som har stillet et spørgsmål herinde ved, at det kan være svært at finde præcise ord til at beskrie sin egen situation, og det problem man står med.

En del af ens problem er jo netop, at det kan være svært at finde det rette spørgsmål.
For svarene findes allerede. Det ER fx. muligt at dele printerere. Og som man kan se, så er der adskillige metoder der kan bruges.

Vores medspørgsmål er derfor: Har vi forstået spørgsmålet korrekt? Er din switch en printerswitch?

mvh. Per

Kommentar
Fra : dell8200

Dato : 10-10-03 12:06

Jeg skrev ellers et længere brev men det er så fortabt.
Jeg prøver igen

*Dell8200 1.7 MHz 400 MHz BUSmed 1 printer HP psc 2110 All-in-one sat til i USB 2.0
*Mycom 2.4.MHz 333 BUS som skal bruge printer på Dell8200
*Thermaltake 3.3 MHZ 800 BUS skal også bruge printer på Dell8200
*Alle sat til Switchbox D-link DES-1005D som kører via teledanmarks box og net upload 256 Down 1024
*Styresystem på Dell8200 & Mycom er Windows 2000
*Thermaltake har Windows XP pro

Det vil jeg gerne have til at virke. Kom gerne med step by step hvordan det sættes op så jeg ikke bliver forvirret, da der jo har været mange forskellige meninger med at løse dette problem.

Knus

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 10-10-03 15:09

Se det afklarer sagen. Du har en netværksswitch, og vil dele printeren via en pc. Må dog komme med en detaljeret forklaring lidt senere, da jeg har gæster lige nu. Måske en af de andre vil give en step by step forklaring. Ellers vent et par timer.

mvh. Per

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 10-10-03 15:11

Step-by-step
1) installer printeren på computer 1
2) find printeren i kontrolpanel ---> højreklik og vælg del/share kald den f.eks. printer
3) på computer 2 og 3 vælger du start --> kør ---> skriv: \\computer1\printer ---> derefter installeres den på de 2 andre

computer1 skal udskiftes med computer1's navn eller ip-adresse
printer skal udskiftes med navnet som du valgte da den skulle deles

Kommentar
Fra : dell8200

Dato : 10-10-03 17:54

Den der fra dig Uffe29 Den virker ikke. Den skriver netværksstiden ikke fundet. Jeg har delt dell8200 printer kaldt den hp2110

Så gik jeg hen og skrev start --->kør så skrev jeg dell8200 ip adresse og hp2110 men det virker ikke

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 10-10-03 18:06

på de andre computere:

Vælg ca. sådan:
a) installer printer
b) vælg netværksprinter
c) undlad at skrive noget navn
d) udpeg dell8200 og hp2110 (navne kan være anderledes)
e) ok

det er ca. de skærmbilleder du vil se.

Du skal være opmærksom på at computerne skal være medlem af den samme "arbejdsgruppe".

mvh. Per

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 10-10-03 19:16

Så vælg start --> kør --> skriv \\navn på computer ---> find printeren og dobbelt-klik

du finder netværksnavnetet på din dell8200 ved at trykke på windowstasten+pause og gå ind under fanebladet identifikation/computernavn

Kommentar
Fra : milles

Dato : 19-10-03 20:24

Der er to måder du kan bruge til at dele en printer på,
1. du kan forbinde den til den ene pcer på helt normal vis, og så dele den som man dele alm. drev. Dette kræver dog, at den pcer er tændt når du vil printe fra en anden pcer på samme netværk.
2. du kan forbinde den til en swits / hub via en printserver. printserveren skal så ha en brugbar IPadresse og fungere på netværket som en anden pcer

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 21-10-03 07:11

Hej dell8200, fik du delt din printer?

mvh. Per

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-07-04 10:51

Anybody home ? I'm gone ...forever </MOLOKYLE>