/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
reperationtid
Fra : smoelfemor
Vist : 366 gange
200 point
Dato : 09-10-03 12:50

Det er nu 8 uger siden vi indleverede vores notebook til garantireperation. Det eneste den fejlede var at stikket skulle lodes men den er stadig ikke færdig endnu. Vi har snakket med dem flere gange og hvergang fået at vide at de ventede på at der skulle komme reservedele ( hvilket vi ikke forstår - den skulle jo bare loddes). I mandags ringer de så og tilbyder os en ny notebook som kompensation da det nye motherboard de vil sætte i stadig ikke er kommet. Vi takker selvfølig glade ja og henter den så igår - Sikken en skuffelse. Den notebook vi har fået svare på ingen måde det til vores gamle. For det første er der intet floppydrev, hvilket er væstenligt da jeg skriver projket på arbejdet i gruppe og vi har brug for at stykke kapiter samme på denne måde. Vi bliver dog enige om at det kan vi leve med indtil vi finder ud af der ikke er nogen slot til netkortet, hvilket vi absolut ikke kan undvære. For det første fordi vi udelukkende gar trådløst netvær hjemme og på arbejdet er der også udelukkende trådløst.
Nu ringer vi til dem igen og siger vi ikke kan bruge dem. Det kan de ikke lige tage stilling til, men ringer tilbage og siger så kan vi få vores gamle tilbage. De kan bare ikke sive hvornår...Kan det virkelig være rigtig, skal vi finde os i det???, Hvad kan man stille op?

Jeg mener da ikke det kan være rigtigt at de kan bruge 8 uger på rep, når vi fik at vide det tog 3 uger også ikke få nogen som helst form for kompensation. Har i nogle gode råd?

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 210 point
Dato : 09-10-03 13:00

Det der duer da slet ikke.

Jeg vil foreslå dig en opringning til:

Forbrugerstyrelsen
Amagerfælledvej 56
2300 København S
70 13 13 30 - KUN tirsdag, onsdag, torsdag kl. 9-12
www.fs.dk

...idet det du skriver lyder helt hen i hundens unævnelige. Jeg mener de burde hæve handelen og give dig pengene retur.

Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 09-10-03 13:29

Der er ingen tvivl om, at der er gået for lang tid.
Du kan kræve, at få en tilsvarende ny notebook, da reperationstiden er for lang. Man kan faktisk kræve at få en ny vare efter ca. 4 uger efter praksis, og den grænse er jo længe overskredet.
Når jeg siger tilsvarende, er det en vare som opfylder de samme hovedspecifikationer som den i har indleveret til rep. Den i har fået udleveret lever ikke op til specifikationer, jf. det du selv siger.
Tag ind til forhandleren, og forklar ham sagen stille og roligt. Så kan i nok finde til enighed om en løsning, som du selv kan være tilfreds med.
Undlad for guds skyld at puste dig op og råbe. Det får forhandleren til at gå i baglås, og så vil han være meget tilbøjelig til at trække sagen længere ud.

Kommentar
Fra : briani

Dato : 09-10-03 14:08

Hejsa smoelfemor

8 uger er alt for lang tid,derfor mener jeg at du har krav på en ny,efter den nye købelov.

http://www.forbrugerraadet.dk/det_mener_vi/pm/alle/kobeloven/

http://www.fbr.dk/det_mener_vi/pm/alle/kobeloven/

http://www.netjurist.dk/brevkasse/print.php4?letter_id=63

Mvh Brian

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-10-03 15:28

Du kan måske bruge dette link http://www.dr.dk/forbrug/guides/ret/ret_02e.htm

mvh ans

Kommentar
Fra : Ishoey

Dato : 09-10-03 16:27

Hejsa

Citat
Reparationen forsinkes

Hvis en vare er indleveret til sælger med henblik på afhjælpning, kan køber ikke bare fortryde og i stedet kræve, at handlen går tilbage. Dette gælder også i de tilfælde, hvor sælger har forsøgt at reparere mere end 2 gange. Man kan her sige, at køber, ved at indlevere genstanden til reparation på ny, har accepteret, at sælger endnu en gang får lov til at afhjælpe fejlen.

Hvis det sidste afhjælpningsforsøg ikke sker inden rimelig tid, er du dog berettiget til at hæve købet.

Send et brev til sælger eller henvend dig i butikken og forlang varen udleveret i repareret stand indenfor en nærmere fastsat frist. Du skal gøre sælger opmærksom på, at du vil hæve handlen, hvis varen ikke udleveres i repareret stand indenfor den frist, du har sat.

Kig her: http://www.fi.dk/ret/kobeloven/fejlogmangler/afhjaelpning/reparation/

mvh
Ishoey

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-10-03 13:41

Hej Smoelfemor, hvis du vil lukke spørgsmålet (hvilket er almindelig høflighed), trykker du på accepter kommentar som svar øverst til højre over det svar der passer dig bedst.

Godkendelse af svar
Fra : smoelfemor

Dato : 12-11-03 16:19

Tak for svaret 3773.

beklager det tog så længe at få afsluttet tråden, men vi har været uden ADSL forb et stykke tid