/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
Selvstudie-eksamen?
Fra : mizz86
Vist : 4510 gange
50 point
Dato : 09-10-03 12:45

Er der nogle der har taget en selvstudie-eksamen til HF på VUC??
Hvordan er det??
Hvad med bøger? Låner man dem eller er de selvbetalte???

Knuz Lea

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 60 point
Dato : 09-10-03 13:05

1. Nej.

2. Hårdt arbejde og diciplin

3. Jeg har taget selvstudie eksamen på HF for mange mange år siden; 1986-89. Jeg kunne godt låne bøger der indgik i det af skolen benyttede pensum. Da jeg selv tilrettelagde mit pensum i overensstemmelse med undervisningsministeriets retningsliner, måtte jeg selv betale/låne de bøger skolen ikke brugte. Jeg var tilmeldt såvel Hindegade HF som Frederiksberg HF-kursus som privatist (selvstudie). Så jeg vil tro det er det samme idag : Lån på bibliotek og/eller køb.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 09-10-03 13:17

Da jeg, 1993-1994, var selvstuderende i faget religion, tilrettelagde jeg
pensum i samråd med min vejleder.
Der var ikkke tale om, at jeg skulle købe bøgerne eller låne dem på biblioteket.
Skolen havde det hele.

Men som selvstuderen skulle man - af en eller anden mærkværdig grund -
op i et større pensum, end hvis man sad på skolebænken og fik det hele serveret.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 09-10-03 13:18

selvstuderen > selvstuderende.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-10-03 13:28

Rigtig nok hvad Rellom siger: Har du en personlig vejleder mht. tilrettelæggelse af pensum, stilles bøger til rådighed af kurset. Som privatist lægges pensum af en selv. Man har stadig ret til et antal vejledningstimer, men literatur er man selv anvarlig for.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mizz86

Dato : 09-10-03 13:28

okay... Mærkeligt!
Var det et meget større pensum...??

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 09-10-03 13:42

Jeg skulle kunne det samme som de alm. studerende.
Lad os sige 15-20 % mere. Det er svært at svare præcist på.
Iøvrigt laver de jo konstant om på reglerne, så der er ingen garanti for,
at det, der gjaldt for ti år siden, også gælder i dag.

Så selv om det ikke er noget særlig kvikt svar, vil jeg foreslå,
at du kontakter din lokale VUC og forhører dig.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-10-03 13:43

Læsemængderne og pensumkravene er de samme. Eksaminen er derimod i fuldt pensum!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 09-10-03 13:44

Der skulle have stået: plus ca. 15-20 % mere.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-10-03 13:45

øhh... dvs. at som undervist elev på et alm. HF kursus skal man kun op det pensum, der er trukket ud til eksamen.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 09-10-03 13:47

Molokyle har ret i det sidste. Så rent faktisk er der altså ikke tale om,
at de selvstuderende skal kunne mere, men om at de alm. studerende
skal kunne mindre end det fulde pensum.

Ja, det er nogle mærkværdige regler.

Kommentar
Fra : mizz86

Dato : 09-10-03 14:36

okay...
Så stort set skal de selvstuderende bare op i alt det de har læst???
Det burde være til at klare...
Me så har man vel også et "skoleår" til at læse det ik...???

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-10-03 14:42

Jo.. eller to, tre, eller fire; det bestemmer du selv, så længe du bare husker at indlevere pensumbeskrivelsen til undevisningsministeriet senest 3 mdr. før eksamen.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 09-10-03 14:47

Hvor meget man skal læse, afhænger vistnok af hvilke fag,
man er selvstuderende i.

I hvert fald har jeg lige talt med en bekendt, som var selvstuderende
i fysik for et par år siden, og han skulle op i det fulde pensum
- PLUS nogle rapporter, som de alm. studerende ikke skulle læse.

Men ja, du har da et helt år til det, og eftersom der er tale om
enkeltfag, har du jo mulighed for at begrænse antallet af fag
til et par stykker om året.
Det betyder så bare, at der går nogle ekstra år, inden du har din hf i hus.

Kommentar
Fra : mizz86

Dato : 09-10-03 18:21

okay...!
Så der er, kort sagt, lidt mere krævende at være selvstuderende!!!
Mange tak for hjælpen

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 09-10-03 18:58

Ja, det er noget mere krævende.
Dels skal man holde sig selv i gang, og dels har man
ingen medstuderende at diskutere faget med.
Dertil kommer, at vejledningen er meget begrænset.
Det er ikke sådan, at man bare lige kan ringe til
vejlederen, hvis der er problemer.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-10-03 19:21

Rellom -> Nemmerlig... man skal være oppe på dupperne og/eller have en stabil omgangskreds at trække på.

mizz86 -> Man skal ikke være bange for at løbe panden mod en mur. Det er ikke sikkert det er muren der holder...
... hvis? ja, så kan man redde sig et par gevaldige buler !

Pøj pøj...

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : mizz86

Dato : 10-10-03 10:32

Tak for hjælpen molokyle. Også til dig, Rellom, men jeg kan jo desværre ikke give jer begge point Ellers havde jeg gjort det!!!

Mange knuz Lea

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 10-10-03 10:43

Det er okay, Lea.
Jeg fik jo point for det andet spørgsmål.

Kommentar
Fra : mizz86

Dato : 10-10-03 10:46

Det er jo nemlig det
Vi skulle jo helst ikke have at folk tror vi er den samme

Knuz Lea