/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hvorfor ryster min hund på bagbenene?
Fra : pba72
Vist : 8402 gange
500 point
Dato : 08-10-03 22:49

Jeg har en stor han lab på 20 mdr. Jeg har lige fået taget HD billeder af ham idag ( ikke helt perfekte, men Ok, formentlig B), og han går måske en smule stjelt på bagbenen. Men mit problemer er at han ryster på bagbenede, nogle gange det ene andre gange det andet og nogle gange dem begge. Jeg kan ikke se noget mønster i det tidspunkt det kommer på. Han har gjort det altid og jeg har skiftet fordre nogle gange ( af andre årsager) . Nogle vil måske forveksle det med at være tændt men det kommer på mange forskellige tidspunkter. Har nogen af jer set det før? og hvadså?

Peter

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 08-10-03 23:56

Hej med dig ...

- ved du hvad - det tror jeg sørme der kan være mange forskellige forklaringer på - alt lige fra angst, underdanighed, overanstrengelse, dysplasi (!), og epilepsi osv - og derfor tror og synes jeg altså at det allerbedste du egentlig kan gøre er, at konsultere din dyrlæge - da det helt klart er noget han/hun meget bedre kan vurdere graden af.

Det kan osse være en del af din hunds kropssprog (hunde har mange måder at vise deres humør på) og måske han er ude på, at fortælle dig noget - men for en sikkerheds skyld ville jeg da hurtigt opsøge en dyrlæge for, at udelukke at han lider af noget alvorligt.

Håber du finder en løsning og ikke mindst en forklaring -

Men det kan osse være en af de mange andre dygtige brugere herinde - har oplevet noget lignende og kan give en god forklaring (derfor bør du nu ikke udelukke dyrlægebesøget )

Karina

Kommentar
Fra : pba72

Dato : 09-10-03 00:33

Hej Fnoller
Nu er en stor del af min vennekreds dyrlæger sååååå.... , men de er desværre ikke orakler. og det bedste bud der er iøjeblikket er at han går meget stjelt på bagbenende og derfor kan have nogle muskelspændinger. Vedr om det skulle være adfærdsbetinget, så kan jeg med en rimelig sikkerhed afvise at det skulle være relateret til det. Efter hofte billede idag er dysplasi nok heller ikke der man skal finde svaret. Hunden er ikke påvirket (ser ikke sådan ud) af det rysteri. Så jeg er egentlig ude efter nogle som har oplevet noget lignende, eller har en vis kendskab til hunde massage eller akumpunktur ( staves vis ikke sådan).

Peter

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 09-10-03 00:39

Har du/dyrlægen overvejet om han kan have en nerve i klemme i rygraden?? Jeg ved ikke, om det virker ligesådan på hunde, men når jeg har en nerve i klemme, gør det mere og mere ondt i et af benene, og på et tidspunkt begynder de også at ryste.
Ellers vil jeg give dem ret der mener det er overanstrengelse p.g.a. den stejle gang.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 09-10-03 07:19

Prøv at massere hans bagpart og bagben. Hvis det er muskelspændinger, vil det løsne. Når du masserer bagben og sener, så gør det "nedefra og op", dvs mod hjertet.
Mange hunde elsker massage og slapper rigtig godt af imens. Husk at massere lige meget i begge sider.
mvh Christina

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 09-10-03 07:20
Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 09-10-03 11:20

Jammen det var da godt at mange i din vennekreds er dyrlæger sååååååå kan de jo heldigvis afvise at det er noget alvorligt. Det er jo bare alletiders.

Så synes jeg faktisk det bedste bud der er kommet - er nogle muskler i klemme ....

Håber du finder en løsning.

Karina

Kommentar
Fra : pba72

Dato : 09-10-03 11:50

Nu er jeg jo desværre ikke den sidste til at kommentere noget jeg ikke helt præcist har erfaring med, men når det nu er mig selv der stiller spørgsmål , så er det jo noget andet. Så vil jeg gerne høre fra nogen som har omlevet noget ligende, på deres hund. Generelt er der ikke noget akut ved hans rysteri, men har da været bange for at det hang sammem med en dårlig hofte (er jo desværre ikke helt ualmindelig for Labradore).

Peter

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-10-03 13:25

Hej, peter. Jeg har haft en shæferblanding, der rystede engang. Det var utryghed og nervøsitet. Men det er nok ikke det, der er tale om med din lab. Er han en meget aktiv hund, så kunne jeg da godt forestille mig, at det var muskelspændinger. Jeg har selv en meget energisk golden, som har meget hårde muskler. Jeg masserer hende hver morgen i 10-20 minutter, alt efter hvor længe hun gider.
Prøv at gøre som Christina skriver: Masser bagbenene nedefra og op.
Vær hele tiden opmærksom på, hvad din hund synes om behandlingen. -Min pige elsker, at jeg tager lårbasserne én af gangen mellem to flade hænder og nulrer kraftigt.
Og da en meget stor del af hundens vægt ligger på forbenene, så skal du også massere dem, og også skuldrene. Sørg for at have rigtig god tid.
Hundemassage er en rigtig god ting, især for de meget aktive hunde.

Kommentar
Fra : mathilde

Dato : 09-10-03 15:20

Hej,
Vi møder tit en stor sort blandings hanhund. Han ryster også, nogle gange kun det ene bagben, andre gange dem begge. Hans mor har fundet frem til at det er når han bliver ophidset, og især når han bare kan lugte dejlige tæver.
Altså han går mere eller mindre rundt og ryster hele tiden, bare han kommer ud og snuser. Eller hører en hund gø.
Han er en dejlig hund, men for hans helbreds skyld og for hans sindsro burde han nok blive kastreret, kunne det være det samme med din han?

Mathilde.

Accepteret svar
Fra : k.j.k

Modtaget 500 point
Dato : 10-10-03 00:24

Hej pba72
I min hundesalon ser jeg ofte hunde der ryster (dirrer) på bagbenene. Det er ofte hunde, der som din labrador ikke er helt optimalt bygget. Når de har stejle vinkler, bliver de lettere overanstrengt, hvilket får musklerne til at dirre. Jeg mener ikke det er noget du behøver at bekymre dig så meget om. Men selvfølgelig kunne du da godt prøve at give den lidt massage, for at se om det hjælper. Men det er I hvert fald ikke noget der gør ondt på hunden.
Hilsen fra Karin

Godkendelse af svar
Fra : pba72

Dato : 13-10-03 22:02

Tak til jer alle, nu har jeg accepteret svaret og det er jo ikke sikkert at det er svaret, men det var det jeg gerne ville høre.