/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
SKAL KATTE HAVE ADGANG TIL HAVEN?
Fra : sazzy
Vist : 958 gange
19 point
Dato : 08-10-03 13:39

Hej alle jer der har katte, eller bare interesserer sig for dem.
Jeg er interesseret i at finde ud af hvad I mener om det her: skal man kun holde katten inde, og ikke lade den komme udenfor, hverken i løbegård eller haven?eller skal man holde katten inde, kun med adgang til løbegården og ikke haven?
eller skal man lade sin kat komme ud i haven? I skal bare skrive hvad i synes, mener og selv gør.
Det gælder til dem der bor i hus, for det er jo ikke et problem hvis man bor i lejlighed.
Men alle har lov til at skrive hvad de mener.
hilsen SaZZY

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-10-03 13:57

Katte er oprindeligt vilde dyr og har deres instinkter i behold. Har man muligheden, synes jeg så absolut katten skal have fri adgang til haven. Det gavner med garanti kattens trivsel.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : bantam

Dato : 08-10-03 14:09

Bare de IKKE kommer i naboens have

Bantam

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 08-10-03 14:09

Jeg er helt enig med Molokyle.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-10-03 14:18

Hvis katten vil ud, og har mulighed for at komme ud, så luk katten ud. Sidder den foran en ydredør er det fordi den vil ud. Den skal nok komme tilbage.

mvh ans

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 08-10-03 14:39

Efter min mening er det bedst at lade katten komme ud - hvis det ikke betyder, at den med sikkerhed bliver kørt over eller skudt. Det næstbedste er en løbegård. At have en alm. kat i en lejlighed synes jeg er synd for de fleste. Der er dog nogle katte, der er ligeglade med at komme ud.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Rodam

Dato : 08-10-03 16:32

Katten er af natur et udedyr uanset hvor den er født. Så længe den har fast tilknytning til et sted med varme og mad, vil den altid komme igen. Så luk den endelig ud. Mine 4 katte er ude konstant hele sommeren, men om vinteren er det hyggeligt at have dem inde. De kan også godt li' det. Sæt en kattelem i døren. Mvh Rodam

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 08-10-03 17:11

Bantams indlæg skal ikke stå alene. Min genbo er "bidt" af en gal tropefugl og har flere volierer i haven, og jeg kan love jer, at han ikke er tilhænger af katte i "fri dressur".
Personligt vil jeg mene at katte der gerne vil ud skal have lov til det, men det er jo ikke sikkert at naboerne synes det samme.

Min bror har forresten haft 2 blåmaskede siamesere (tror jeg nok de hed) og ingen af dem ville uden for en dør uanset vejret. Er det almindeligt? Har det noget med racen at gøre?

Mvh
dabj

Kommentar
Fra : sazzy

Dato : 08-10-03 17:26

Jeg er rimelig enig med jer.
Jeg skal snart have en norsk skovkat, og næsten alle skovkatte-ejere/opdrættere lader deres katte blive indenfor eller i løbegården, og hvis de skal ud i haven er det under opsyn.
Men jeg tror at det er fordi at det er en dyr og fin race, eller udstillingskat.
Men der er også mange der mener det er farligt og risikabelt, bare sådan at lade sin kat gå omkring udenfor, ligemeget hvilken race det er, det kommer vel an på om man bor i et roligt kvarter.
Jeg bor selv i et roligt villakvarter, men jeg ser ofte mange efterlysninger efter katte.
Jeg bor i en by hvor der MANGE katte.
For mange måneder siden kom min kat hjem med nogle sår omkring halen.
De var røde og hun slikkede dem hele tiden, hun virkede også meget øm omkring det område.
Efter lang tid gik de væk, men så kom de igen, osv. Lige for tiden er sårene vokset sammen, men jeg er bange for at de skal komme igen. Er det bare nogle katteslagsmål, eller er der nogle naboer der skyder med haglgevær? Vær søde at svare hvis I kender til det samme, kan give et godt råd eller har jeres kat været ude for det samme?
Vær sød at svare. Hilsen sazzy

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-10-03 17:33

Spørg din nabo om han/hun skyder med haglgevær efter din kat

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 08-10-03 17:46

Jeg tror ikke der er tale om anskydning, dels kan der ikke skydes med haglgevær i et roligt villakvarter, uden at det kan høres og dels kan man ikke ramme en kat "omkring halen" flere gange med ugers mellemrum. Det er nok nærmere slagsmål.

Mvh
dabj

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 08-10-03 17:46

Hej Sazzy
Tag den til dyrlægen og lad ham/hende undersøge det. Han/hun vil kunne se, om der er hagl i katten. Hvis der er, bliver der betændelse der hvor de sidder. Det kan jo også være bylder.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 08-10-03 17:51

Det kan nu også være nogel, der skyder med luftgevær, hvis det er skudsår. Det høres ikke særlig meget.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-10-03 18:25

Katte er territoriale, så det er nok et slagsmål om 'jagt-revir' der er årsagen til din kat's sår. Sådan er (katte-) livet..

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-10-03 18:26

Ps. Er det grimme sår, bør du nok konsultere dyrlægen.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 08-10-03 18:35

Mine to norske skovkatte kommer ud ALT DET de vil! Og så er det bare ærgeligt at de koster en mindre bondegård...jeg vil ikke byde dem at skulle være lukket inde, selvom vi bor i et stort hus.
Mvh Christina

Kommentar
Fra : sazzy

Dato : 09-10-03 13:02

Hej igen.
Jer der siger ``bare de ikke kommer ind i naboens have´´, hvordan undgår man det?
Hilsen sazzy

Kommentar
Fra : sazzy

Dato : 09-10-03 13:08

Hej Christina.
Hvor har du fået dine norske skovkatte fra?
Er det nogle du selv har avlet, eller har du købt dem hos en opdrætter?
Hvis du har købt dem hos en opdrætter, var de ligeglade med om du ville lade katten gå ud i haven, når den havde lyst?
Grunden til jeg spørger er fordi at mange opdrættere sælger kun deres killinger til folk med løbegård.
Hilsen sazzy

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-10-03 13:09

Overlader det til naboen

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-10-03 13:12

sazzy -> Mht. opdrættere: Jamen så laver man da en løbegård !!! Køber katten og lader den komme ud i haven. Den finder nok selv ud af om den 'gider' være i løbegården

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : sazzy

Dato : 09-10-03 13:26

Hejza!
Jeg vil også gerne sige noget andet.
Vi har kattelem i huset ud mod baghaven, og om natten kommer en fremmed kat og spiser kattemaden.
Engang indstillede vi kattelemmen sådan at katten kun kunne komme ind og så kom katten ind og vi jagede den( den smed en tallerken på gulvet), og så skyndte vi os at lukke den ud, men da den havde været væk i lang tid, kom den tilbage efter ca.2 måneder, hvor vi så skræmte den igen, men den kommer alligevel.
Jeg ved det er et håbløst spørgsmål, men hvis nogen har været ude for det samme eller har et godt råd, så vær sød at svare!
Hilsen sazzy

Kommentar
Fra : sazzy

Dato : 09-10-03 13:32

til molekyle!
Ok, vi har nemlig tænkt lidt på om vi skulle lave en løbegård i haven og så bygge en gang fra kattelemmen til løbegården, og i løbehården skulle der osse være en kattelem ud til haven. På den måde undgår man at fremmede katte løber ind i huset.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-10-03 13:39

sazzy -> Det lyder da som en glimrende løsning

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : sazzy

Dato : 09-10-03 13:49

Tak, ja ik´, så mangler vi bare at bygge det

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-10-03 13:51

Se dét er et nyt spørgsmål på kandu.dk værdigt

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-10-03 13:53

Kategori : http://kandu.dk/dk/emne/20407

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : sazzy

Dato : 09-10-03 14:00

Hvad mener du med et værdigt spørgsmål?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-10-03 14:10

..ok. godt ord igen; nyt, så for pokker da ! ..glem værdigt

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 09-10-03 21:18

Med hensyn til fremmede katte der kommer ind af kattelemmen, kan man få nogle kattelemme/halsbånd med magneter, så det kun er katten med halsbånd på, der kan komme igennem. Nogle siger, at alle katte med magnethalsbånd kan komme igennem, jeg ved ikke om det passer. Vores ville nemlig slet ikke have det på. Men det er vel trods alt ikke så mange katte der render rundt med magnethalsbånd på.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 10-10-03 07:00

hej sazzy
Den ene kat var min svigermors avlshan...desværre strintede den overalt, så efter en tur ved dyrelægen var den IKKE avlsdygtig længere! Jeg fik lov at få ham, fordi vi havde mus. Han begyndte at tisse i sengene, og så ringede jeg til svigermor og sagde at enten hentede hun katten NU eller også måtte han få lov at komme ud. Han fik lov at komme ud, og siden har han ikke tisset hvor han ikke måtte. Den anden er fra dyreinternatet. Ja, der er mange avlere, der ikke vil have man lukker dem ud. Og det er noget pjat, når der er tale om kastrater eller neutraliserede hunner, der ikke skal bruges i avlen. Det, avlerne er bange for, er seksuelt overførte sygdomme som fx katteaids.
Mvh Christina

Kommentar
Fra : M_S

Dato : 10-10-03 13:38

Har man mulighed for det så synes jeg absolut at katten skal have lov at komme ud.

Kommentar
Fra : m.kl.

Dato : 14-10-03 10:20

Jeg mener, at det kommer an på, hvad katten har været vant til. Det ville helt klart være synd at tvinge en udekat til pludselig at skulle være lukket inde. Derimod er det noget andet, hvis katten aldrig har prøvet at være ude. Selvfølgelig er det da unaturligt at lukke et rovdyr inde, men der er helt klart også fordele ved det. Mine to katte har altid været indekatte og stortrives tilsyneladende med det, men jeg møder ofte undren hos folk, som hører, at jeg bor på landet og ikke lukker kattene ud. Tja, men de får motion gennem leg, har ikke lopper, er aldrig syge, og jeg behøver aldrig at bekymre mig om, hvor de er, hvis der bliver høstet og lign.! Så jeg har kun gode erfaringer med at holde katte indendøre!
K. h. m.kl.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 16-10-03 02:30

Generelt tror jeg heller ikke vores har noget imod at være indekatte - men andre gange har jeg dårlig samvittighed over det. Det er, når når de prøver at komme ud , når vi eller hunden går ud eller ind. Den ældste er "hittebarn". Han var ved at dø af sult og kulde, da vi fandt ham. Han prøver sjældent at komme ud, og de første 3-4 år efter han var kommet, var han nærmest bange, når han så ud gennnem døråbningen. Så pilede han ind i stuen det bedste han havde lært. Men nu er det sket nogle gange, at han er rendt ud når døren gik op. Han stopper "flugten" og kommer tilbage lige så snart man kalder på ham, men det viser vel, at han gerne vil ud?? De andre tre prøver også at smutte, når de ser døren gå op. Den næstældste har også haft held til at smutte fuldstændig nogle gange. På nær en enkelt gang har vi fundet ham liggende rystende af skræk inde hos naboen under en busk. Den sidste gang var han væk et godt stykke tid, så kom han hjem igen. Siden har han ikke prøvet at komme ud. Men eftersom vi skraber en kat op af fortovet med jævne mellemrum, og vores første kat blev kørt ihjel da hun blev udekat, så tør jeg simpelthen ikke lukke dem ud. Måske er det egoistisk, men jeg husker stadig hvor bange og nervøs jeg var, da vores første kat ikke kom til den tid hun plejede. De fleste gange viste det sig, at hun havde været sprærret inde i naboens garage - undtagen den sidste. Da var hun inde ved vores anden nabo. Ham der havde kørt hende ihjel havde da i det mindste stoppet op og set efter, om hun var død. Så havde han kylet hende ind midt på naboens græsplæne. Derfor har vi bygget en løbegård til dem p 6 x 3 m, og der er de meget. De elsker at klatre op i de træstammer, der er derude. Og selv om der er nogle kæmpekatte, der sommetider kaster sig mod nettet, så er "mine små" i sikkerhed.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : sazzy

Dato : 17-10-03 14:32

Til jernladyen:
Var det svært at bygge en løbegård, og tog det lang tid at bygge?
Hilsen sazzy

Accepteret svar
Fra : Jernladyen

Modtaget 19 point
Dato : 18-10-03 00:19

Hej sazzy.
Nej det var ikke svært, og det er heller ikke så dyrt. Vi købte nogle stolper,noget trådnet og nogle kramper på en trælast/byggemarked. Vi brugte de stolper, der hedder noget med x3 eller sådan noget. I starten havde vi foruden trådnettag også en klar plade over den ene halvdel af løbegården, men den ødelagde vildkattene ved at springe ned på den fra taget. Siden har vi ikke sat nogen op, for det blev uhyggeligt varmt under pladen, muligvis fordi der er mure på to sider og solen står på meget af dagen. Vi har plantet noget bambus, det giver en god skygge, når de er vokset op. Og så har de slanke træstammer og en plade på toppen at rende rundt på. På et tidspunkt bygger vi også en hule til dem derude. Men det bliver ikke før foråret.
Bare husk, at stolperne skal langt ned i jorden, for det er en pæn vægt der er på, når en stor fed kat angriber det udefra. Eller indefra. (vores den ene fylder for 2 -mindst, men selv om han er på skrump konstant, taber han sig ikke. Fatter ikke hvorfor. Han får ikke nær så meget mad som de andre.)
Husk også at lave en låge, så i kan komme derind. Vi har hængelås på vores. Og husk at tjekke nettet med jævne mellemrum. Hos os har der været en eller ander pervert, der sparkede hul i nettet, så kattene kunne komme ud. Hvis i har råd, er volierenet det bedste - og stærkeste.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 18-10-03 00:21

sazzy, jeg glemte lige at skrive, at det kun tog et par dage at bygge løbegården for en mand. Han kunne muligvis godt have gjort det på en dag, hvis han havde arbejdet konstant.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : dyrevennen

Dato : 25-10-03 21:21

VIGTIGT
hvis din kat altid har været indekat må du ikke pludselig lade den komme ud!
hvis den aldrig før har prøvet at være ude har den ikke opbygget en stedsans dvs at når den er kommet mere end 100 meter væk fra dit hus kan den ikke finde tilbage. men hvis den har prøvet at være ude før og hvis du ikke bor et sted der er farligt for en kat fx tæt ved en motorvej, synes jeg selvfølgelig at det skal være en udekat

hilsen m.sen

Kommentar
Fra : Jessica1980

Dato : 27-10-03 16:15

Hej!
I 4 år har jeg haft to katte der er vant til både at gå inde og ude, og det har skabt visse problemer! Jeg har en stor dejlig have de kan færdes i og det nyder de. Men men, den ene af mine skønne katte blev kørt ned for et år siden, og er nu haleløs. Den anden kommer ustandslig hjem med bidemærker, lopper, tæger osv. Der er masser af vilde katte i området og det skaber også øget chancer for at få uheldige sygdomme med hjem, såsom klamydia og katteaids. Sidstnævnte er uhelbredelig og smitter gennem bid, parring og når kattene vasker hinanden.
Jeg vil foretrække at man bygger en stor dejlig løbegård til sine katte. Det er både nemmest for dig selv og bedst for kattene. Man kan også vælge at indramme hele haven, så det er en stor dejlig have for både katten og dig!
Der er heller ingen sure naboer osv så.
Det der med: lad katten selv bestemme. Den går ikke! Jeg tror at 90% af alle katte i såfald ville være ude. Har man først vænnet dem til det, er det jo svært at fravænne dem igen. Katte der har levet inde hele deres liv, ville få et mega chok hvis den pludselig kom ud. De ved jo ikke hvad de "går glip af". For dem er alt udenfor vinduet det samme som at se tv for os, tror jeg.
Hvis jeg kunne vælge om igen, ville de være blevet indekatte mine to, evt. med en stor dejlig løbegård.
Venlig hilsen Jessica.

Kommentar
Fra : solling

Dato : 05-11-03 23:14

det kommer helt an på om katten er vant til at være inde fra fødslen, hvilken race den er, men generalt syntes jeg at det er synd...

Kommentar
Fra : kirstejn

Dato : 14-11-03 22:47

Vi har 2 Russian Blue katte, som er indekatte,- det trives de ganske udmærket med. Vi har p.t. killinger og de bliver kun solgt som indekatte eller hvor der er lukket løbegård. Vore katte trives udmærket.
Hvis de er udekatte er der jo også en risiko for at de bliver smitte med f.eks. katteaids m.v.

Kirstejn

Kommentar
Fra : c_kirkedal

Dato : 16-11-03 16:59

Mine forældre som bor ved Bakken har haft kat så længe jeg kan huske. Den de har i øjeblikket er ihvertfald 10 år gammel. Den kan godt selv finde ud af at den ikke skal rende ud på vejen foran taxaer og andre køretøjer. Den er efterhånden mest til at ligge foran radiatoren eller på en ledig seng, men kan godt lide at komme ud. Den har (vistnok) også fået indrettet sig med kvarterets andre katte, således at de har deres eget tidsrum, hvor de "patruljerer" i området uden at støde på de andre. Så jeg tror roligt at man kan lukke sin kat ud - jeg tror det giver et godt katteliv. Men omvendt har jeg også en ven, der har to katte i sin lejlighed og de ser ikke ud som om de mangler noget. Så måske kan de tilpasse sig det meste? Men det kommer nok også an på racen...

Christian

Godkendelse af svar
Fra : sazzy

Dato : 21-11-03 14:41

Tak for svaret Jernladyen.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 21-11-03 15:36

Velbekomme sazzy. Håber, du får en flot løbegård. Husk at grave nettet mindst 10 cm ned under jordoverfladen. Kattene kan nemlig godt finde på at forsøge at grave sig ud - eller ind.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-11-03 15:40

Rart at se når de bedste svar får 'the credits' ..sådan skal det være

Hygge og go' fornøjelse med byggeriet

</MOLOKYLE>